|
Bedrijfswagens: zoveel hoofden, zoveel zinnen...
Je leest het overal: de markt stagneert, investeringen blijven achter. Dat gold vorig jaar ook voor de bedrijfsauto's. Hierbij geldt wellicht echter een kanttekening. Weliswaar liep het aantal in absolute zin terug, maar onbekend is in hoeverre (kleinere) ondernemers steeds vaker kiezen voor een multifunctioneel voertuig als een forse MPV, die voor zowel het bedrijf als privé kan worden gebruikt. In het weekend gaan de stoelen voor het gezin er in, op zondagavond of maandagochtend er weer uit. Twee vliegen in één klap omdat de privé-auto op die manier kan vervallen. Zelf een sluitende kilometeregistratie bijhouden en een hogere houderschapsbelasting moeten dan voor lief worden genomen.
Nederland heeft momenteel 25 merken die lichte bedrijfsauto's in het programma hebben. Chevrolet, Chrysler, Citroën, Daihatsu, Dodge, Fiat, Ford, Hyundai, Iveco, Jeep, Kia, Land Rover, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Ssang Yong, Suzuki, Toyota en Volkswagen. Een aantal van deze merken passeert in deze bedrijfsautospecial van De Ondernemer de revue.
Citroën
Franse auto's scoren in het Nederlandse personenautosegment bovengemiddeld. Zowel Renault als Peugeot en (iets minder) Citroën doen het gewoon goed. Tussen de bedrijfswagens was dat in 2002 niet helemaal het geval, hoewel Citroën zijn zevende positie in de eerste maand van dit jaar wist te consolideren. Met de komst van de nieuwe Berlingo, evenknie van de Peugeot Partner die er nog wel weer iets stoerder uitziet, zullen wel weer veel oude en nieuwe klanten kiezen voor dit succesvolle concept van de kleinere bedrijfsauto. De Berlingo is overigens niet alleen als bedrijfswagen te koop, want ook als personenuitvoering was het vorige type gewild. In wezen was de vorige Berlingo zelfs marktleider in het F1-segment. Naast de Berlingo heeft Citroën ook Xsara Break Service en de aanzienlijk forsere Jumper in het programma, die vorig jaar als nagelnieuw op de BedrijfsautoRAI van Amsterdam stond te glimmen.
Meer informatie via www.Citroën.nl
Berlingo
Wereldwijd verkocht Citroën tot november 2002 al bijna 800.000 Berlingo's en daarmee is de auto voor de Fransen een regelrechte klapper. Een tijdje was het zelfs de bestverkochte Citroën en de opvolger moet het ongetwijfeld van Citroën nóg beter gaan doen. Hij heeft dan ook nogal wat mee. Zijn uiterlijk werd wat attractiever en ook het interieur werd aangepakt en verder verfraaid. Nog belangrijker is dat de laadvloer iets werd verlengd en dat de rugleuning van de passagiersstoel kan worden neergeklapt voor nog meer bergruimte. Er is zelfs bergruimte gevonden onder de stoel van de bijrijder en nog vrij veel ook: honderd liter. Het laadvolume bedraagt drie kubieke meter, het nuttig laadvermogen tussen 500 en 800 kilogram. De Berlingo is leverbaar met een keuze uit drie motoren: 1.4 benzine, 1.9 diesel en een sterke tweeliter Hdi dieselmotor met common-railtechniek.
De vanafprijs voor de Berlingo bedraagt 9000 euro.
Ford
Ford drukt nog steeds een zware stempel op de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen. In de eerste maand van dit jaar belandde het merk in Nederland zelfs op een prestigieuze tweede plaats en de rek is er op dat punt nog zeker niet uit doordat het merk heel wat spectaculairs in de pijplijn heeft. Wat te denken van de MPV-versie op basis van de Focus, Focus C-Max genaamd. Rond deze periode staat die te glanzen op de Salon van Genève en wellicht heeft Ford er ook in bedrijfswagenopzicht plannen mee. Hoe het ook zijn zal: Ford gooit (nog steeds) enorm hoge ogen met de Transit en ook van de Transit Connect wordt buitengewoon veel verwacht. Met name van de Transit zijn waanzinnig veel varianten te koop, wat de auto voor bijna alle bedrijfstakken geschikt maakt. Naast de genoemde typen heeft Ford de Focus Van, Pick-up Ranger XLT en de Galaxy Van in het programma.
Ford is eigenaar van automerken: Lincoln, Mercury, Mazda, Volvo, Jaguar, Land Rover en Aston Martin.
Meer informatie via de website: www.Ford.com
Transit Connect
De Ford Transit Connect is voor nu hét model waarop het merk zijn inspanningen richt. Exact twee jaar nadat de Transit de titel International Van of the Year won, sleepte Ford deze dit jaar met de Connect in de wacht. Bij de verkiezing tot Van of the Year heeft de jury van twintig mensen maximaal 140 punten per auto te vergeven. Ford kaapte hiermee een absoluut record weg: maar liefst 126 punten gingen naar de Transit Connect. De Connect is een opmerkelijke auto. Hij pakt niet enkel uit met een uiterst praktisch design, uitstekend weggedrag en goede veiligheidsvoorzieningen, hij bestrijkt ook twee segmenten. De Shortwheelbase versie hoort thuis in de categorie beneden een ton laadvermogen terwijl de Longwheelbase versie het opneemt tegen auto's in de klasse van middelgrote bedrijfswagens. Dat maakt de Connect waarschijnlijk tot een klapper van jewelste. De Transit Connect is leverbaar met een keuze uit drie motoren. De Longwheelbase is op dit moment al leverbaar, de Shortwheelbase komt binnenkort.
De vanafprijs (ex-B.T.W.) bedraagt 13.195 euro, voor zowel benzine als voor de dieselvariant).
|
|
Bedrijfsopvolging en de DGA-Test
Met kunst te koop lopen
Kennis is nodig om te overleven Brabant heeft
omschakeling naar kennisintensieve economie nodig
Kwaliteitsimpuls centrum Zevenbergen
Aanleg oostelijke randweg Zevenbergen versneld
Jaarresultaten 2002 resultaat blijft op peil
78 nieuwe vestigers in 2002
Innovatie-campagne KvK-Syntens van start
Wie is de meest innovatieve ondernemer?
Modespecial
GAIA: professioneel vrouwennetwerk
Blunders en successen; beleef 't samen bij de JOS!
Het doel heiligt de middelen
Bedrijfswagens: zoveel hoofden, zoveel zinnen...
In 't Kort
Bedrijfswagen
special
Bedrijfswagen
special
Ondernemers onderkennen het belang van hechte samenwerking
Basisschoolleerlingen hebben de beroepen van hun keuze ervaren
Gemeente Breda onderschrijft belang van beveiliging bedrijventerreinen
Weer minder uitgifte bedrijventerreinen
Helft bedrijven en instellingen slachtoffer van criminaliteit
|
|
|