In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2002













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Balans tussen oud en nieuw:
Breda's toeristische (succes)formule

De vrijetijdsindustrie is enorm in beweging en 'big business' geworden. Ook in Breda. In 2001 werden er bijna twee miljoen dagbezoekjes aan de stad gebracht. Samen waren deze goed voor een besteding in de stedelijke economie van 104 miljoen euro. De Ondernemer sprak met vier specialisten op het gebied van de belevingseconomie - verzamelterm waarbij belevenissen als apart economisch product worden beschouwd - over de kansen en bedreigingen voor Breda.


Winkelcentrum 'De Barones', kwaliteitsimpuls voor de stad

De afgelopen tien jaar is er veel gebeurd in de Bredase binnenstad. Het begon met de ontwikkeling van het Chassé theater, gevolgd door de herinrichting van de stad. De bouw van het overdekte winkelcentrum 'De Barones' gaf de stad later een belangrijke kwaliteitsimpuls. "De Barones was absolute noodzaak op winkelgebied. Breda miste die basisvoorziening voor haar eigen inwoners," herinnert Mayke van Haaren, beleidsadviseur detailhandel en horeca van de gemeente, zich. Projectontwikkelaar MAB uit Den Haag tekende destijds voor De Barones. Françoise Dechesne is er directeur projecten. "Het is een geslaagd project geworden. Het is onze taak om de kracht van een historische binnenstad zo veel mogelijk te benutten. Daarbij mag je nooit de bestaande stadsstructuren uit het oog verliezen. Dat is hier in Breda heel goed gelukt," aldus Dechesne.

Een stad ervaren
De vrijetijdsindustrie is 'big business' geworden. De sector biedt in Nederland zo'n 500.000 mensjaren werkgelegenheid en er gaat ongeveer 60 miljard euro in om. Nicolaas Veltman is dus niet voor niets door de gemeente Breda aangesteld als projectadviseur toerisme en detailhandel. "Mensen geven tegenwoordig steeds meer geld uit aan ontspanning. Er zijn veel initiatieven. Je hebt grootschalige voorzieningen naar Amerikaans model en kleinere activiteiten. Als stad moet je goed afwegen welke activiteiten je wilt plaatsen," vertelt Veltman. Dat zijn belangrijke keuzes, want die bepalen mede het gezicht van een stad. Gré Beekers is partner bij ZKA Consultants & Planners in Breda en adviseert gemeenten en bedrijfsleven. "De beleving van bezoekers moet aansluiten bij het karakter van een stad. Het is belangrijk dat je thema's neerzet waarmee je de stad kunt onderscheiden. Je realiseert daarmee dat mensen langer blijven en meer uitgeven - belangrijk voor de stadseconomie - maar ook dat ze �berhaupt voor Breda kiezen. De concurrentie van Antwerpen, Rotterdam en Den Bosch is niet ondenkbeeldig," aldus Beekers. Een goede ontwikkeling in een stad neerzetten is niet eenvoudig. Françoise Dechesne vertelt: "Elke stad moet je eerst ervaren. Hoe functioneert een stad? Als je dat weet, kun je pas een goed project uitvoeren. Wat in Breda past, hoort wellicht in bijvoorbeeld Den Bosch of Eindhoven helemaal niet thuis. Het blijft elke keer maatwerk."

Unaniem positief
De huidige consument is volgens verschillende publicaties niet snel tevreden. "Je ziet dat de consument steeds meer impulsen nodig heeft. Die haalt hij voor een belangrijk deel uit zijn vrijetijdsbesteding. Mensen willen dingen ervaren en hun tijd intenser gebruiken," weet Beekers. "Tegenwoordig kun je zelfs spreken van identiteitsvorming in vrijetijdsbesteding. Vroeger waren er sociale verbanden zoals het verenigingsleven, de vakbond of de kerk waarmee je je identificeerde. Het is nu steeds belangrijker wat je in je vrije tijd doet," zegt Nicolaas Veltman. Het is voor de belevingseconomie belangrijk te kijken welke zaken worden geïntroduceerd. Ook de hoeveelheid is belangrijk. "Kijk naar de binnenstad van Amsterdam. Daar dreigt de toeristische tak door te slaan. Het gevaar is reëel dat toeristen daar straks alleen nog maar toeristen tegenkomen," vertelt Dechesne. "Je moet streven naar een goede balans," weet Mayke van Haaren. "Enerzijds heb je te maken met het toerisme en anderzijds met je inwoners. Je moet zaken ontwikkelen waar beide groepen - toeristen en inwoners - een meerwaarde van ondervinden," vervolgt ze. Over de potentie van Breda in dit nieuwe tijdperk van de belevingseconomie zijn de vier specialisten unaniem positief. "De kracht van Breda is natuurlijk de historische binnenstad. Die ademt sfeer uit en daarmee moet de stad zich profileren. Aangevuld met moderne en grootschalige ontwikkelingen op de nog open plekken in en aan de rand van de binnenstad, ontstaat zo een ijzersterke combinatie waarmee de stad zich duidelijk positioneert. Ik verwacht verder positieve effecten als de Hoge Snelheidslijn klaar is. Breda ligt dan in de lijn Brussel - Antwerpen - Rotterdam - Amsterdam. Als Breda toeristen dan met haar typisch eigen charme weet te verleiden om daadwerkelijk uit te stappen, zou dat een enorme impuls kunnen geven," verwoordt Veltman de gezamenlijke mening.


...spreekt
Organisatie van het betere netwerken tot kunst verheven

...start
"We zorgen er voor, dat de inbreker te weinig tijd heeft"

...leest
In 't kort

...protesteert
Ondernemers organisaties: "Geen detailhandel op terrein politiebureau"

...discussieert
'Toeristisch Zundert moet goed op de kaart'

...publiceert
Resultaten van Rewin in het eerste half jaar van 2002

...ontwikkelt
Nieuwe workshopmodules 'Nederland gaat digitaal'

...bedenkt
Een industrieterrein, dat van alle gemakken voorzien is

...checkt
Als de buren het maar niet te weten komen..."

...rijdt
Zakelijk Onderweg

...werkt
Projectmatig werken leidt tot Bredaas succes

...onderneemt
Grote verscheidenheid

...bundelt
Bedrijvenvereniging nog in de steigers

...bouwt
Intensief en duurzaam bouwen op zichtlocatie bij uitstek

...bezoekt
Breda's toeristische (succes)formule

...viert
"Ik geloof heilig in samenwerking"

...revitaliseert
"Moleneind is toe aan revitalisering"

...bezoekt
Ondernemers Bavel slaan handen ineen

...ontwikkelt
Gunstige ontwikkelingen in Prinsenbeek

...vestigt
Ruimte voor ondernemers

...kiest
Breda logische keuze voor supervervoerder

...vergroot
Visionaire blik levert synergie in foodpark op

...huisvest
Regeerakkoord

...voorspelt
NVM Bedrijfs Onroerend Goed verwacht in 2003 herstel van de vastgoedmarkt