Mondial de l'Automobile 2002 boordevol nieuws

PARIJS � Zelden stond een internationale autotentoonstelling zo bomvol nieuws als de Mondial de l'Automobile die van 28 september tot en met 13 oktober in Parijs werd gehouden. Vrijwel elke autofabrikant had zich uitgesloofd om er ook deze keer (de beurs wordt eenmaal per twee jaar gehouden) iets bijzonders van te maken. Goed gelukt, dat bijzondere. Veel voiles werden hier voor het eerst van auto's weggetrokken. De Ondernemer doet een greep uit het nieuws.
Alfa's 147 GTA
Alfa Romeo
Het Fiat/Alfa Romeo/Lancia-concern had heel wat nieuws te bieden in Parijs. Voor wat betreft Alfa Romeo stond
er de supersnelle 147 GTA te glimmen. Zijn V6-blok met een cilinderinhoud van maar liefst 3.2 liter (hetzelfde
als voorin de 156 GTA ligt) werkt als een gehaktmolen voor de concurrentie. De 147 GTA maakt simpelweg korte
metten met de meeste andere bolides. Adrenaline pompt dus door het lijf voor wie het gaspedaal van deze
razendsnelle rakker beroert. Naast dit GTA-nieuws had Alfa Romeo de tweede generatie common-rail dieselmotoren
(met zestien kleppen) op de stand staan. Krachtiger, sneller en zuiniger dan de voorgaande generatie.
Audi
Ook wereldpremi�res bij Audi die naast de Audi S4 en S4 Avant en allroad quattro 4.2 (met superkrachtige V8-motoren)
de nieuwe toplimousine A8 in de schijnwerpers had gezet. Met name vet nieuws dus bij de Ingolstadters, zeker ten
aanzien van de A8, die van de genoemde auto's waarschijnlijk nog het best verkocht gaat worden. Ten aanzien van
het vorige model veranderde er nogal wat, met name onderhuids. De carrosserievorm bleef in grote lijnen gelijk aan
de 'oude' A8. De greep uit de nieuwtjes: luchtvering, een automatische transmissie met zes versnellingen, elektrische
automatische parkeerrem en een bandenspannings (en �temperatuur) signaleersysteem.
De nieuwe A8 wordt eind deze maand in de showrooms verwacht.
De Continental GT
Bentley
Lang verwacht: de midsize Bentley waarvan de prijs toch nog dermate astronomisch zal zijn dat het
voor velen altijd een natte-droomauto zal blijven. De Engelsen, met tegenwoordig een Duitse moeder (Audi), presenteerden
met trots hun Continental GT, een bééld van een - twaalfcilinder biturbo - Grand Tourismo en tegelijkertijd de snelste
Bentley ooit. Een auto die op het allerhoogste niveau moet meedraaien en concurrenten heeft aan Aston Martin Vanquish
en Ferrari 456.
Ferrari
Een nieuwe Ferrari is voor velen groot nieuws en zeker als de boreling heet naar de oprichter: Enzo.
Voor een piepklein, maar ongetwijfeld puissant rijk, publiek (een Enzo staat geprijsd voor dik negen ton...), presenteerden
de Italianen, als opvolger van de F50, in wezen een Formule-1 wagen voor de openbare weg. De prestaties liegen er, uiteraard,
niet om: een topsnelheid van meer dan 350 km/h ligt binnen de mogelijkheden. Je kunt je alleen afvragen: waar dan...
Wie naar de precieze prijs moet vragen weet in ieder geval dat-ie voor hem te duur is.
Honda
Honda toonde als Europese premi�re in Parijs de nieuwe Accord. De Japanse BMW, zoals Honda soms gekscherend
wordt genoemd, heeft een grote faam op het gebied van motorenbouw terwijl de kwaliteit boven alle vormen van kritiek verheven is.
Met de nieuwe Accord zet Honda in binnen de ruimere middenklasse. Er zijn twee motoren beschikbaar: een met een inhoud van 2.0 liter
en een met 2.4 liter. De laatstgenoemde versie heeft een zesversnellingsbak.
