In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2002













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Organisatie van het betere netwerken tot kunst verheven

"Sinds ik onderneem, heb ik misschien al wel tienduizend visitekaartjes weggegeven. Het is een gewoonte geworden en je zult verbaasd zijn als je weet hoeveel reacties ik daar uiteindelijk op krijg," vertelt Arnold van Rossum. De organisator uit Ulvenhout is de vleesgeworden netwerker. Zijn bedrijf Image 3000 organiseert allerlei zakelijke bijeenkomsten en is daarmee een aantrekkelijke partij voor alle bedrijven die hun relaties koesteren en nieuwe willen ontmoeten.


Arnold van Rossum

Arnold van Rossum kreeg begin jaren negentig bekendheid met zijn workshops. Hij werkte destijds op de Tilburgse universiteit KUB en kreeg opdracht de aanwezige kennis ten gelde te maken. "We wilden de directeuren van grote bedrijven weer binnen de universiteitsmuren krijgen. Elke laatste donderdag van de maand behandelden we een actueel zakelijk onderwerp. De laatste ontwikkelingen werden er kort en krachtig toegelicht," vertelt Van Rossum. Binnen een jaar werden de lezingen bezocht door zo'n 125 directeuren. De bijeenkomsten groeiden dus al snel uit naar uitstekende gelegenheden voor het betere netwerken. Van Rossum kreeg later een andere baan, maar bleef actief in de organisatie van zakelijke bijeenkomsten. Het contact met de Bredase Hogeschool ontstond. "We kochten bedrijfsadressen en stuurden bedrijven een uitnodiging voor de bijeenkomst over de gevolgen van de Commissie Oort. Het was een groot succes, want er kwamen zo'n 150 MKB-ers," herinnert Van Rossum zich. Geleidelijk breidde de formule zich uit. Na een paar jaar organiseerde Arnold van Rossum op veertien Hogescholen acht avonden per jaar. Ook organiseert Image 3000 al vele jaren de Miljoenennota in de Grote Kerk van Breda.


Een goede maaltijd
Essentieel in de formule voor goed netwerken is de kwaliteit van de spreker. "Ik ben mensen uit het bedrijfsleven gaan zoeken. Toppers die een hoog theoretisch niveau hebben en ook van uit de praktijk weten hoe het gaat.

Mijn sprekers sloegen aan, want al snel had ik er ook nog een volledig sprekersbureau bij," aldus Van Rossum. De formule is door de jaren heen wel veranderd. "Op een gegeven moment wilden we de deelnemers ook een goede maaltijd kunnen bieden. We beginnen namelijk altijd vroeg in de avond. De cateraar van een Hogeschool is daar niet echt op ingesteld en dat gaf al snel problemen. Ik kwam in contact met de topcateraars van Maison Van den Boer en vanaf dat moment werden de maaltijden door hen verzorgd. Maison Van den Boer heeft veel contacten in de voetbalwereld bij ondermeer PSV, FC Utrecht en NEC en zo ben ik daar ook terechtgekomen," zegt Van Rossum. In het NAC-stadion startte hij met NAC, Baroniecollege en BN/De Stem een serie netwerk-shops met topsport als centraal thema. In het najaar wordt een zelfde serie gestart bij PSV en FC Utrecht.

Woon- en zorgservice-concept
Het gaat Image 3000 en Van Rossum voor de wind. Toch heeft elk leven zijn mindere kanten. privé kwam Arnold van Rossum de man met de hamer inmiddels tegen. "Mensen weten dat ik in een groot huis woon, een mooie auto rijd en een aantal bedrijven heb. Allemaal prachtig, maar betrekkelijk. Zeven jaar geleden overleed mijn zestienjarige zoon op een Belgisch strand aan een acute hartstilstand. Dan zie je de andere kant van de medaille," vertelt hij. Ook de tijd na zijn werkzame leven stemt Van Rossum wel eens somber. "Ga maar eens in een bejaarden- of verzorgingshuis kijken. Kleine kamertjes, weinig comfort; daar word ik niet vrolijk van. Samen met twee directieleden van een bejaarden- en verzorgingshuis in Geertruidenberg en met de financieel directeur van IBC bouwbedrijf kwamen wij op het idee om een woon- en zorgservice-concept te ontwikkelen. We hebben eerst een paar jaar nodig gehad om de formule perfect op papier te zetten. Zo ontstond De Veste Groep. We zijn nu gestart met de bouw van de eerste 28 luxe appartementen met optimale woon-zorgservice," vertelt Arnold van Rossum enthousiast. Hij bedankt voor het interview en geeft tot besluit nog zijn visitekaartje. Het blijft een gewoonte.


...spreekt
Organisatie van het betere netwerken tot kunst verheven

...start
"We zorgen er voor, dat de inbreker te weinig tijd heeft"

...leest
In 't kort

...protesteert
Ondernemers organisaties: "Geen detailhandel op terrein politiebureau"

...discussieert
'Toeristisch Zundert moet goed op de kaart'

...publiceert
Resultaten van Rewin in het eerste half jaar van 2002

...ontwikkelt
Nieuwe workshopmodules 'Nederland gaat digitaal'

...bedenkt
Een industrieterrein, dat van alle gemakken voorzien is

...checkt
Als de buren het maar niet te weten komen..."

...rijdt
Zakelijk Onderweg

...werkt
Projectmatig werken leidt tot Bredaas succes

...onderneemt
Grote verscheidenheid

...bundelt
Bedrijvenvereniging nog in de steigers

...bouwt
Intensief en duurzaam bouwen op zichtlocatie bij uitstek

...bezoekt
Breda's toeristische (succes)formule

...viert
"Ik geloof heilig in samenwerking"

...revitaliseert
"Moleneind is toe aan revitalisering"

...bezoekt
Ondernemers Bavel slaan handen ineen

...ontwikkelt
Gunstige ontwikkelingen in Prinsenbeek

...vestigt
Ruimte voor ondernemers

...kiest
Breda logische keuze voor supervervoerder

...vergroot
Visionaire blik levert synergie in foodpark op

...huisvest
Regeerakkoord

...voorspelt
NVM Bedrijfs Onroerend Goed verwacht in 2003 herstel van de vastgoedmarkt