In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Maart 2003













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Innovatie-campagne KvK-Syntens van start
"Back from the future". Onder deze naam startte op maandag 17 februari de innovatiecampagne van de Kamer van Koophandel Midden-Brabant en Syntens. Het doel is het versterken van vernieuwingen binnen het MKB Midden-Brabant.


Bewustwording van het belang van innovatie is de eerste stap in de campagne. De tweede stap is het uitvoeren van een gratis innovatiescan. In de derde stap worden de concrete behoeften in een gratis adviestraject aangepakt.

"Back from the future"
De campagne startte met een ludiek onderdeel en was bedoeld om de MKB'er bewust te maken van de noodzaak tot innovatie. Van 17 t/m 21 februari kregen ruim 200 ondernemers bezoek van de welbekende professor uit de film "Back to the future" waarop dit onderdeel is gebaseerd. Voor de deur van de ondernemer stopte een bijzondere auto (een DeLorean). De professor stapte uit en vertelde dat hij net terug was van een bezoek aan de toekomst. Een toekomst die alleen voor de ondernemer is weggelegd als de ondernemer nu innoveert op marketing, strategie en samenwerking. Vervolgens overhandigde hij de innovatie cheque die de ondernemer via Syntens kan verzilveren. De professor reed vervolgens weg in zijn innovatiemobiel. Bij de bedrijfsbezoeken is een Syntens adviseur aanwezig. De komst van de professor is een week van te voren angekondigd met een mailing. Na het bezoek nemen Syntens-adviseurs contact op met de ondernemer. Zij lichten de innovatie cheque verder toe en proberen een afspraak te maken voor de gratis innovatie scan. Deze geeft inzicht in de innovatienoodzaak en de mogelijkheden. In het rapport staan adviezen en aanbevelingen waarmee het innovatietraject kan worden ingegaan.

Achtergrond
Eind 2001 sloten de Kamer van Koophandel Midden-Brabant en Syntens een samenwerkingsovereenkomst met als doelstelling het versterken van het innovatief vermogen van het MKB in Midden-Brabant. In 2002 ging de aandacht uit naar de sector industrie en rondde Etin Adviseurs in opdracht van de kamer een vooronderzoek af in de sectoren: metaalproducten- en machine-industrie, de voedings- en genotmiddelenindustrie en architecten- en ingenieursbureaus. Dit bracht hiaten aan het licht in het kennis- en innovatievermogen van de drie onderzochte branches. Innovatie is met name op drie gebieden wenselijk: strategie, marketing en samenwerking. In 2003 zullen de activiteiten van het convenant tussen de kamer en Syntens zich hierop concentreren.


...adviseert
Bedrijfsopvolging en de DGA-Test

...start
Met kunst te koop lopen

...innoveert
Kennis is nodig om te overleven Brabant heeft omschakeling naar kennisintensieve economie nodig

...discussieert
Kwaliteitsimpuls centrum Zevenbergen

...ondersteunt
Aanleg oostelijke randweg Zevenbergen versneld

...behoudt
Jaarresultaten 2002 resultaat blijft op peil

...vestigt
78 nieuwe vestigers in 2002

...versterkt
Innovatie-campagne KvK-Syntens van start

...onderneemt
Wie is de meest innovatieve ondernemer?

...kleedt
Modespecial

...netwerkt
GAIA: professioneel vrouwennetwerk

...beleeft
Blunders en successen; beleef 't samen bij de JOS!

...transporteert
Het doel heiligt de middelen

...rijdt
Bedrijfswagens: zoveel hoofden, zoveel zinnen...

...spreekt
In 't Kort

...vervoert
Bedrijfswagen
special

...showt
Bedrijfswagen
special

...reikt
Ondernemers onderkennen het belang van hechte samenwerking

...onderneemt
Basisschoolleerlingen hebben de beroepen van hun keuze ervaren

...onderschrijft
Gemeente Breda onderschrijft belang van beveiliging bedrijventerreinen

...constateert
Weer minder uitgifte bedrijventerreinen

...onderzoekt
Helft bedrijven en instellingen slachtoffer van criminaliteit