Math Teeuwen predikt de passie

"Er zijn mensen die zich echt naar hun vut of pensioen slepen. 'Ik moet nog zoveel jaar' hoor je vaak. Dat lijkt me echt vreselijk. Ik heb passie voor mijn werk.
Volgens mij werk ik door tot mijn sterfbed. Ik wil doorgaan zolang het mij energie geeft." Math Teeuwen heeft een sprekers- en trainersbureau de TeeuwenGroep in
Dongen en samen met drie medewerkers duidelijk lol in zijn werk.
bedrijf.
Math Teeuwen in gesprek.
Math Teeuwen werd geboren in het Limburgse Horn. Schrijven en organiseren zat hem in het bloed: "Op school schreef ik voor klasgenoten al opstellen en organiseerde
ik sportwedstrijden" Later werd hij leraar. Als leidinggevende van de avond-HEAO ging Teeuwen diploma-uitreikingen met sprekers organiseren. Hij kwam zo in contact
met sprekers en dacht na over de mogelijkheden van een eigen sprekersbureau. Teeuwen koos een decennium geleden voor het ondernemerschap. Ondertussen maken bedrijven
graag gebruik van zijn sprekers- en trainersbureau. Men wil namelijk naar klanten of medewerkers de bedrijfsboodschap kwijt en heeft daarbij hulp nodig. "Sprekerstalent
is dun gezaaid," weet Teeuwen. "Er zijn weinig mensen die een zaal ge�nspireerd kunnen toespreken. Wij werken samen met zo'n zeventig sprekers die je kunt indelen in
verschillende categorieën zoals denkers, visionairs, futurologen en filosofen," vervolgt Teeuwen die altijd op zoek is naar trendsetters. Zijn sprekers dienen pioniers te zijn.
"Ik ga zelf iedere ochtend fietsen. Niet omdat ik denk dat ik daardoor twee dagen langer leef, maar ik heb mij hele leven veel gesport."
Sprekers
De namen in de brochure zijn aansprekend. Guus Hiddenik en Kees Jansma zijn er voor het sportieve element. Peter Delahay is sterk gericht op de toekomst en voorspelde al in
1982 de val van de Berlijnse Muur. George Parker is magiër en laat mensen versteld staan. Karel Noordzij, ex-directeur van de NS, vertelt over thema's met waarden en normen.
Erik van Vooren, Belgisch' meest gevraagde topspreker in Nederland, vertelt dat succes voor iedereen in het verschiet ligt, mits je hierbij gebruik wilt maken van aanwezige
talenten. Een joint-venture met de Belg in de vorm van het Benelux Speakers Bureau zorgt voor een sprekersstal met een flink aantal Belgische sprekers. Een aanwinst waarop
met name door Nederlandse bedrijven enthousiast wordt gereageerd. De Belgische tongval, de sappige humor en de aantrekkelijke thema's blijken hier een schot in de roos.
Overigens bemiddelt de TeeuwenGroep niet alleen voor professionele sprekers, maar evenzeer voor trainers. De inzet van sprekers heeft zich ontwikkeld tot een relatiemarketing instrument.
"Organisaties zijn vaak op zoek naar de juiste manier en taal om hun boodschap over te brengen naar hun klanten. Wij helpen bedrijven om hun uitstraling op een intelligente manier te
vergroten én zorgen ervoor dat de spreker een taal genereert over datgene wat een organisatie al lang doet, maar waar het nog geen taal voor heeft," vertelt Teeuwen. Het
kenmerkende van de TeeuwenGroep is de maatwerkaanpak; veel thema's worden zelf ontwikkeld en conform de wensen van klanten aangepast. Organisaties vragen vaak sprekers voor
klantenbijeenkomsten, dealerdagen, openingen, kerst- en nieuwjaarsbijeenkomsten, sessies met directie- en/of managementteams, contactdagen met medewerkers en productintroducties.
Hoewel voortdurend omgeven door professionele sprekers, heeft Teeuwen een broertje dood aan wollig taalgebruik. "Herinner je de leraren die zaken niet goed konden uitleggen. Je
dacht dat ze te slim waren om de stof over te brengen. Onzin! Als je ergens de essentie van begrijpt, kun je het ook goed uitleggen. Voorbeeld: Wim Duisenberg. Als hij over
moeilijke economische zaken praat, begrijpt toch iedereen hem. Wollig taalgebruik is vaak een masker voor mensen die niet begrijpen waar ze het over hebben. Er zijn heel wat
omgevallen boekenkasten," aldus Teeuwen.
We leven in chaotische tijden volgens Teeuwen. "De veranderingen volgen elkaar snel op. Achteraf zal blijken dat de meest rare ideeën van nu de grootste successen in de
toekomst worden. Het moet anders. Je moet vernieuwend zijn. Wie te lang achter de kudde aanloopt, komt vanzelf in de stront terecht. Kijk naar het bedrijfsleven. Als het
alleen maar gaat om shareholdersvalue en zelfverrijking, gaan bedrijven kapot. Je ziet de afstraffing op de beurs en de instorting van e-commerce," vertelt Teeuwen. Passie
is een belangrijke voorwaarde om ergens toe te komen. "Kwaliteit en natuurlijke aanleg zijn ook belangrijk, maar uiteindelijk gaat het om passie. Dat kan zijn voor mensen,
voor klanten, collega's en je werk. Maar ook voor jezelf. Vaak verliezen mensen hun passie. Ik ga zelf iedere ochtend fietsen. Niet omdat ik denk dat ik daardoor twee dagen
langer leef, maar ik heb mijn hele leven veel gesport. Hou die natuurlijke passie dan vol. Dat zou iedereen moeten doen," besluit Math Teeuwen.
|