"Het is een teken dat we onze bedrijfvoering goed hebben opgezet," aldus kamerdirecteur Jos Hamers. "West-Brabantse ondernemers krijgen waar voor
hun geld. Ze betalen niet teveel voor een goede dienstverlening." Hoewel West-Brabant ook vorig jaar de kwaliteitsprijs in de wacht sleepte is
Hamers niet minder trots: "Aan de kop blijven is lastiger dan aan de kop komen. Alle kamers zijn bezig zich te verbeteren, maar onze kamer is
toch in staat gebleken de voorsprong te behouden.
De prijs is dan ook voor iedereen binnen onze organisatie die daaraan heeft bijgedragen een groot compliment."
Handelsregister
West-Brabant scoorde op alle gemeten onderdelen hoog. Zo is ze al goed op streek met het kwaliteitssysteem dat de kamers van koophandel willen
invoeren. Het externe kwaliteitsbureau KDI (Zaltbommel) heeft bij alle kamers naar de bedrijfsvoering gekeken. Daarnaast werd gekeken naar het
handelsregister, dat overigens al jaren tot de beste van Nederland gerekend kan worden. De begroting en jaarrekening moesten eveneens voldoende
duidelijk en transparant zijn en voldoen aan de criteria van de financiële en administratieve organisatie. Ten slotte werd de dienstverlening via
internet onder de loep genomen.
Scherp oog
Het bedrijfsleven kijkt met een scherp oog naar de kamers van koophandel. "En terecht," zegt de kamerdirecteur. "Daar waar we kosten kunnen besparen,
zoals diensten aanbieden via internet, doen we dit.
En met minder mensen zijn we toch in staat meer werk te verzetten en een hoge kwaliteit te blijven bieden." Daarom verhoogt de West-Brabantse kamer
van koophandel voor 2004 haar tarieven niet voor ondernemers in haar regio.
Bedrijfsleven
De prijs werd bekendgemaakt in de algemene ledenvergadering van de kamers van koophandel, waarin alle voorzitters en algemeen directeuren van kamers
zitting hebben.