In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2002













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Werk aan HSL en A16 in volle gang

Nederland werkt aan grensverleggend vervoer. In 2007 krijgt ons land aansluiting op het Europese net van hogesnelheidslijnen. Steden als Londen (binnen vier uur) en Barcelona (iets langer dan zeven uur) zullen in reistijd flink dichterbij komen en de concurrentiepositie van de Nederlandse economie zal worden gestimuleerd. Maar ja, 2007 is nog ver weg en er moet nog veel worden gebouwd. Zeker ook in de Bredase regio.



De HSL komt over het Hollandsch Diep Noord-Brabant binnen. Gedeeltelijk gebundeld met de bestaande spoorlijn en de rijksweg A16 loopt de HSL naar de Belgische grens. Naast de aanleg van de HSL wordt de A16 verlegd en verbreed naar 2x3 rijstroken, wordt knooppunt Princeville aangelegd, knooppunt Klaverpolder aangepast en wordt Breda, door middel van shuttletreinen, aangesloten op de hogesnelheidslijn. Tussen het Hollandsch Diep en Prinsenbeek wordt de HSL gebundeld met de bestaande spoorlijn. Tussen Zevenbergschen Hoek en de Belgische grens loopt de HSL parallel aan de A16. Tussen Prinsenbeek en de Belgische grens lopen de HSL en de A16 als één bundel door het landschap. Er zijn een paar deelgebieden te onderscheiden:



Zonzeel
Bij het knooppunt Zonzeel komen vier nieuwe viaducten. De verbindingsboog tussen de A59 en de A16 richting Rotterdam wordt iets meer naar binnen gelegd. Ook de boog vanaf de A16 uit de richting Breda naar de A59 wordt verlegd. De oude A16 zal deels worden afgebroken om plaats te maken voor de hogesnelheidslijn. De werkzaamheden worden in diverse fasen uitgevoerd. Het eerste gedeelte van de nieuwe A16, een traject van ongeveer 4 kilometer, is in augustus opengesteld voor verkeer. Vanaf knooppunt Zonzeel tot aan Prinsenbeek rijdt het verkeer over de nieuwe A16 tijdelijk nog over 2 x 2 rijstroken. In de definitieve situatie worden dit 2 x 3 rijstroken. Ten zuiden van knooppunt Zonzeel stroomt De Mark. Vier nieuwe bruggen zullen over de rivier worden gelegd. Een hoge nieuwe spoorbrug zorgt voor betere doorstroming van trein- en scheepsverkeer.

Prinsenbeek en omgeving
De ontwikkelingen in de buurt van Prinsenbeek zijn ingrijpend. De HSL en A16 gaan op dat punt namelijk onder maaiveldniveau verder. Om de HSL-tunnelbak en de A16-tunnelbak te kunnen bouwen, is een bouwkuip gemaakt. Om ruimte te maken voor deze werkzaamheden, zijn de rijstroken zo ver mogelijk naar buiten gelegd, zodat er in een zogenaamde 4-0 situatie gewerkt kan worden. Het uitgraven van de tunnelbak is momenteel bijna voltooid.

Westerpark
Breda krijgt een shuttletreinverbinding die de stad zal verbinden met Rotterdam en Antwerpen. Daarvoor dient echter wel het bestaande Intercityspoor Breda � Roosendaal verlegd te worden in noordelijke richting. Aan de Westerparklaan en de Mr. Bierensweg zullen tunnels onder het spoor worden aangelegd. De eerste bouwactiviteiten zijn daar onlangs gestart. Ook met de werkzaamheden voor de fly-over bij het NAC-stadion is gestart.

Princeville en Princenhage
Ter hoogte van Princeville zijn werkzaamheden gestart om de A16 te verbreden, de N58 tot autosnelweg om te bouwen en vinden er werkzaamheden plaats nabij het spoor Breda � Roosendaal en de Leursebaan. In de eindsituatie sluit de A58 bij het nieuw te bouwen knooppunt Princeville aan op de A16. Op dit moment wordt druk gebouwd aan een aantal nieuwe viaducten. De HSL en de A16 stijgen na de tunnelbak Prinsenbeek naar een hoogte van acht meter boven het maaiveld. Ten zuiden van de Rijsbergseweg dalen HSL en A16 weer tot maaiveldniveau. De A16 wordt tussen de verlengde Ettensebaan en de Aa of Weerijs in westelijke richting verplaatst. De oude (bestaande) A16 wordt deels een nieuwe Randweg Princenhage.

Concluderend ...
Kan worden gezegd dat op dit moment de bouwactiviteiten qua volume de top hebben bereikt. Op het complete tracé langs Breda vinden werkzaamheden plaats. Dat zal voor zowel de HSL als de verlegging en verbreding A16 ook de komende jaren zo blijven. Telkens worden deelprojecten afgerond en zal er een ander onderdeel van het totale plan worden uitgevoerd. Voor Breda en omgeving betekent dat overlast die natuurlijk zoveel mogelijk beperkt wordt door de bouwende partijen. Tot 2007, want dan ligt Breda aan de internationale lijn tussen Amsterdam en Barcelona.


...predikt
Math Teeuwen predikt de passie

...start
Introductie Freebags is het begin van succes

...presenteert
Duidelijkheid voor Bergse detailhandel

...promoot
KvK maakt zich hard voor ontwikkeling gebied

...informeert
Startende ondernemers krijgen antwoord

...ontwikkelt
Innovatie door octrooi-informatie

...spreekt
In 't Kort

...jubileert
100-Jarig bestaan MKB-Bergen op Zoom op 8 oktober 2002

...discussieert
'Lichaamsdelen op bestelling' blijkt technische trend voor de toekomst

...bouwt
Werk aan HSL en A16 in volle gang

...rijdt
Mondial de l'Automobile Parijs

...fuseert
BouwNed na fusie grootste ondernemers- organisatie in de bouw

...netwerkt
"Bij onderhandelen mag je soms een beetje liegen"

...organiseert
Rechtbank Breda zet deuren open voor publiek

...verzekert
Gebroeders Bun koesteren Trias Politica

...huisvest
Bouwproductie nieuwe kantoren zakt in met zestig procent

...vestigt
Zelfstandig kantoor heeft voorkeur