In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2002













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




"Als de buren het maar niet te weten komen..."
In de vorige aflevering van 'Bedrijven in zwaar weer' werd door Chris Pronk en Edwin Weststrate geconstateerd dat er binnen bedrijven soms (te) weinig aandacht wordt gegeven aan de vraag waarom het eigenlijk slecht gaat in het bedrijf. Zowel Chris Pronk als Edwin Weststrate zijn werkzaam als assistant-director bij PriceWaterhouseCoopers. Beiden zijn gespecialiseerd in het 'recovertraject' van ondernemingen. Deze aflevering gaat in op het feit dat een Raad van Commissarissen soms kan helpen een onderneming weer op de rails te krijgen. Daarbij blijkt doorvragen een belangrijk item.


Bedrijven in zwaar weer
Chris Pronk: "We zeiden het al eerder, de vraag waarom het slecht gaat in een onderneming wordt vaak niet, of te laat gesteld. Wij merken dat daarvoor allerlei oorzaken zijn aan te geven. Binnen ondernemingen van enig formaat zou het trouwens ook een Raad van Commissarissen kunnen zijn die hierover aan de bel trekt. Dit zijn toch vaak mensen die verstand hebben van de sector waarin de onderneming zich beweegt. Juist zij hebben een constaterende taak, een toezichthoudende rol zo je wilt. Zij dienen toch het belang van de hele onderneming in het oog te houden en daarop adequaat te reageren. Zeker nu er wat deconfitures zijn in de economie. Steeds vaker zie je hen als sparring partner van een ondernemer. Doorvragen is daarbij heel belangrijk maar dat geldt uiteraard niet alleen voor leden in de Raad van Commissarissen. Goed doorvragen kan in veel gevallen veel leed voorkomen. Maar ook leden van de Raad van Commissarissen dienen niet alles te geloven wat er gezegd wordt door de ondernemer. Vraag eens wat faxen op, vraag e-mails te lezen waarin afspraakbevestigingen of offertes worden gemaakt. Je merkt in de praktijk gewoon dat de afspraken over productafnames door klanten soms meer gestoeld zijn op een wens dan op de waarheid. Geloof en vertrouw niet te veel op de kleur van de ogen van de andere partij. Wees kritisch, ook al doet die kritiek soms pijn."

Edwin Weststrate: "Ondernemers zijn, door hun algemeen optimistische inslag, geneigd vast te houden aan ideeën uit het verleden. Gaat het niet goed in de markt? In het verleden ging het na een tijdje ook weer beter. Zaken die dus eigenlijk meer gebaseerd zijn op verwachtingen uit het verleden dan op hedendaags besef. Dat historisch besef is soms belangrijk maar je moet zeker niet vergeten er heel scherp over na te denken. Als je, als ondernemer, vervelende zaken binnen voor jezelf durft toe te geven komt een prognose voor de toekomst vaak dichter in de buurt van de werkelijkheid."

Chris Pronk: "Je moet twee zaken goed in de gaten houden. De aandeelmarkten, wereldwijd, die functioneren wel degelijk rationeel. Maar op individueel niveau gebeurt er nog veel dat weinig met ratio te maken heeft. Het zal best vaker gebeuren dat een bedrijf in zijn geheel wordt verplaatst omdat de directeur/eigenaar een hekel heeft aan het reizen 's morgens en's avonds. Dat zelfde gegeven zie je toch ook soms waar ondernemingen en privélevens elkaar raken. Ook de rekening van de bakker moet worden betaald en die mag in ieder geval niet te weten komen dat het slecht gaat in het bedrijf. In een latere aflevering komen we daar nog op terug. Wat volgens mij belangrijk is, is dat je binnen je bedrijf een goeie balans weet te krijgen tussen winstmaximalisatie voor de eigenaar/aandeelhouders en arbeidsvreugde voor medewerkers. Succesvolle bedrijven lukt dat ook op de een of andere manier. Mijns inziens hoef je geen pure winstmachine te worden zonder daarbij oog te hebben voor de belangen van medewerkers."


...spreekt
Organisatie van het betere netwerken tot kunst verheven

...start
"We zorgen er voor, dat de inbreker te weinig tijd heeft"

...leest
In 't kort

...protesteert
Ondernemers organisaties: "Geen detailhandel op terrein politiebureau"

...discussieert
'Toeristisch Zundert moet goed op de kaart'

...publiceert
Resultaten van Rewin in het eerste half jaar van 2002

...ontwikkelt
Nieuwe workshopmodules 'Nederland gaat digitaal'

...bedenkt
Een industrieterrein, dat van alle gemakken voorzien is

...checkt
Als de buren het maar niet te weten komen..."

...rijdt
Zakelijk Onderweg

...werkt
Projectmatig werken leidt tot Bredaas succes

...onderneemt
Grote verscheidenheid

...bundelt
Bedrijvenvereniging nog in de steigers

...bouwt
Intensief en duurzaam bouwen op zichtlocatie bij uitstek

...bezoekt
Breda's toeristische (succes)formule

...viert
"Ik geloof heilig in samenwerking"

...revitaliseert
"Moleneind is toe aan revitalisering"

...bezoekt
Ondernemers Bavel slaan handen ineen

...ontwikkelt
Gunstige ontwikkelingen in Prinsenbeek

...vestigt
Ruimte voor ondernemers

...kiest
Breda logische keuze voor supervervoerder

...vergroot
Visionaire blik levert synergie in foodpark op

...huisvest
Regeerakkoord

...voorspelt
NVM Bedrijfs Onroerend Goed verwacht in 2003 herstel van de vastgoedmarkt