In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
December 2002













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Deelnemer aan het groeisupportprogramma van REWIN
Avontuur bij reisbureau TunaFish succesformule
Een avonturier, die het reizen van jongs af al in het bloed zit, in zijn studententijd zich voor enkele maanden een auto aanschaft en met een surfplank op het dak voor het vrije gevoel kiestÉ... En een tonijn ofwel een tuna, de vis die in zijn leven grote afstanden aflegt ...


Groeisupport van NV REWIN West-Brabant: tel. 076-5646788

De combinatie van deze twee levert een aantal jaren verder "TunaFish" op: een reisbureau dat voornamelijk de reiziger en backpacker, die net naar iets anders zoekt een avontuurlijk getinte reis kan aanbieden. Met aan het roer de 28-jarige ondernemer Olivier Markestein, die zich als een vis in het water van de reiswereld begeeft, zelf reisleider en windsurfinstructeur is geweest en als ondernemer graag de reizigers, die zich bij zijn bureau melden de kennis meegeeft om nog meer uit het reizen te halen.

Idealisme
Ook een stukje idealisme speelt hierbij een rol. Olivier Marke-stein vertelt. "Tijdens mijn stage in Venezuela, die ik in het kader van mijn opleiding bij de NHTV volgde, kwam ik op het idee voor mijn reisbureau. Ik kwam er in contact met een aantal lokale toeroperators, die fantastisch werk leverden. Mijn idee was om door tussenkomst van een reisbureau, deze lokale toeroperators een stukje Europese markt aan te bieden". TunaFish maakt allereerst het totale aanbod aan avontuurlijke reizen voor de consument via internet inzichtelijk. Daarnaast kan men hier terecht voor het reserveren van losse vliegtickets en reisverzekeringen. En zeker niet onbelangrijk: de zekerheid van een geboekt hostel of een hotelkamer voor de eerste dagen van een verre reis en de uitdaging van een lokale rondreis, die TunaFisch naar wens vooraf boekt bij de lokale reisorganisatie. Markestein legt uit: "Bij een Nederlandse toeroperator boek je voor de totale organisatie en uitvoer van een reis. Bij ons als reisbureau heb je een veel breder aanbod en kun je kiezen uit verschillende toeroperators. Juist de keuze uit het lokale aanbod en de diversiteit van de kleine operators kan je reis helemaal op maat en extra interessant maken. Markestein als een vis in het water in het aanbod van avontuurlijke reizen

Goed renderend reisbureau
TunaFish bestaat nu ruim 2 jaar. Het avontuur dat in juni 2000 met veel enthousiasme is aangegaan, heeft nu zijn beslag gekregen in een zeker voor deze tijd goed renderend reisbureau. "Ik ben bijzonder te spreken over de steun vanuit het Groeisupport programma van de regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant. Daardoor had ik er een heel kritisch oor bij en ben ik niet in een aantal valkuilen getrapt. Door deelname aan het Groeisupportprogramma ben ik op de juiste wijze in contact gebracht met een aantal mensen, waardoor ik nu gekomen ben waar ik ben". Het bureau kent al herhalingsreizigers en ook is goed te merken dat de mond-tot-mondreclame goed werk heeft geleverd.

Voor haar promotie maakt TunaFish vooral van internet gebruik. Toch noemt zij zich geen internet reisbureau, maar een bureau dat internet als promotie gebruikt. Bekendheid wordt verkregen door koppeling via een flink aantal zoekprogramma's en via advertenties in outdoor magazines. "Wij scoren vooral door de goede duidelijke opzet van onze site en door standaard binnen een dag vragen via e-mail te beantwoorden. Hiermee wordt de interesse van de aanvrager gewekt en ontstaat er doorgaans snel een uitvoeriger en persoonlijk contact per telefoon". Hoewel Olivier Markestein momenteel met een parttime medewerkster nog uit de voeten kan, zijn zijn ambities hoog. "Mijn streven is om vanuit de huidige situatie van kantoor aan huis toe te werken naar een fysieke vestiging met een passende uitstraling. Hoewel onze doelgroep van actieve reizigers tussen de 20 en 60 jaar heel goed in staat is zijn reis telefonisch te boeken blijft er toch een groep reizigers over, die graag met een reisadviseur om de tafel gaat zitten. En natuurlijk kan ik dan ook van de spontane binnenloop profiteren".


...stopt
Drie jonge honden nemen de zaken over

...start
Ideeën vertalen naar ontwerp

...spreekt
Hoes naar eindejaars- bijeenkomst KvK

...informeert
Website voor ondernemers verenigingen

...voorkomt
Tijdig uitschrijven voorkomt onnodig betalen

...reist
Avontuur bij reisbureau TunaFish succesformule

...boeit
Wiegel analyseert ondernemers perspectief

...besteedt
Attentiepunten belastingplan 2003

...ontvangt
Beperkte Toegevoegde Waarde voor de directeur- grootaandeelhouder

...sluit
De dans om sleutelfiguren

...rijdt
Zakelijk onderweg

...wint
Perfect evenement voor secretaressen

...onderneemt
Studenten oefenen op het ondernemerschap

...werkt
KvK West-Brabant blijft aan kwaliteit werken

...bezoekt
Met passie naar de top van de Mount Everest

...wint
Milieulab wint Zeeuws-Vlaamse BOS

...plant
Carrièreplanning met IiP-project om bedrijfsdoelen te bereiken

...huisvest
Zakelijk onroerend goed is een cyclusmarkt

...vestigt
Negentig procent aan rand Breda

...organiseert
Start inschrijving BIT-trofee 2003 op 16 december

...regelt
Eenmanszaak of vof kan goedkoper zijn dan bv