Zakelijk Onderweg
Audi A8 4.0 quattro TDi: luxueuze spaarpot
Nou ja, spaarpot... Bij aanvang van het aanschaftraject van de Audi A8 4.0 TDi moet het varkentje wel tot aan de nok gevuld zijn,
dat wel. Maar de kilometervretende bofkont die dik 122.000 euro kan neertellen voor zijn nieuwe auto krijgt er wel iets voor terug.
Want de overcomplete supersonische Audi is een toonbeeld van ingetogen chic en kracht. Kilometers maken in een sportieve topklasser,
maar wel tegen aanvaardbare kosten, daar draait het allemaal om in deze A8 die pas onlangs met deze motor werd uitgerust.
Audi A8 4.0 quattro TDi
Wat heb je nog te wensen als je jezelf eigenaar, of berijder, mag noemen van een Audi A8 met deze beresterke vierliter dieselmotor.
Niks eigenlijk, daar komt het op neer. Althans niet op automobielgebied. Technisch behoort deze supersedan thuis in het absolute topsegment.
Maar ook qua design komt de berijder absoluut niks tekort. Met zijn slanke silhouet behoort de A8 absoluut tot de allermooiste topmodellen ter
wereld. Zoals elke A8 is ook deze versie uit aluminium opgebouwd wat hem een nog enigszins aanvaardbaar gewicht meegeeft van 1940 kilogram.
Absoluut veel maar in vergelijking met zijn bloedbroeder VW Phaeton 5.0 TDi, (bijvoorbeeld), scheelt het zo'n vijfhonderd (!) kilo. Dat maken de
twee extra cilinders in de Volkswagen qua prestaties in ieder geval niet goed. En qua brandstofverbruik natuurlijk al helemaal niet meer.
Het klinkt misschien merkwaardig maar de sterkst gemotoriseerde dieselversie van deze Audi A8 heeft een bijna lichtvoetig en sportief rijgedrag
meegekregen. Op de weg heb je eigenlijk geen idee met een vijf meter lange mastodont op weg te zijn. Het is al gezegd: technisch is deze Audi
absoluut áf. De achtcilinder dieselmotor is krachtig, stil en sterk; de rij-eigenschappen vervolmaken het plaatje. Met zijn standaard vierwielaandrijving
is deze Audi tegen elk rij-omstandigheid opgewassen. De standaard luchtvering strijkt de wegen glad zonder de auto een moment zweverig te laten
aanvoelen. En door een niet al te sterke bekrachtiging van het stuurwiel krijg je de indruk met een echte rijdersauto op pad te zijn. Je kunt de A8
dus heerlijk zelf sturen, al is de zit achterin minstens zo riant.
Het ontbreekt je aan niets in de A8. Alles wat je aan elektrische systemen kunt bedenken is aanwezig en veelal bedienbaar vanaf de middenconsole.
Waarom koopt iemand in deze prijsklasse een auto met een dieselmotor? Immers, bij een dergelijke aanschafprijs mag worden verwacht dat ook de hogere
brandstofkosten van een versie met benzinemotor geen belemmering vormen om tot aanschaf over te gaan. De laatste generatie topdiesels doet echter
geen moment echt verlangen naar een ander blok. Slechts wanneer je vanaf stilstand vol op het gas gaat, kick-through als het ware, hoor je het
achtcilinder dieselblok op de achtergrond grommen. Qua kracht is dit motortype nog steeds de ongeslagen koppelkoning.
Tel daarbij een brandstofverbruik van maximaal 1:10 op, en je begrijpt waarom steeds meer topmanagers kiezen voor een auto in dit segment die is
voorzien van een dieselblok. Het is bepaald geen afzien meer. En waarom zou je dan meer betalen?
