In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
December 2002













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Zakelijk Onderweg

Lexus IS200 SportCross: Stoere jongen met kleiner hartje
Toen Lexus een aantal jaren geleden de IS200 sedan in de markt zette, werd er met name vanuit Zuid-Duitse autofabrieken met scheve ogen naar gekeken. De auto viel met een adellijk plofje precies in het bed dat BMW met de 3-serie zo uitnemend voor zichzelf had opgeschud. Uiteindelijk hoefde BMW weinig van zijn hegemonie prijs te geven, wellicht mede doordat de compacte zespitter IS200 in eerste instantie slechts als handgeschakelde sedan uit de hoge hoed werd getrokken. Maar het voornaamste feit is toch wellicht dat kopers in dit segment graag pronken met een grote naam op de motorkap en, hoe je het ook wendt of keert, dat is bij Lexus ­ alle inspanningen ten spijt ­ nog steeds niet helemaal gelukt. Onterecht, laat ik dat voorop stellen. Wat later werd de SportCross versie geďntroduceerd, een soort kruising tussen een stationcar en een hatchback, die nu ineens met grote (en heerlijke) drieliter zespitter werd geleverd. De al evenzeer voortreffelijke tweeliter zescilinder 24-klepper bleek voor de SportCross niet leverbaar. Dat was jammer want die grote motor scheelde uiteraard ineens een hele bom duiten en belandde zo in een segment waar de auto ineens wat schriel afstak tegen de gevestigde concurrentie.


Lexus IS200 SportCross

Harttransplantatie
Sinds vorige maand is voor de SportCross ook de tweeliter motor leverbaar, uiteraard als IS200 SportCross. Merk je daar nou wat van, van zo'n litertje motorinhoud minder... Ach, het is maar hoe je het ziet en hoe hoog je de lat voor jezelf legt. Natuurlijk: de tweeliter motor is ietwat minder kwiek dan zijn grote broer, die bovendien met automatische transmissie leverbaar is. Maar hou in je achterhoofd dat Lexus de allerbeste motorenbouwer ter wereld is en dat ze hun zwaarbevochten imago van luxepaard Lexus niet zomaar te grabbel gooien. Anders gesteld: met de berefijne tweeliter is de IS200 SportCross ook een hebbeding van de eerste orde. De auto ligt strak op de weg, ziet er stoer uit en is gebouwd en afgewerkt volgens normen die in Duitsland nog niet helemaal denkbaar zijn. Toegegeven: de topsnelheid bedraagt 'slechts' 215 km/h en de acceleratie naar honderd kilometer per uur ligt een dikke seconde boven die van de drieliter. Maar gebleven zijn het heerlijke interieur met een dashboard dat zich laat aanzien als een kostbaar horloge, de sportiviteit en een ­ voor normaal gebruik ­ behoorlijke bagageruimte. De harttransplantatie heeft de Lexus SportCross geen kwaad gedaan. Het is en blijft een onderschatte auto en daar doen de automobilisten die mogen winkelen in dit segment zichzelf nog het zwaarst mee tekort. De IS200 SportCross is leverbaar vanaf 33.500 euro. Lexus leaseprijs: (vier jaar, 20.000 km p.j; 800 euro per maand)


Toyota Avensis

Werelddebuut voor Toyota Avensis
Met het werelddebuut van de Toyota Avensis geeft het merk aan steeds verder te willen opschuiven in de richting van premiummerken als Audi, BMW, Lexus en Mercedes-Benz. Ontworpen, ontwikkeld en gebouwd in Europa zorgt het merk voor een doorontwikkeling van het imago van onverslijtbare alleskunner. Waren Carina's (de voorgangers van het huidige model en de huidige Avensis zelf) geen auto's waar je op het punt van design zwetend van wakker werd, dié lijn heeft het Japanse merk iets meer in de vingers gekregen. Er komen drie varianten: een sedan, een hatchback en een stationwagon. De auto's staan pas in april 2003 in de showroom, maar kennelijk is Toyota o zo bang dat het de slag in het zwaarbevochten D-segment mist doordat de concurrentie recentelijk met veel nieuws kwam. Nu al lekker maken, lijkt het devies en dat lukt eerlijk gezegd best goed. De auto's zien er gelikt uit, maken een oerdegelijke indruk en staan bol van innovatieve veiligheidsvoorzieningen (waaronder de eerste SRS knie-airbag ter wereld!). Ongetwijfeld komen we binnenkort terug op dit belangrijke zakenmodel wanneer we hem ook op de weg hebben kunnen proberen.

