In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2004













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Audi A6 3.2 FSI quattro: AutobahnKönigin

Zeer recent pakte Audi haar A6 grondig aan. Ten opzichte van het vorige model bleef maar weinig bij het oude. Een compleet nieuwe koets, een verbeterd (nieuw) onderstel en nieuwe motoren, dat zijn de wapens waarmee het merk met de vier ringen de concurrentie te lijf gaat. De Ondernemer haalde bij de importeur een vierweilaangedreven 3.2 FSI op, voorzien van een direct ingespoten zescilinder blok en was zwaar onder de indruk van de superieure rijkwaliteiten.

Audi A6 3.2 FSI quattro

Natuurlijk, inclusief BTW hangt aan deze 3.2 FSI al een indrukwekkend 'vanafprijskaartje'. Bijna 62 mille moet deze vierwielaangedreven zakenklasser kosten en dat is voor de meesten toch een forse aderlating van het banksaldo. Maar de Duitse concurrentie in de vorm van Mercedes E-klasse en BMW 5-serie zet daar minstens even fabelachtige prijzen tegenover.

De nieuwe Audi heeft een indrukwekkend gestrekt voorkomen met een opmerkelijke grillevorm. Geënt op klassieke Audi's uit de autorensport werd de nieuwe singleframe grille hét nieuwe merkgezicht. De auto is er bepaald een imponerende verschijning mee.

Het interieur ademt weer opnieuw een afwerkingsniveau uit dat toonaangevend is in zijn klasse. Het lijkt erop dat alle functies het over dertig jaar nog net zo feilloos moeten doen als bij aanschaf. Het knappe van de A6-constructeurs is dat ze aan het totaalconcept een sublieme mix hebben weten mee te geven van sportiviteit en comfort. De vierwielaandrijving maakt de toch forse wagen buitengewoon agiel terwijl het passageirs geen moment aan comfort ontbreekt. Je hebt gewoon niet in de gaten dat je op pad bent met een auto van bijna vijf meter lang. Heel knap! Audi is een merk dat zich sinds jaar en dag profileert met de slogan Voorsprong door Techniek en inderdaad is deze A6 volgestopt met allerhande technische hoogstandjes. In het oog springend is het Asaptive Light, al eerder vertoond op andere modellen, waarbij de koplampen in een bocht meedraaien in de rijrichting. Om de talloze instellingen binnen het interieur in goede banen te leiden ontwierp Audi voor de A8 al MMI, Multi Media Interface. Ook de A6 krijgt dit handige systeem voor de bediening van onder meer audio-installatie, telefoon, verwarming en aircondioning van huis uit mee.

De nieuwe direct ingespoten benzinemotor met een inhoud van 3.2 liter laat werkelijk aan kracht niets te wensen over. Heel eerlijk gezegd steekt hij qua rijgenoegen zelfs de in theorie en kille cijfertjes nog indrukwekkender 4.2 liter motor, naar de kroon. Maar het nieuwe blok loopt buitengewoon soepel, is stil en mist de brute kracht waardoor je bij elk verkeerslicht denkt: oei, ben ik dat? Het ligt voor de hand dat Audi erg veel verwacht van het, eveneens nagenlnieuwe 3.0 TDI dieselblok. Een A6 zal voornamelijk worden ingezet als kilometervreter. Maar de 3.2 FSI is een uitermate prettige motor waarmee de auto zich al snel tot AutobahnKönigin ontpopt.

Grootse Mitsubishi Grandis
Mitsubishi is jarenlang niet een automerk geweest waarvan kenners de naam met trillende neusvleugels uitspraken. Robuuste kwaliteit maar weinig in het oog lopende modellen, en in de huidige tijd red je het daar niet mee in de markt van grote aantallen. En juist die grote aantallen heb je nodig om het hoofd boven water te houden.


Grootse Mitsubishi Grandis

Gelukkig voor de Japanners hebben ze ingezien dat het zo niet kon doorgaan en momenteel is er een offensief van nieuwe modellen. In het zakelijke segment is er de spectaculair ogende Grandis, een MPV met zes of zeven zitplaatsen en een benzinemotor met een inhoud van 2.4 liter. Een dieselmotor is nog niet leverbaar. Een automatische transmissie wel en die is aan te bevelen want die schakelt echt heel fijn en soepel. De Grandis valt tussen zijn soortgenoten op als een giraf tussen zebra's. Scherpgesneden maar inwendig met een modern ogend dashboard in een kleur die aan de carrosserie is gelieerd. Zoals te doen gebruikelijk voor een MPV heeft ook de Grandis allerhande opbergmogelijkheden. Vermeldenswaardig handig is de toepassing van vanuit de achterzijde om te klappen achterzittingen met behulp van koorden. Het spreekt voor zichzelf bij een zo forse automobiel dat er over binnenruimte niets te klagen valt.

