Als intermediair is Liftoff dagelijks aan de slag om voor haar klanten de vraag naar arbeid in te vullen. Als geen
ander hebben wij ondervonden dat de arbeidsmarkt de afgelopen jaren is veranderd. Was er eerst sprake van een ernstig
tekort op de arbeidsmarkt, dan kan nu worden gesteld dat we worden geconfronteerd met een alsmaar toenemende werkloosheid.
Welke invloed heeft deze omslag gehad op de personeelsvoorziening van bedrijven?
Hoewel de economie er momenteel minder gunstig voorstaat, heeft een groot aantal bedrijven problemen met de personeelsvoorziening.
Demografische ontwikkelingen zullen de problematiek in de toekomst vermoedelijk versterken. Reden genoeg om uit te zoeken welke
strategieën bedrijven inzetten om knelpunten op het terrein van werving aan te pakken.Ten opzichte van 2000 is de mate waarin
bedrijven problemen ervaren bij het werven van personeel afgenomen.Toch blijkt dat in 2002 een op de vijf organisaties
wervingsproblemen had bij relatief veel functies; veel vacatures blijven onvervuld omdat de sollicitanten onvoldoende ervaring
hebben of omdat hun opleiding niet aansluit bij de baan. Het gevolg is dat het werk opgevangen moet worden door het zittende
personeel.
Het vergroten van het arbeidsaanbod onder het eigen personeel (overwerk, beroep op deeltijders om meer uren te werken) is de meest
gehanteerde strategie van werkgevers om personeelstekorten tegen te gaan. Een andere strategie is het aanboren van het onbenutte
arbeidsaanbod onder vrouwen en ouderen. Vergeleken met twee jaar geleden blijkt deze wervingsstrategie aan populariteit in te boeten
als gevolg van het huidige ongunstige economische tij. De tabel laat zien in hoeverre organisaties van een bepaalde grootte problemen
ondervinden bij het vinden van personeel.
MATE VAN PROBLEMEN BIJ VINDEN VAN PERSONEEL |
Grootte |
Vaak % |
Soms % |
Niet % |
< 50 |
15,5 |
42,5 |
42 |
50-99 |
16,9 |
50,9 |
32,2 |
100-249 |
16 |
58 |
27 |
250-499 |
16 |
59 |
25 |
> 500 |
34 |
54 |
12 |
|
BRON: P.VISSER E.A., OSA, 2003 |
Met het oog op de toekomst zou het echter wel rendabel kunnen blijken om wervingsinspanningen op deze groepen - en dan met
name op ouderen - te blijven richten nu blijkt dat er niet langer sprake is van een kwantitatief te kort op de arbeidsmarkt
maar een kwalitatief tekort.