In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
April 2005













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl





Bedrijven
PriceWaterhouseCoopers
ING Bank
ING Bank
Groeien, hoe doe je dat?

Nederland telt vele ondernemingen die de potentie hebben om te groeien. Aan het roer staat dikwijls een ondernemer die een neus heeft voor kansen. En vaak heeft het bedrijf een innovatie ontwikkeld waarmee het de markt kan openbreken. Toch blijkt in de praktijk dat het laten groeien van een onderneming geen simpele opgave is. Wet- en regelgeving kunnen de groei in de weg staan. En ook de financiering en het succesvol vermarkten van dienst of product zijn factoren om rekening mee te houden. ING Bank biedt de groeiende ondernemer de helpende hand met het nieuwe Groeidiagnose-model.


Ivo Lissone is directeur Retail bij ING Bank District West- en Midden-Brabant

Met het Groeidiagnose-model kunnen kansen én knelpunten in kaart worden gebracht. Het blijkt dat ondernemers wel de groeikansen zien, maar toch tegen barrières aanlopen die de groei belemmeren. ING Bank presenteerde onlangs de resultaten van een bedrijfsonderzoek, uitgevoerd door het Economisch Bureau van de bank. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat ondernemers wet- en regelgeving vaak zien als het grootste obstakel. Ondernemers ervaren de wetgeving als complex en zien zich genoodzaakt relatief veel tijd en geld in administratieve ondersteuning te steken. Minder administratieve activiteiten (en lagere kosten) zouden de ondernemer de kans geven zich meer te richten op de groeiactiviteiten van het bedrijf.

Het regelen van de financiering bij innovaties staat eveneens hoog op de lijst van remmende factoren bij groei. Dat geldt met name voor snelle groeiers. Zij vinden bij financiële dienstverleners niet de producten die aansluiten bij hun wensen en hun situatie. De standaardproducten die banken veelal bieden, zijn voor hen niet toereikend. ING Bank beseft dat. De bank ontwikkelt daarom samen met de ondernemer pasklare oplossingen waarmee de ondernemer weer grip krijgt op zijn financiële positie.

De resultaten van het onderzoek werden op 24 februari tijdens de 12e MKB Beleidsdag gepresenteerd aan staatssecretaris Karien van Gennip, in de vorm van een zogenaamde MKB Special 2005. Uit het onderzoek kwamen diverse verrassende conclusies naar voren. Zo blijkt dat volgens ondernemers een 40-urige werkweek en loonmatiging ongunstig kunnen zijn voor economische groei, tenzij de overheid zorgt voor minder wettelijke beperkingen bij het aannemen en ontslaan van personeel. Ondernemers geven namelijk aan dat zij met minder personeel toe kunnen als de werkweek verlengd wordt. Een andere opvallende uitkomst is dat meer dan de helft van de ondervraagde MKB-ondernemers positief staat tegenover oudere werknemers in het bedrijf. Zij zien voor hen vooral een coachende rol weggelegd.

Groeidiagnose-model
ING Bank heeft 'groei' tot het centrale thema voor 2005 benoemd en één van de instrumenten om groei mogelijk te maken is het nieuwe Groeidiagnose-model. Bij de ontwikkeling van het model is gebruik gemaakt van de uitkomsten van het bedrijfsonderzoek door het Economisch Bureau van ING. Met het model kan de bank snel en effectief meedenken met bedrijven die midden in een belangrijke groeifase zitten. Mogelijke knelpunten zijn:

  • Te complexe wet- en regelgeving. Dit leidt tot hoge kosten in administratieve ondersteuning.
  • Te hoge arbeidskosten. Daarom verplaatsen vooral industriële snelle groeiers hun activiteiten naar het buitenland. Mogelijke oplossing: verlaging van de loonbelasting en werkgeverspremies.
  • Groeipotentieel te sterk afhankelijk van de ondernemer zelf. Belangrijk zijn goede ondernemersvisie, een neus voor kansen, goede managementvaardigheden, focus op vernieuwing en een sterke commerciële instelling.
  • Het niet kunnen vermarkten. Het blijkt telkens weer lastig om nieuwe producten of diensten succesvol in de markt te zetten. Mede daarom mislukken zes van de tien innovaties. Het is belangrijk om vooraf de overlevingskansen van innovatieprojecten te beoordelen. En hulpmiddel kan het SBIR-model van de overheid zijn (Small Business Innovation Research Programme).
  • Financiering. Snelle groeiers ondervinden problemen met financieringen omdat standaard producten niet toereikend zijn. ING Bank ontwikkelt momenteel speciale productcombinaties om deze barrières voor groeiende ondernemers weg te nemen.

Om te kunnen groeien, moet een ondernemer dus met verschillende factoren rekening houden. Een goede ondernemersgeest en een sterke innovatie (product of dienst) zijn niet meer genoeg. Een ondernemer moet ook op de hoogte zijn van wetten en regels en moet actuele kennis hebben van de markt. ING Bank kan daarbij helpen met het Groeidiagnose-model. Wilt u weten hoe uw onder- neming structureel kan groeien? Praat dan eens met de bank die met u meedenkt.

Ivo Lissone is directeur Retail bij ING Bank District West- en Midden-Brabant gevestigd aan de Bijster 9 in Breda, tel. 076-5136296, e-mail: ivo.lissone@mail.ing.nl Internet: www.ingbank.nl


...spreekt
Burgemeester legt nadruk op het positieve

...start
Geluk is 's ochtends wakker worden en je verheugen op de nieuwe dag

...innoveert
Ondersteuning bij financiering van innovaties

...informeert
Handvat voor een aantrekkelijk centrum

...leert
GO! stagedatabank in werking

...onderzoekt
Weinig knelpunten bevoorrading regio

...onderneemt
Veel variëteit en een gezond ondernemers- klimaat op de Regio Business Dagen

...investeert
Het REWIN zet West-Brabant in de kijker

...netwerkt
De weg naar wijsheid wordt niet geblokkeerd door eigen wijsheid

...ondersteunt
Jonge ondernemers op het JOP tijdens de Business Dagen

...rijdt
Zakelijk onderweg

...belegt
De Beleggings- adviseurs

...doneert
Lionsclub haalt met Sportquiz 20 mille op voor goed doel

...schoolt
P3 Transfer biedt marktgerichte scholing

...stimuleert
Mulix ICT diensten: dé intermediair van Zuid Nederland

...zoekt
CWI Breda: de plek voor werkgever en werkzoekende

...verbetert
Bedrijfsvoering onder ctrl

...huisvest
Zowel aanbod als opname stijgt

...rapporteert
Breda: te weinig grote metrages in aanbod

...bezoekt
Regio Business Dagen, lezingenprogramma:
20 april

...luistert
Regio Business Dagen, lezingenprogramma:
21 april

...deelneemt
Regio Business Dagen West-Brabant 2005: de deelnemers