Big Boyzz van de weg...
Het doel heiligt de middelen
Een auto op maat, zo luidt hèt adagium binnen de vrachtautobranche. Dit gegeven geldt binnen deze industrie nog veel sterker dan het voor lichte bedrijfswagens geldt. Het doel heiligt de middelen, in letterlijke zin. Ze zijn dan ook te koop in allerlei varianten, afhankelijk van waar ze voor worden gebruikt: als wagen met een vaste laadbak open of gesloten als oplegger, voor lange afstanden, voor distributie-doeleinden in het binnenland. Te kust en te keur. De truckwereld lijkt een universum op zich. Niet alleen verschillen de servicecentra in tal van opzichten van andere bedrijfswagens (andere plaats, meer ruimte, nog grotere servicebereidheid), ook de truckers zelf genieten van hun vrijheid, voor zover die niet al te zeer lijdt onder de hoge werkdruk die binnen de branche geldt.
Gezien over West-Europa nam de totaalmarkt van zware bedrijfsvoertuigen (15 ton+) over 2002 met dik tien procent af tot een afzet van 220.000 in 2002 (246.000 in 2001). Naast veiligheid (dodehoek spiegels) is verhoging van het chauffeurscomfort een punt van beweging binnen de branche. Langzamerhand wint bijvoorbeeld de automatische versnellingsbak terrein; daar waar vroeger uitsluitend handmatig werd geschakeld. Ook in deze industrie zie je bewegingen die je in de personenautoindustrie veelvuldig ziet: verlaging van het eigen wagengewicht, zuiniger motoren, mooiere koppelkrommen, hoger passagierscomfort, meer toegepaste veiligheidselektronica. Globaal wordt van een vrachtauto gesproken wanneer het laadvermogen groter is dan 3,5 ton. Nederland kent tien importeurs (DAF, Ginaf, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Renault, Scania, Terberg en Volvo) van vrachtauto's, waarvan we de bekendste merken hier wat meer in de spotlights zetten.
Renault
De Franse fabriek Renault mag dan bij stervelingen met name bekend zijn van de personen- en lichte bedrijfswagens, ook op het vlak van de zware jongens fluit ze een aardig deuntje mee. Recent werden de productlijnen Mascott 150, Midlum 18 en Magnum verregaand verbeterd en/of helemaal vernieuwd. Renault is sterk in brede keuzemogelijkheden op het vlak van modulaire opbouw, ingebouwde elektronica en elektronisch voertuigmanagement. Renault voert de voertuigseries: Master, Mascott, Midlum, Premium en Magnum.
Magnum
Vlaggenschip van Renault Trucks, en onderscheidend van zijn concurrenten door een volledig vlakke cabinevloer en een volledige scheiding tussen aandrijftechniek en leefmodule. Een wagenserie met een expressief design en als zodanig wellicht een imagebuilder voor de transportonderneming. Renault is vanuit de personenwagens en racerij bekend om zijn hoogwaardige motoren het geen in de truckbranche met dit merk niet anders is. Drie motormogelijkheden van 400 tot 480 paardenkrachten.
Volvo
De Zweden hebben met Scania en Volvo twee merken van formaat in het zware werk. Volvo Trucks heeft een breed programma met veel nieuws op het gebied van hogere vermogens (tot 500 paardenkrachten) voor haar motoren en een innovatieve automatische versnellingsbak (I-Shift) voor de typeseries FH en FM. Maar liefst zeventig procent van deze series wordt met deze automatische bak geleverd, een unicum, aldus een woordvoerder van Volvo Trucks omdat Œautomaten vanuit het verleden als onpraktisch en duur werden gezien.¹
De I-Shift werkt, uiteraard, zonder koppelingspedaal en weegt maar liefst zeventig kilo minder en is aanzienlijk compacter dan een vergelijkbare handbak en levert bovendien een bijdrage aan een lager verbruik. De chauffeur kan, net als in moderne personenauto¹s met automaat, indien gewenst toch zelf sequentieel schakelen.
Volvo heeft globaal drie truckseries: FL, FM en FH.
FH
Veiligheid staat bij Volvo¹s altijd voorop als het om de ontwikkeling gaat van nieuwe modellen als de FH (waarbij de H staat voor een hoge opbouw van de cabine) en dat is bij vrachtwagens van het merk ook zo. Zo heeft het merk als eerste, een EPS-systeem voor 4x2 trekkers in productie genomen. Een veiligheidsriem voor de bestuurder is geïntegreerd in de bestuurdersstoel.
DAF
De enige van origine Nederlandse autofabriek. Van Doorne¹s Automobielfrabriek uit Eindhoven, maakt al sinds jaar en dag puike vrachtauto¹s. Het merk heeft een grote naam binnen de branche hetgeen door prestaties in de Rally Paris-Dakar in het verleden zeker werd onderstreept. Tegenwoordig maakt DAF Trucks N.V. onderdeel uit van het Amerikaanse Paccar, een fabrikant met een toonaangevende positie op het gebied van ontwikkeling, productie en service van kwalitatief hoogwaardige lichte, middelzware en zware trucks onder de merknamen Kenworth, Peterbilt, DAF en Foden. Het afgelopen jaar verkocht DAF Trucks wereldwijd meer dan 38.000 trucks, meer dan tien procent meer dan in 2001. In Nederland zelf deed DAF het iets minder goed met een lichte daling van de afzet.
XF95
Als opvolger van de veelgeprezen 95XF ging eind vorig jaar de nieuwe XF95 in productie (what¹s in a name...). Belangrijkste doelstellingen waren lagere operationele kosten (een múst binnen de branche) en een hoger chauffeurscomfort. De XF95 is het topmodel van DAF voor het internationale wegtransport. De nieuweling heeft een uitgebreide reeks technische vernieuwingen, waaronder een nieuw en lichter chassis, zuiniger motoren (cilinderinhoud 12,6 liter, zes cilinders) en elektronisch geregelde schijfremmen. Bovendien is de XF95 met automatische transmissie leverbaar.
Mercedes-Benz
Vanzelfsprekend heeft ook Mercedes-Benz een goede naam als het op groot wegvervoer aankomt. Das Haus heeft op dit vlak drie modellijnen, de Atego voor distributiedoeleinden, de Axor voor wegvervoer over kleinere afstanden (bijvoorbeeld Benelux) en Actros voor het grote internationale en het zware binnenlandse werk.
Actros
Dé Mercedes-Benz voor het zware internationale wegtransport werd eind 2002 gepresenteerd op de IAA in Hannover. Rond deze periode (voorjaar 2003) vindt de marktintroductie plaats. Van het vorige type, op de markt sinds 1996, werden maar liefst meer dan 230.000 exemplaren geproduceerd, een marktaandeel van twintig procent in West-Europa. Voor het interieur heeft Mercedes-Benz gebruik gemaakt van de know-how en wensen van tal van beroepschauffeurs. De brandstoftanks kunnen zeer groot zijn, tot maximaal 1400 liter (!). Ook hier een enorme variëteit aan basisversies,
|