Lexus LS430
Lexus LS430: de stille perfectie
Toen in de jaren tachtig Toyota zich ten doel stelde de beste auto ter wereld te maken, was daarmee de grondgedachte voor Lexus gevestigd. Met de LS400,
die in 1990 op de Nederlandse markt kwam, werd hiermee een begin gemaakt. Een oorverdovende klap van stilte, want dat was waar iedereen het over had:
de Lexus was, en is, ongelooflijk stil op welke snelheid dan ook. Zojuist is de derde generatie Lexus limousines op de markt gekomen, inmiddels luisterend
naar de naam LS430. Geen revolutie, maar stil geëvolueerd, en ook deze keer mag het woord 'stil' letterlijk worden genomen. Want wat je ook aan luxe
limousines gewend bent, een Lexus LS430 is altijd een adembenemende ervaring. Vanaf 18 november staat de vernieuwde LS bij de vijf Nederlandse dealers.
Even wat vernieuwingen op een rijtje: een fluisterstille autormatische zesversnallingsbak, een licht gewijzigd exterieur, standaard luchtvering, knie-airbags
(waardoor het totaal aan plofzakken op tien komt), DVD navigatiesysteem en Bluetooth- en stemherkenningstechnologie voor wat betreft mobiele telefonie. Voor
audioliefhebbers heeft Lexus in de LS430 een superieur en kostbaar Mark Levinsonsysteem (350 Watt) ingebouwd. Om van te watertanden! Met de vernieuwde Lexus
tracht het merk weer meer dan voorheen de verwende cliëntèle uit concurrerende merken te trekken. Of dat zal lukken is de vraag - immers, de klant in dit segment
is zeer merktrouw - wat vaststaat is dat Lexus er alle kwaliteiten voor in huis heeft. Kwalitatief is de auto top of the bill en vormt de wereldstandaard op dit
gebied. Geen andere auto ter wereld biedt een vergelijkbaar niveau op het gebied van rijplezier. Geen andere auto ter wereld biedt zo'n superieure stilte. Mensen
die in deze auto gereden hebben, weten wat dat met je doet. Op de weg glij je, als door sierlijke zwanen getrokken, door en langs het andere verkeer. De rest deert
je eigenlijk niet meer, de auto is een oase van rust tussen het verkeer. Een Zen-achtige ervaring. Heerlijk! Lexus heeft met deze auto alle directe signalen van
buitenaf zo goed mogelijk weggefilterd. Sturen gaat licht maar precies, remmen ook, wat het pedaal enigszins sponzig doet aanvoelen. Dit laatste is eigenlijk het
enige dat je met veel opzettelijke kwade wil op de Lexus zou kunnen aanmerken. De auto voelt akelig perfect aan, maar het zal ongetwijfeld van durf getuigen om in
dit segment Lexus te gaan rijden. Degene die lak heeft aan status (daarin loopt het merk nog ensigszins achterop bij de concurrentie) koopt er echter misschien wel
de beste auto ter wereld mee. En een groter compliment kun je een auto eigenlijk niet maken! De vanafprijs voor deze super Lexus bedraagt 105.900 euro; leasen vanaf
2035 euro per maand (4 jaar, 20.000 km/jaar).
VW Touran
VW Touran nu ook als Van
Volkswagen presenteerde tijdens de de afgelopen Bedrijfsauto RAI niet alleen een splinternieuwe Caddy en Touareg Van (zie vorige nummer van De Ondernemer), het bracht
ook de Touran Van onder de aandacht. Speciaal gericht op de Nederlandse markt met zijn ingewikkelde belastingwetgeving op dit vlak tracht de Touran Van twee werelden
met elkaar te verbinden: die van de comfortabele en veilige personenauto met die van de gretige vrachtvreter. Afgeleid van de personenautoversie biedt deze Touran Van
een keur aan motormogelijkheden. Daarnaast is deze auto natuurlijk net zo veilig als welke andere Touran dan ook, en dat is heel veilig.
Volkswagen biedt een aantal mogelijkheden om de auto aan de persoonlijke ondernemerssmaak aan te kleden. Opties als een sportonderstel, xenonverlichting en een
navigatiesysteem zijn ook voor de Van te koop. Doordat er voor een Van-uitvoering geen BPM hoeft te worden afgerekend blijven de prijzen tamelijk vriendelijk. De
vanafprijs voor de 1.6 Fsi basisuitvoering begint bij 18.965 euro (ex. BTW).
|