Ondernemers uit West- en Midden-Brabant discussiëren over toekomst
'Lichaamsdelen op bestelling' blijkt technische trend voor de toekomst

Op woensdag 30 oktober jl. zijn ca. 120 MKB-ondernemers uit West- en Midden-Brabant naar de Grote Kerk in
Breda getogen om deel te nemen aan een discussiespel over de trends van de toekomst. Zij waren hiervoor
speciaal uitgenodigd door Syntens, Innovatienetwerk voor ondernemers.
Ondernemers luisteren aandachtig.
"Hoewel het enige zekere aan de toekomst is, dat zij niet te voorspellen valt, is het voor ondernemers natuurlijk wel belangrijk
om in te spelen op ontwikkelingen. En daar kun je maar beter op tijd bij zijn," zegt Martin Flinsenberg, de nieuwe regiodirecteur
van Syntens, regio zuid. "Daarom heeft Syntens het discussiespel de ToekomstWijzer ontwikkeld. De opzet is eigenlijk heel eenvoudig:
aan een tafel zitten een spelleider en notulist van Syntens en verder 10 ondernemers. Deze ondernemers krijgen in ronde 1 in totaal 8
stellingen voorgelegd, waarover ze twee-aan-twee discussiëren. Daarnaast krijgen ze de gelegenheid om trends in te zetten die zijzelf
belangrijk achten, maar die ze niet terugvinden in de trends die ze hebben besproken."
Anne van der Meiden.
"Uiteindelijk moet de tafel gezamenlijk de drie belangrijkste trends selecteren," vervolgt Flinsenberg, "en daarover wordt verder gediscussieerd
in ronde twee. Na afloop van de dag konden we precies aangeven welke trends de ondernemers uit West- en Midden-Brabant het belangrijkste vonden
op de gebieden markt, organisatie en techniek."
Wethouder Adank en Martin Flinsenberg heffen het glas op de toekomst
Anne van der Meiden
Hoewel de focus van de dag op de toekomst lag, kwam ook de geschiedenis van de stad Breda aan de orde. Breda bestaat dit jaar 750 jaar en daar
werd tijdens de opening van de dag bij stilgestaan door een adviseur van Syntens, die - gekleed als verhalenverteller - de aanwezigen aan de
hand nam door 750 jaar Breda, eindigend met het Bredase volkslied. Na het officiële welkom door directeur Martin Flinsenberg was vervolgens
het woord aan Anne van der Meiden, emeritus-hoogleraar massacommunicatie. Zijn verhaal, getiteld 'Hondentrouw, kattentrouw en rattentrouw .....
communiceren met relaties', was een levendig betoog over trends in de communicatie, gespiegeld aan relatiemanagement. Dat zijn verhaal indruk
heeft gemaakt, bleek vooral uit het feit dat hij de rest van de dag, zowel tijdens presentaties en de discussies tijdens het spel de ToekomstWijzer,
nog regelmatig werd geciteerd.
Levendige discussies
Na het verhaal van Anne van der Meiden gingen de ondernemers zelf aan de slag met de trends voor de toekomst. Dit leidde tot zeer levendige discussies
en zelfs brainstormsessies. Het bleek aan de meeste tafels lang niet gemakkelijk om tot een selectie van de drie belangrijkste trends te komen. Nadat
de trends uiteindelijk waren geselecteerd, ontsponnen zich diepgaande discussies over de voor- en nadelen, de valkuilen en mogelijkheden om deze
valkuilen te omzeilen. Martin Flinsenberg hierover: "De ToekomstWijzer is niet alleen een spel waarbij de belangrijkste trends worden gesignaleerd.
Aan het einde van de avond moeten de ondernemers ook een duidelijk beeld hebben van hoe ze op die trends kunnen inspelen."
Uitkomsten
De belangrijkste technische trends bleken 'mechanisering', 'slimme producten' en 'lichaamsdelen op bestelling' te zijn. Flinsenberg legt uit:
"Mechanisering en robotisering zien ondernemers als een belangrijke ontwikkeling om te kunnen concurreren. Locale productie gaat in de toekomst
weer een belangrijke rol krijgen, maar dan moet de factor arbeidskosten in de totale kostprijs laag gehouden worden. Dit kan door vergaande
mechanisering en robotisering. Slimme producten wordt gezien als belangrijke trend omdat de consument steeds meer op zoek is naar comfort.
Een goed voorbeeld daarvan zijn auto's, die zich geheel aanpassen aan de gebruikers. Lichaamsdelen op bestelling was trend waar een groot
aantal hilarische citaten kon worden opgetekend: zo was het bijvoorbeeld handig om een extra set darmen voor bolletjesslikkers te bestellen
of de 6e en 7e vinger voor een pianist. Maar wat vooral als belangrijk werd gezien, is dat de combinatie biotechnologie en medische technologie
veel mogelijkheden biedt voor het MKB."
Binnen de organisatietrends waren het 'zingevend ondernemerschap', 'creativiteit' en 'complexe relaties' die het hoogste scoorden. Alle drie
trends waar de mens en communicatie centraal staan. Tot slot werden 'de oplossing telt', 'merk verkoopt beter' en 'En nu ... even niks' als belangrijkste
markttrends gezien. "Kort samengevat betekent dit het volgende", licht Flinsenberg toe. "De klant wil geen product maar een totaaloplossing, het is
gemakkelijker om je als merk te profileren dan als bedrijf met een goed product en 'het altijd en overal bereikbaar zijn' levert ook een tegenreactie
op: die van de behoefte aan stilte en rust." Wethouder Adank van Economische Zaken nam aan het einde van de avond deze resultaten in ontvangst.
De definitieve resultaten, geheel voorzien van voor- en nadelen, valkuilen en tips en ondersteund met interessante citaten, zal worden uitgegeven
in een boekje, dat naar aanleiding van deze dag speciaal wordt samengesteld.
|