BMW toont nieuwe troeven
In het segment van de upperclass auto's doet BMW eigenlijk verrassend goeie zaken. Het merk heeft eerder dan concurrent Mercedes-Benz nieuwe
modellen waarop het kan bouwen en komt nu zelfs met een 'kleine' BMW voor de middenklasse, een doelgroep voor wie het merk ooit zijn 3-serie
bouwde maar die inmiddels flink veel te duur voor hen is geworden.
BMW 5-serie Touring
Enfin, in het najaar moet ie op de markt komen, de langverwachte 1-serie, concurrent van onder meer Volkswagen Golf, Audi A3, Alfa Romeo 147 en
in mindere mate Mercedes-Benz A-klasse. In eerste instantie komen er drie motoren beschikbaar waarvan de tweeliter commonrail diesel zelfs de
krachtigste en de snelste (!) is. Zodra de 1-serie bij de dealers staat, komen we uitgebreider op deze nieuweling terug. In de zin van aantallen is
de nagelnieuwe BMW 5-serie Touring een absolute aanwinst. Deze derde generatie stationcars binnen de royale 5-serie is weer iets gegroeid ten opzichte
van zijn voorganger. Fraaier qua vormgeving, ruimer en met meer variatiemogelijkheden met betrekking tot de bergruimte. Onder de bagageruimte met een
maximumcapaciteit van 1650 liter bevindt zich nog een 'verborgen' bergvak met variabele opbergmogelijkheden voor kleinere spullen. Naar wens kan de
achterdeurklep elektrisch en via de afstandbedieining worden geopend of gesloten. De achterruit is ook bij dit model weer apart bedienbaar. In eerste
instantie wordt de 5-serie Touring geleverd met een keuze uit vier motoren: 525i, 545i en 525d en 530d. De laatste twee zijn hypermoderne dieselmotoren
die niet eerder beschikbaar waren voor de Touring-versies. Volgend voorjaar volgen nog twee benzinemotoren: 520i en 530i. De prijzen voor de nieuwe
5-serie Touring starten bij 54.500 euro (inclusief BTW) voor de 525i.
Voor wie nog méér en sportiever wil, ontwikkelde BMW de prachtige 6-serie. Een coupé en convertible in een mix van 5- en 7-serie. De coupé kwam
het eerst en was al schitterend maar wie de 6-convertible heeft gezien vergeet gewoon dat de coupé al zo mooi was.
De Ondernemer reed met beide typen en was danig onder de indruk van de perfecte rij-eigenschappen en het hoge afwerkingsniveau van deze twee
sportievelingen. Qua lijnvoering is de open versie zelfs nog fraaier dan de coupé, ik schreef het al. Heel bijzonder is de verticaal staande achterruit
die onafhankelijk van de kap elektrisch bedienbaar is. Zo zitten achterpassagiers wat meer uit de wind wanneer de ruit omhoog staat maar hoor je
anderzijds wat meer van het prachtige (achtpitter) uitlaatgegrom als de ruit bij opgeklapte kap is neergelaten. De 6-serie is totnutoe alleen leverbaar
met achtcilinder motor met een inhoud van 4,5 liter. Reken op een vanafprijs van rond een ton voor de coupé en voor tien mille meer voor de cabrio.
Mazda 3
Mazda timmert keihard aan de weg...
Het was een harde leerschool voor het Japanse Mazda. Het merk kon zich ooit verheugen op een aantal zeer goed verkopende modellen maar raakte ernstig in
verval doordat een aantal modellen zo algemeen was vormgegeven dat het praktisch winkeldochters werden en stonden te verstoffen in de showrooms.
Het gaat niet enkel om kwaliteit, het oog wil ook wat, lijkt de les te zijn geweest die de Japanners onlangs goed in hun oortjes hebben geknoopt. Mazda
startte een offensief met de 6 en kwam pas echt boven Jan met de schitterende RX-8 en de alom bejubelde 3.
Wie de lijnen van supersportwagen RX-8 bekijkt, ziet waarschijnlijk snel dat ze prachtig zijn. Onder die strakke huid, met die merkwaardig scharnierende
achterdeuren, gaat echter bovendien een flink brok onorthodoxe techniek schuil in de vorm van een Wankelmotor waarvan Mazda momenteel de enige fabrikant
ter wereld is. Geen klassieke cilinders en stampende zuigers maar een tweetal ruimtes waarin schijfvormige objecten draaien.Voordelen van een Wankelmotor
zijn de trillingvrije loop en het hoge prestatieniveau doordat de motoren zeer hoge toerentallen aan kunnen. Als nadeel wordt genoemd dat een Wankelmotor
nooit erg spaarzaam met zijn brandstof omgaat. In de praktijk getest blijken zowel de voordelen als het nadeel op waarheid te berusten.
De RX-8 wordt geleverd in twee varianten, de Renesis of de High Power die over een (nog) hoger prestatiepotentieel en meer luxe beschikt. Het is een auto
met name voor diegenen die eens iets aparts willen en niet bang zijn hun nek uit te steken, zowel op het gebied van vormgeving als excentrieke techniek.
Prijzen vanaf 41.000 euro (inclusief BTW).
Mazda RX 8
Mazda 3
Om afdoende weerwoord te geven aan andere merken die een auto in de, voor een autofabrikant broodnodige, middenklasse hebben, ontwikkelde Mazda zijn 3.
Als opvolger van de in Nederland niet bijster succesvolle 323 heeft de 3 aanzienlijk meer troeven in huis om de concurrentie te verslaan. Scherper gelijnd
en met een aanzienlijk scherper stuurgedrag is de 3-serie een knallende aanbieding in dit segment. De rij-eigenschappen van deze 3 zijn boven elke twijfel
verheven. Er is een keuze uit drie benzinemotoren (1.4, 1.6 en 2.0 liter) en een dieselblok (1.6 CiTD), De 3 ziet er niet alleen van buiten aangenaam uit,
ook binnenin heeft de fabrikant zijn uiterste best gedaan er iets aardigs van te maken. De Mazda 3 is verkrijgbaar in hatchback en sedan-uitvoeringen, rijdt
super en doet geen seconce verlangen naar een auto van een van de talrijke concurrenten. Prijzen beginnen bij 17.000 euro (inclusief BTW) voor de 1.4 Sport
Exclusive).
Volvo V50
Nu al populair: Volvo V50
Een nieuwe Volvo zorgt altijd voor veel gegons in de bijenkorf en dat geldt al helemaal als die nieuweling dan ook nog een stationwagon is.
Volvo 'stations' gelden over het geheel genomen als types war je lang mee kunt rijden end ie zelfs leuker worden naarmate je er daadwerkelijk langer mee
rondkachelt. En nu staat dan de V50 in de showrooms, op basis van de recent geïntroduceerde S40 waarvan hij fractioneel verschilt. Ook deze keer zal het
wel een succesnummer worden want de auto heeft zijn looks bepaald mee en beschikt als vanouds over karrenvrachten rijplezier en veiligheid. En daar maak
je, heel terecht, vrienden mee in autoland. Meer dan bij zijn voorganger (V40) het geval was wordt nu de aandacht gevestigd op het sportwagonachtige karakter
van de auto. De vanafprijzen voor deze nieuwe V50 zijn vastgesteld op 26.065 euro.
|