Prijzen worden rond februari 2003 verwacht.



Volvo's S60R en V70R met nieuwe technologie
Volvo beloofde in 2000 binnen afzienbare tijd met een high performance car te komen, een auto die het moet kunnen opnemen tegen andere razendsnelle bolides in het premiumsegment. Op de Salon van Parijs (van 28 september tot 13 oktober) maakte Volvo die bewering waar met de introductie van S60R en de V70R. Het Zweedse merk claimt dat het met de introductie van deze auto's, door toepassing van nieuwe technieken, twee autowerelden met elkaar verbindt: die van de rasechte sportwagen en die van de zaken/familiesedan. Door middel van drie simpel ogende knopjes op het dashboard kunnen evenzovele chassis-standen worden gekozen: comfort, sport of advanced sport. Uiteraard zorgt Volvo ervoor dat de auto's zijn voorzien van uiterst krachtige motoren (driehonderd pk) en vierwielaandrijving. Met deze 2,5 liter vijfcilinder turbomotor vliegt de S60R binnen 5,8 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld: met 250 km/h vindt ook Volvo het welletjes. De S60R is voorzien van een handmatige zesbak; daarnaast is een vijftraps Geartronic automaat leverbaar. Het interieur van de S60R is aangepast aan het sportief/chique niveau waarop de auto zich bevindt.

De prijzen worden begin 2003 bekendgemaakt.

Mercedes-Benz levert zij-achterzichtcamera's voor trucks
Mercedes-Benz zou geen Mercedes heten als dit merk niet steeds op zoek was naar het beste van het beste. Dat geldt voor de personenauto's, maar ook zeker voor de grote jongens van de weg. De overheid heeft inmiddels besloten dat alle trucks met ingang van 1 januari 2003 wettelijk dienen te zijn voorzien van systemen die het zijzichtveld verbeteren en de zogenaamde blinde hoeken elimineren. Mercedes-Benz tekende overigens vorig jaar al een convenant met de minister van Verkeer en Waterstaat waarin het merk zich verplichtte alle nieuwe bedrijfswagens met een dergelijk systeem uit te rusten. Onlangs kwamen nieuwe systemen beschikbaar nadat Benz op dit vlak ging samenwerken met Orlaco Products BV uit Barneveld. Das Haus beoordeelde de systemen die door deze fabrikant worden aangeboden als de beste, mede omdat ze kunnen worden gekoppeld aan diverse typen routenavigatiesystemen. De zij-achterzichtcamera wordt automatisch geactiveerd zodra de richtingaanwijzer en/of achteruitversnelling wordt ingeschakeld.

Door de toepassing van een zijzichtcamera wordt montage van een zogenaamde doblispiegel overbodig. De zijzichtcamera maakt een aanzienlijk deel van de blinde hoek naast een truck zichtbaar en biedt in het donker een veel beter zicht dan het menslijk oog. Dit camerasysteem is gemakkelijk uit te breiden met een achterzichtcamera zoals dit bij huisvuilophaalwagens al verplicht is. Net als bij de doblispiegels verleent de overheid subsidie op het zijzichtcamerasysteem. Momenteel bedraagt deze voor vrachtauto's die zijn geleverd vóór 1 oktober 2001 maximaal 363,02 euro.


...stopt
Drie jonge honden nemen de zaken over

...start
Ideeën vertalen naar ontwerp

...spreekt
Hoes naar eindejaars- bijeenkomst KvK

...informeert
Website voor ondernemers verenigingen

...voorkomt
Tijdig uitschrijven voorkomt onnodig betalen

...reist
Avontuur bij reisbureau TunaFish succesformule

...boeit
Wiegel analyseert ondernemers perspectief

...besteedt
Attentiepunten belastingplan 2003

...ontvangt
Beperkte Toegevoegde Waarde voor de directeur- grootaandeelhouder

...sluit
De dans om sleutelfiguren

...rijdt
Zakelijk onderweg

...wint
Perfect evenement voor secretaressen

...onderneemt
Studenten oefenen op het ondernemerschap

...werkt
KvK West-Brabant blijft aan kwaliteit werken

...bezoekt
Met passie naar de top van de Mount Everest

...wint
Milieulab wint Zeeuws-Vlaamse BOS

...plant
Carričreplanning met IiP-project om bedrijfsdoelen te bereiken

...huisvest
Zakelijk onroerend goed is een cyclusmarkt

...vestigt
Negentig procent aan rand Breda

...organiseert
Start inschrijving BIT-trofee 2003 op 16 december

...regelt
Eenmanszaak of vof kan goedkoper zijn dan bv