Op de weg gedraagt de grote Grandis zich ook al voorbeeldig. Snel genoeg, stil genoeg en uiterst comfortabel bewegen de passagiers zich door het verkeer. Op dat vlak is de Mitsubishi Grandis een reiswagen pur sang. In snelgenomen bochten hangt hij niet snel op een oor, maar blijft tot op hogere snelheden lekker neutraal en koersvast sturen. Qua verbruik scoorden we rond 1:10, eigenlijk best een aardig gemiddelde voor deze grote auto. Echte minpunten zijn we aan deze Grandis niet tegengekomen waarbij dient te worden aangemerkt dat de kwaliteit van Japanse merken nog steeds boven alle twijfel verheven is. De prijzen van de Grandis bewegen zich rond de 30 mille, BTW inbegrepen. Hoe de kilometerprijs zal uitvallen is mede afhankelijk van de restwaarde waarvan eenvoudigweg nog niets te vertellen valt. Aan de kwaliteiten van de auto ligt dat in ieder geval niet, die zijn groots.


Special Edition Land Rover 90 Hard To X-Tech

Special Edition Land Rover 90 Hard To X-Tech
De toch al bijzondere en uitzonderlijk stoere Land Rover Defender heeft binnen de serie die op grijs kenteken leverbaar is, sinds kort een buitengewoon model op de prijslijst staan: de Defender 90 Hard Top X-Tech. Deze Special Edition X-tech is gebaseerd op de al compleet uitgeruste 90 SE en beschikt onder meer over een handmatig bedienbaar glazen kanteldak, airconditioning, ABS en elektronisch vierwiel tractieregeling (ETC). Als uniek detail is deze X-Tech uitgerust met schuifbare zijruiten in de Hard-Topkap waarvan bovendien de ruiten zijn geblindeerd. Bovendien is de auto voorzien van vóórclignoteurs in rookglas een verwarmbare voorruit en voorstoelen. Aanvullend kan de X-Tech worden uitgerust met een zogenaamd Protection Pack, met traanplaatbescherming voor de bovenzijde van de spatborden en voor alle onderhoeken en -randen van de aluminium carrosserie. Een trekhaak is de enige leverbare fabrieksoptie.. De prijs voor deze Defender Hard Top X-Tech bedraagt 28.824 euro exclusief BTW.


...werft
Roosendalers slaan geld bij elkaar voor het Franciscus Ziekenhuis

...kiest
"We helpen de ondernemer bij het nemen van de juiste beslissingen"

...verovert
Onderscheidend ict-concept verovert de markt vanuit Oosterhout

...helpt
'PSB geeft je bij export een duwtje in de rug'

...dupeert
Opgelicht?

...belegt
De beleggings- adviseurs

...rijdt
Zakelijk onderweg

...overleeft
Samenwerken aan een solide basis voor continuïteit

...jubileert
Kiwanis Bergen op Zoom laat al 25 jaar zien wie en wat zij is

...groeit
Mini-ondernemingen blijven groeien

...netwerkt
'Het wordt weer een mooie beurs'

...innoveert
Innovatie en creativiteit staan de komende jaren centraal

...verwelkomt
The most American City of the Netherlands

...revitaliseert
Gezamenlijk de schouders eronder op Hazeldonk

...creëert
Een eigen plek voor creatieve industrie en technologie in Breda

...investeert
Grote Steden Beleid 2005 - 2009

...ontwikkelt
Nieuw bedrijventerrein aan de Adriaan Klaassenstraat

...onderneemt
KVO Keurmerk Veilig Ondernemen

...verandert
De groente- en fruitbranche in Breda

...verbetert
Gezamenlijk de schouders eronder

...vernieuwt
Nog groter, uitgebreider en succesvoller

...spreekt
In 't kort

...huisvest
Kansen voor ontwikkelaars?