BMW
Ook BMW had spetterend nieuws in de lichtstad in de vorm van twee diesel- (730d en 740d) en een twaalfcilinderversie
(760 iL) van de reusachtige 7-serie en, heel bijzonder, de introductie van de Z3 opvolger: de Z4. Auto's om je vingers bij af te likken.
Ten opzichte van de Z3 werd voor de Z4 een veel scherper potlood gehanteerd waardoor de auto veel meer een 'macho-look' heeft dan de Z3 in
welke vorm ook ooit gehad heeft. Ook het rijden met de Z4 verzekert (nog) meer rijgenoegen dan met zijn voorganger. Voorlopig moet de Z4
(vanaf maart 2003 in de showroom) het doen met een keuze uit twee motoren, een met 2.5 en een met 3.0 liter cilinderinhoud.
De nieuwe Jaguar XJ
Jaguar
Ook Jaguar had een feestje te vieren in Parijs met de introductie van de nieuwe XJ. Het merk heeft inmiddels een
grote naam opgebouwd als het gaat om grote luxueuze wagens met een sportieve inborst en dat is voor de nieuwe XJ al zeker niet anders.
Veel veranderingen ten opzichte van het voorgaande model: de nieuweling ging door de toepassing van een aluminium koetswerk flink op
dieet. Niet alleen V8-motoren (met of zonder supercharger) vinden een plaats in het vooronder, er komt ook een fraai V6-blok met een
inhoud van 3.0 liter (waarmee de XJ6 opnieuw een feit is). De auto's worden niet eerder dan in het voorjaar van 2003 verwacht. Over de
prijzen valt nog niets te zeggen.
Mercedes CLK 55 AMG.
Mercedes-Benz
Das Haus had zijn nieuws verspreid over verscheidene modellen en bracht niet een echt nieuw type op de markt.
Verbeteringen aan de S-en CL-klasse � waaronder vierwielaangedreven versies voor de S en nieuwe twaalfcilindermotoren voor beide
modellen� een AMG-55 versie en een kompressormotor (E200 Kompressor) voor de nieuwe E en een kleinere motor voor de SL die aldus
als SL350 door het leven gaat. Ook de C-klasse, de veiligste auto in zijn klasse, krijgt een vierwielaangedreven versie onder de
naam 4-matic Bovendien sloofde sportafdeling AMG zich uit op de eerste dieselversie van de sportafdeling: de C 30 CDI AMG.
Mazda 2
Mazda
Mazda timmert op zijn allerhardst aan de weg met een compleet nieuwe modellenlijn, en dat was wel nodig ook
om het bedrijf opnieuw op de kaart te zetten. Naast nieuwe 6-typen, de Sport en Wagon, ook een Mazda6 AWD, met vierwielaandrijving.
Maar het grootste nieuws van Mazda was toch de introductie van de 2; een lollig uitziend wagentje in de compacte klasse. Mazda zelf
ziet de 2 als opvolger van de Demio. Introductie van de auto moet echter niet eerder worden verwacht dan april 2003.
Opel
Centraal op de Opel-stand stond de gloednieuwe Meriva, een MPV-achtig voertuig op basis van de Corsa. Na het
eclatante succes van de Zafira wil Opel het nu ook graag met een maatje kleiner proberen. Zal ook best lukken want ook de Meriva ziet
er geinig uit. In tegenstelling tot de grotere broer heeft de Meriva niet een derde zitrij, waardoor het bij vijf passagiers echt
helemaal ophoudt. De Meriva heeft, onder de naam FlexSpace, wel een variabel in te delen interieur.
De nieuwe Micra van Nissan.
