The most American City of the Netherlands
Oud-burgemeester Rutten onderstreepte dat nog maar eens tijdens het 'American Breakfast' afgelopen juli, waar het
farmaceutische concern Abbott in Breda werd verwelkomd.
Met een aantal dat de 55 momenteel overstijgt, voert Breda verhoudingsgewijs de lijst aan van Nederlandse steden met de meeste
Amerikaanse bedrijven binnen de stadsgrenzen. Wat maakt onze stad zo interessant en aantrekkelijk voor deze buitenlandse
vestigingen. De Ondernemer vroeg het wethouder André Adank en Guido van Liefland, adjunct-directeur en acquisiteur voor de N.V.
BrIM, een organisatie die ooit in het leven geroepen is om met name werkgelegenheid naar de stad toe te halen.
Trots
Het hoofdkantoor voor de Benelux van Esso Nederland is in Breda gevestigd. En wat te denken van Amgen; een bedrijf dat hier nu
een aantal jaar zit en sindsdien flink heeft uitgebreid. Scholle Europe is een erg sterke factor in deze stad en datzelfde geldt
ook voor bijvoorbeeld New Pig. Een bedrijf dat wereldwijd vervuiling aanpakt. Ook Dockwise is zo'n bedrijf waarop Breda uitermate
trots is, dat het hier zijn deuren geopend heeft en niet te vergeten Opel Nederland en General Motors. Zomaar een kleine greep uit
een lange lijst Amerikaanse bedrijven die in het (recente) verleden de keuze op Breda als vestigingsplaats hebben laten vallen.
Pro-actieve beleid
"Nederland is erg aantrekkelijk voor Amerikaanse bedrijven en wij proberen daar als Breda van mee te profiteren," brengt Van Liefland
naar voren. "En het mag duidelijk zijn, dat ons dat goed afgaat." Op de vraag wat vooral Breda dan zo aantrekkelijk maakt, worden door
Adank een aantal argumenten op tafel gelegd. "De ligging van onze stad is natuurlijk perfect. Centraal, tussen de twee wereld(haven)steden
Rotterdam en Antwerpen en met twee internationale luchthavens niet ver uit de buurt. Verder is sowieso het woon-, werk- en leefklimaat in
Breda prima. En er is veel arbeidspotentieel, waardoor de wervingsstrategie van een bedrijf snel bekwaam personeel oplevert. Daarnaast
werpt ook het overduidelijk pro-actieve beleid van de gemeente haar vruchten af. Veelvuldig krijgen wij van bedrijven te horen, dat ze
zich zeer welkom voelen in Breda."
Substantiële werkgelegenheid
Uiteraard hanteert ook de gemeente Breda criteria waarop geselecteerd wordt. Ruimte is tenslotte schaars. "In de eerste plaats moet er
een substantiële werkgelegenheid gecreëerd worden. En dan gaat het niet alleen om de primaire werkgelegenheid, maar we proberen ook al
indicaties te krijgen omtrent de toegevoegde werkgelegenheid." "Daarnaast gaan we op zoek naar de niches in de markt," brengt Van Liefland
een tweede belangrijk punt naar voren. Als je als stad mee wilt tellen, moet je gehoor geven aan trends en ontwikkelingen. Zodoende gaan
we bijvoorbeeld flink investeren in de creatieve industrie. En we zoeken naar die investeringen waarvan we weten, dat we daar geografisch
gezien groot voordeel van kunnen hebben, ook op de langere termijn. We spreken dan over onder andere transport- en logistieke bedrijven."
Abbott
Niet geheel toevallig is het dan ook, dat Abbott zich met een distributiecentrum op Hoogeind gaat vestigen. Na Amgen heeft Breda hiermee een
tweede wereldspeler op het terrein van de farmacie binnengehaald. Op 11 mei jl. zijn de handtekeningen onder het contract gezet en half september
zal de eerste schop de grond ingaan; een terrein van 4.5 hectare. De verwachting is dat vanaf het eerste kwartaal 2006 het bedrijf operationeel
is en geheel Noord- en Midden-Europa gaat bedienen van hun producten. Een werkgelegenheid van ruim 100 personen zal slechts een begin zijn.
Spin-off
"Op een aantal zeer belangrijke gronden heeft Abbott de keuze op Breda laten vallen, waarbij ligging, congestie, HSL en arbeidspotentieel een
belangrijke rol hebben gespeeld," weet Adank te vertellen. "Daarnaast zocht Abbott een bedrijventerrein, dat direct beschikbaar was en meervoudig
ontsloten," vult Van Liefland hem aan. "De locatie was naar volle tevredenheid, direct gelegen aan de snelweg." Voor Breda zal de komst van Abbott
een gigantische spin-off gaan betekenen. Daarvan zijn beide heren overtuigd. Ruim 55 Amerikaanse bedrijven hier, die de functie van ambassadeur
voor Breda perfect vervullen en deze stad een internationaal karakter hebben gegeven. Breda: The most American City of the Netherlands.
|