In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Januari 2006

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Wie winkelt waar en waarom?

West-Brabant - De West-Brabantse consument winkelt minder dan 2 jaar geleden. Winkelcentra waar flink in is geïnvesteerd trekken meer bezoekers. De woonboulevard in Breda wordt van alle winkelcentra in de regio het meeste bezocht door consumenten van buiten de eigen gemeente. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een onderzoek over koopgedrag onder ruim 7.000 West-Brabantse huishoudens.


De woonboulevard van Breda trekt, van alle West-Brabantse winkelcentra, de meeste klanten van buiten de eigen gemeente. Foto: Erald van der Aa

Investeren in een winkelcentrum loont. In de centra van Bergen op Zoom, Breda, Oosterhout en Roosendaal winkelt men minder in vergelijking met twee jaar geleden. In Etten-Leur en op de woonboulevard van Breda komen juist meer bezoekers. Deze vijf hoofdwinkelcentra van de regio vervullen niet alleen een belangrijke centrumfunctie voor inwoners uit de eigen gemeente maar ook voor omliggende gemeenten als bijvoorbeeld Woensdrecht en Rucphen. De belangrijkste motieven om een bepaald winkelcentrum te bezoeken zijn de nabijheid van het winkelgebied, de variatie van het winkelaanbod en de sfeer. Kleinere gemeenten scoren hoog op bereikbaarheid, parkeergelegenheid en parkeertarieven.

Plannen afstemmen
Opdrachtgevers van het onderzoek zijn de achttien gemeenten verenigd in het SES (Sociaal Economische Samenwerking) West-Brabant en de Kamer van Koophandel West-Brabant. Het 'Koopstromenonderzoek' brengt in kaart hoe en waar de West-Brabantse consumenten winkelen en hoe ze het aanbod en de faciliteiten waarderen. De gemeenten gebruiken de conclusies bij de bepaling van het detailhandelsbeleid en de bijbehorende faciliteiten. Ook ondernemers kunnen hun plannen afstemmen op de ontwikkelingen en trends.

Detailhandel
West-Brabant telt ongeveer 4.800 winkels met een winkelvloeroppervlak van 1,1 miljoen m². De detailhandel biedt werk aan bijna 28.000 personen en dat is negen procent van de totale werkgelegenheid in de regio. De regionale omzet bedraagt 4,1 miljard euro

Meer informatie:
Erlin v Vuuren, (076) 564 69 37
evuuren@breda.kvk.nl


...evolueert
De MKB'er, het oog in de orkaan

...riskeert
'Waarom zou het mij niet lukken?'

...helpt
WIM© Europe: de handigste hulp voor elke keuken!

...ontwikkelt ideëen
Spil zorgt voor uitvoering innovatieve ideeën

...stagneert
West-Brabantse woningbouw stagneert

...winkelt
Wie winkelt waar en waarom?

...registreert
Op tijd bedrijf uitschrijven

....regelt
Kamer van Koophandel wil minder regels

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...verenigt zich
ZLTO speelt belangrijke rol in ontwikkeling agrarische sector

...reguleert
Nederlandse overheid zet agrarische sector op achterstand

...scoort
West-Brabant en Zeeland scoren hoog voor glastuinbouw

...verandert
Grote betrokkenheid kenmerkt de sector

...innoveert
Belangrijke rol voor technologie in land- en tuinbouw

...groeit
Dynamiek moet blijven

...zoekt de ruimte
Ruimte om te ondernemen

...creëert
Nieuwe mogelijkheden voor het boerenbedrijf

...onderneemt
De jeugd heeft de toekomst

...organiseert
Regio Business Dagen West-Brabant 2006

...wenst

...rijdt
Onderweg

...verhuist
Kantorenmarkt krabbelt voorzichtig uit dal

...verbetert
Versteviging relatie betrokkenen essentieel voor verbetering kantorenmarkt

...kiest
Rijkman Groenink Nederlander van het Jaar