Nissan
Een van de allerleukste verrassingen in Parijs was de introductie van de nieuwe Micra van Nissan. Het werd ook
tijd want de vorige generatie (bij de introductie werd deze als eerste Japanse wagen uitgeroepen tot Auto van het Jaar) liep al heel
wat jaartjes mee. De carrosserievorm doet in de verte denken aan de Ford Ka, maar de Micra is ruimer van opzet en heeft meer mogelijkheden
met de achterbank. In navolging van veel MPV's benut de nieuwe Micra alle mogelijkheden om spulletjes in het interieur op te bergen.
Porsche Cayenne S.
Porsche
Het ultieme sportwagenmerk Porsche begeeft zich op ongebaande paden met de introductie van de Cayenne. Die ongebaande
paden mogen we in dit kader wel heel letterlijk nemen want de Cayenne is een Sports Utility Vehicle met een ongehoord potentieel. Op de weg
rijdt-ie als een sportwagen van het roemruchte merk, maar ook als terreinwagen belooft hij ongehoord competent te zijn. Voorlopig zijn er
twee typen: de Cayenne S en de Cayenne Turbo. Met name deze laatste biedt uiterst aansprekende prestaties waaronder een topsnelheid van
266 km/h!
Smart roadster-coupé.
Smart
De kans is best groot dat Smart met de introductie van de nieuwe roadster en roadster-coupé een nieuwe trend gaat zetten
in autoland. Na de piepkleine city-coupé, wordt het nu tijd voor iets groters, hoewel hier de nadruk ook nadrukkelijk op het woordje iets moet
worden gelegd. De trend voor kleine sportcoupeetjes en sportcabrioletjes kan met deze nieuwe autootjes een aanvang nemen. Wie tracht de auto
te vergelijken met de Peugeot 206 CC slaat de plank volslagen mis. De nieuwe 'Smarties', die in april hun marktintroductie beleven, zijn wel
degelijk echte sportwagentjes en dat geldt minder voor de Peugeot. Hoewel niet overdreven sterk gemotoriseerd, zal het prestatiepotentieel
toch ruim voldoende blijken. Immers, de karretjes wegen niet meer dan 790 kilogram. Echte karretjes voor autopuristen derhalve.
Renault Mégane 2.
Renault
Renault ontpopt zich steeds meer als de durfal binnen de auto-industrie. Na de spectaculaire Vel Satis en Avantime
staat het merk nu in de startblokken met de Mégane II die voor een middenklasser minstens zo gewaagd is vormgegeven. De Mégane heeft als
concurrenten onder meer de VW Golf (waarvan binnenkort de vijfde generatie wordt verwacht), de Peugeot 307 en de Fiat Stilo. De auto komt
direct op de markt in twee carrosserievarianten, de drie- en vijfdeurs en met tal van keuzemogelijkheden op het gebied van motoren, zowel
in benzine- als dieselvariant. Naast de Mégane stond op de Mondial de nieuwe spectaculaire Clio V6.
Toyota LC100.
Toyota
Ook een wereldpremi�re voor Toyota in de Franse hoofdstad in de vorm van de nieuwe Land Cruiser 100. Hij is voorzien
van een spectaculair besturingssysteem. Bij lage snelheden is het aantal stuuromwentelingen kleiner dan op hogere snelheden wat een heel
bijzondere rijervaring moet zijn. Wereldwijd wordt de Land Cruiser gezien als een van de beste en meest betrouwbare terreinbeulen die er zijn,
belangrijk omdat deze vaak worden gebruikt in gebieden waar de rijomstandigheden niet best zijn. De nieuwe Land Cruiser 100 wordt leverbaar met
een drie-liter D-4D dieselblok of met een geheel nieuw vierliter benzineaggregaat.
VW Touareg.
Volkswagen
Ook Volkswagen verlaat, net als Porsche, gebaande paden met de introductie van twee auto's in segmenten waar ze tevoren
absoluut niet in vertegenwoordigd was. Werd in een eerder stadium de majesteitelijke Phaeton ge�ntroduceerd, in Parijs was het de beurt aan de
terreinknecht Touareg. Een auto van hetzelfde formaat als de Porsche Cayenne, maar een tikje minder exclusief. Hierbij valt echter wel de
kanttekening te maken dat de auto leverbaar wordt met een asfalttergende V10 dieselmotor die voor superieure prestaties zal zorgen, zowel op de
weg als op terrein waar de Touareg zijn mannetje absoluut staat. Verkoop van zowel de Phaeton als de Touareg geschiedt via het Koopmanshuis op
het terrein van de VW-importeur in Leusden.
