In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Maart 2003













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Met kunst te koop lopen

Kunst is voor veel kunstenaars het belangrijkste levensdoel. Ze zijn constant aan het werk en de commerciële kant vinden ze minder belangrijk. Hierdoor lopen ze de kans dat hun inkomen zo laag is, dat ze van een uitkering rond moeten komen. Getalenteerde kunstenaars kunnen gebruik maken van de promotionele diensten van het reïntegratiebureau Fourstar, dat met het project Buy-h-Art kunstenaars helpt een eigen bestaan op te bouwen. Hierdoor zijn ze niet meer afhankelijk van een uitkering.


Mieke van den Heijkant, coördinator Kunst in Roosendaal.

De kunstenaars die leven van een uitkering of arbeidsongeschikt zijn, willen weer de arbeidsmarkt op. Een reïntegratiebureau helpt met scholing en informatie om weer passend werk te vinden. Het bureau Fourstar gaat nog een stapje verder en specialiseert zich op kunstenaars die hebben aangegeven als zelfstandig ondernemer aan de slag te willen. Voor deze doelgroep heeft het reïntegratiebureau een speciaal project opgericht. Buy-h-Art organiseert verkoopexposities. Het lijkt op een galerie, maar is anders dan de anderen. De kunstwerken zijn steeds op een andere plaats te zien. De reizende expositie was al te bewonderen in de expo in Den Bosch, de torens van het NAC-stadion en in hotel de Campanile in Breda. Mieke van den Heijkant, coördinator Kunst in Roosendaal: "Voor de kunstenaar is de verkoop van het voorwerp niet belangrijk, maar hij of zij wil wel van zijn of haar uitkering af. Daarom is dit project in het leven geroepen. Het behartigt de commerciële belangen van zeven professionele kunstenaars. Het kunstproject heeft een ambulante galerie. Business Fair organiseert de zakelijke bijeenkomsten en seminars. Ik zorgt dat op deze dagen de kunstenaars aanwezig zijn. Ze brengen dan hun werk zelf onder de aandacht van de bezoekers."

Niet iedereen kan profiteren van onze diensten
Bianca Tangande was de eerste kunstenares waarmee Buy-h-Art in zee ging. Een medewerker van Fourstar kwam bij de schilderes om haar te informeren over de diensten en schrok van al het werk dat onverkocht thuis lag. Tangande had behoefte aan een commerciële persoonlijkheid, die haar werk onder de aandacht van het bredere publiek kon brengen. De meeste kunstenaars hebben een kunstmanager, maar Tangande had hier de financiële middelen niet voor. Reïntegratiebureau Fourstar zag brood in Bianca's schilderijen en is in september een nieuw project gestart. Buy-h-Art regelt de public relations voor de kunstenaars. Mieke: "Vaak komen we hele mooie werken tegen en het is zonde dat daar niks mee gedaan wordt. We maken een CV en een presentatiemap met foto's van het werk van de kunstenaar. We zetten hun werk op onze website en organiseren verschillende exposities. Het is niet zo dat iedere kunstenaar kan profiteren van onze diensten. Nee, we maken wel een selectie. Zo moeten de artiesten productief zijn en ons regelmatig nieuw werk aanleveren, hun werk moet origineel en verkoopbaar zijn en we verwachten dat ze actief deelnemen aan exposities."


Hermen Blom aan het werk.

Met hart en ziel
Momenteel behartigt Buy-h-Art de belangen van zeven kunstenaars in Zuid-Nederland: Hermen Blom, George Meertens, Maurice van Hal, Jac Vallen, Ebath N'Gbala, Bianca Tangande en Kees Warmoeskerken. Het werk varieert van bronswerken, beschilderde vazen en gemanipuleerde computerwerkstukken tot schilderijen en foto's. Buy-h-Art betekent letterlijk vanuit het Engels Koop Kunst, alleen hoort de 'h' er dan niet tussen. Deze letter is toegevoegd, omdat de artiesten kunst niet alleen met hart (en ziel) maken, maar kopers moeten de kunst ook vanuit het hart kopen. Klanten kunnen de werken overigens ook lenen.

Kunstaankoop fiscaalaftrekbaar
Vaak denkt de ondernemer niet aan de aanschaf van een kunstwerk. Maar het is een originele versiering voor een bedrijfsruimte of ontvangsthal. Daarnaast is het een leuk cadeau om aan te bieden aan een jubilaris of als relatiegeschenk. En het is zeker een waardevol geschenk, als de kunstenaar beroemd wordt en de waarde van het werk stijgt. Leuke bijkomstigheid: de aankoop van kunst is fiscaal aftrekbaar. Evenals relatiegeschenken en attenties voor het personeel. Opdrachten voor nieuwe kunstwerken zijn bij verschillende instanties subsidiabel. Het mes snijdt aan twee kanten, de kunstenaar krijgt de kans zijn werk te verkopen en de ondernemer heeft een origineel cadeau.

Meer informatie
Internet: www.fourstar.nl
E-mail: info@buy-h-art.nl


...adviseert
Bedrijfsopvolging en de DGA-Test

...start
Met kunst te koop lopen

...innoveert
Kennis is nodig om te overleven Brabant heeft omschakeling naar kennisintensieve economie nodig

...discussieert
Kwaliteitsimpuls centrum Zevenbergen

...ondersteunt
Aanleg oostelijke randweg Zevenbergen versneld

...behoudt
Jaarresultaten 2002 resultaat blijft op peil

...vestigt
78 nieuwe vestigers in 2002

...versterkt
Innovatie-campagne KvK-Syntens van start

...onderneemt
Wie is de meest innovatieve ondernemer?

...kleedt
Modespecial

...netwerkt
GAIA: professioneel vrouwennetwerk

...beleeft
Blunders en successen; beleef 't samen bij de JOS!

...transporteert
Het doel heiligt de middelen

...rijdt
Bedrijfswagens: zoveel hoofden, zoveel zinnen...

...spreekt
In 't Kort

...vervoert
Bedrijfswagen
special

...showt
Bedrijfswagen
special

...reikt
Ondernemers onderkennen het belang van hechte samenwerking

...onderneemt
Basisschoolleerlingen hebben de beroepen van hun keuze ervaren

...onderschrijft
Gemeente Breda onderschrijft belang van beveiliging bedrijventerreinen

...constateert
Weer minder uitgifte bedrijventerreinen

...onderzoekt
Helft bedrijven en instellingen slachtoffer van criminaliteit