Bedrijfsauto's - Citroën
Citroën maakte, in nauwe samenwerking met concerngenoot Peugeot, een tweetal lichte bedrijfswagens onder de respectievelijke
namen Berlingo en Partner. Bij Citroën is het zelfs een tijdje een van de bestverkochte typen geweest. Op de Mondial van Parijs komen de twee
autofabrikanten met nieuwe modellen van deze auto's waarvan de namen dezelfde zijn gebleven. Met een nieuw smoelwerk oogt de Berlingo krachtiger en
pronter dan zijn voorganger. In het gebruik is de Berlingo gemakkelijk, met schuifdeuren achter en een royale achterklep. Je kunt in een Berlingo
genoeg opbergen. Zelfs in het plafond zijn opbergvakken aangebracht, ook zelfs ter hoogte van de B-stijl ten behoeve van de passagiers achterin.
Voorlopig worden vier motorvarianten aangeboden: een 1.4 en 1.6 benzineblok en twee aggregaten die dieselolie lusten, een 1.9 D en het bekende
tweeliter Hdi-blok.
Peugeot Partner of is het nou een Citroën Berlingo. Of toch een....
Bedrijfsauto's - Peugeot
Wat valt er na het verhaal over de Citroën Berlingo nog over de Peugeot expert te vertellen. Dat het een tweelingbroertje
is wellicht, deel van een twee-eiige tweeling. Hoewel: de Partner ziet er nog wat stoerder uit dan de Berlingo en op basis daarvan mag je misschien
verwachten dat-ie ook iets beter zal verkopen. Door de bank genomen is Citroën echter weer wat voordeliger in aanschaf, dus dat houdt het geheel
wellicht in evenwicht. De Partner krijgt echter de beschikking over een bescheidener type (benzine)motor met een inhoud van 1124 kubieke centimeter.
Fiat Stilo SW.
Bedrijfsauto's - Fiat
Op basis van de Fiat Stilo brengt het Italiaanse concern de SW, zeg maar de stationcar-variant van dit middenklassemodel.
Ziet de 'gewone' Stilo er gedurfd uit, met de SW is dat gegeven wat naar de achtergrond gedrongen. Wat gewoontjes dus, zeker voor Fiat dat de
laatste jaren met scherp getekende modellen kwam. Uiteraard ook hier een mooie lijn motoren, zowel in benzine als dieseluitvoeringen.
Focus C-Max.
Bedrijfsauto's - Ford
Ford wist de aandacht tot het laatst toe vast te houden doordat het vooraf nog niet het kleinste tipje van de sluier
wilde oplichten met betrekking tot hun wereldpremi�re. Dat werd dus de Focus C-Max, een MPV-variant van de Focus. Dat dit hoog tijd werd mag
voor zichzelf spreken, Ford had al veel te lang getalmd met de introductie van een MPV en daardoor op verschillende punten de slag met de
concurrentie gemist. Dat heeft overigens te maken met het feit dat Ford wel al lang bezig was met het creëren van een MPV, maar de ontwikkeling
van die auto werd op een bepaald moment in zijn ontwikkeling helemaal stopgezet omdat de directie niet tevreden was over het geheel. Vergt moed
maar vreet kostbare tijd natuurlijk, zo'n visionair beleid. Maar goed, nu is de definitieve versie dus getoond en eerlijk is eerlijk, hij ziet
er gelikt uit. Nog niet bekend is wanneer we de C-Max in Nederland mogen begroeten, reken dus maar op flink wat tijd.
Naast de C-Max had Ford nog een paar lekkertjes staan: de alom verwachte Street-Ka, de Fusion en de Transit Connect.
|