In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Maart 2006

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Jan-Paul Graumans, eigenaar van Carrès regio West-Brabant
"Een bedrijf opzetten: Het grootste risico, dat ik ooit heb genomen"

Heb je je auto al een tijdje en zou je willen dat hij er weer als nieuw uitziet? Dan kan Jan-Paul Graumans met zijn bedrijf Carrès je een dienst bewijzen. Jan-Paul Graumans poetst de auto grondig aan de binnen en buitenkant en hij haalt deuken en kleine krassen weg. Zijn bedrijf loopt goed. Toch heeft de ondernemer uit Gilze er goed over na moeten denken of hij wel zijn eigen bedrijf wilde beginnen. Onder een baas werken is veilig, terwijl een ondernemer nooit weet of zijn bedrijf wel gaat renderen.


In het begin vroeg ik me wel af of ik de goede keuze had gemaakt. Ik maakte lange dagen en reed veel. Alles pakte ik aan. Pas toen Carrès meer naamsbekendheid kreeg en klanten in de regio had, ging het bedrijf meer renderen.

De auto waaraan Jan-Paul Graumans gaat beginnen ziet er vies en oud uit. Vier uur later, na een grondige schoonmaakbeurt, kan de bestuurder zich weer overal vertonen. Jan-Paul Graumans (43 jaar): „Ik poets auto's en maak ze gereed voor autobedrijven en garages, zodat ze verkoopbaar zijn. Maar ook motoren en boten behoren tot mijn werkterrein. Ik pas technieken toe die er voor zorgen dat de auto, motor of boot weer in optimale staat komen. Het meest bekend is het professioneel poetsen. Daarnaast behoren uitdeuken zonder spuiten, beletteringen verwijderen en het herstellen van kleine krassen en beschadigingen van de lak tot de mogelijkheden.

Schade die kleiner is dan een A4 papiertje repareer ik (spot-repair). Ook neemt het aanbrengen van lakverzegelingen een steeds belangrijkere plaats in. Hierbij breng ik een bescherming op de lak aan. De lak blijft dan tegen invloeden van buitenaf beschermd, zoals tegen zure regen, vogeluitwerpselen en wegenzout."

Zo goed als nieuw
Carrès is mobiel: het bedrijf voert de werkzaamheden uit op de locatie van de klant. Dit levert verschillende voordelen op. Zo is de auto meteen dezelfde dag gereed voor verkoop, blijft deze onder toezicht van de garagehouder en de klant loopt geen risico dat de auto schade krijgt door het vervoer. Ook het bedrijfsleven maakt dankbaar gebruik van de diensten van Graumans.

Zo poetst hij bijvoorbeeld de auto's van een loodgieters- en een taxibedrijf. Maar ook als een werknemer een auto van een collega overneemt, omdat hij of zij bijvoorbeeld uit dienst gaat, dan frist Jan-Paul de auto helemaal op voor de nieuwe bestuurder. De auto ziet er dan weer zo goed als nieuw uit. Ook particulieren kunnen gebruik maken van de diensten die Jan-Paul Graumans biedt. Dit is handig want zo hoeft de verzekering niet ingeschakeld te worden, waardoor geen terugval in no-claim het resultaat is.

Via via ondernemer
Jan-Paul Graumans: „Ik werkte als demonstrateur van industriële machines, maar wilde altijd al mijn eigen bedrijf opzetten. Maar in wat? Dat wist ik niet. Ik was altijd al geïnteresseerd in motoren en auto's. Via via kreeg ik te horen dat het bedrijf Carrès een franchisenemer zocht. Ik heb er goed over nagedacht, want het was natuurlijk een hele stap. En ik had altijd voor een baas gewerkt, waarbij je een vast inkomen hebt en vrije dagen kunt opnemen als je dat wilt. Toch heb ik in maart 2004 de knoop doorgehakt en ben ik gestart. In het begin vroeg ik me wel af of ik de goede keuze had gemaakt. Ik maakte lange dagen en reed van Maastricht naar Nijmegen en van Nijmegen naar Tilburg.

Alles pakte ik aan. Daarom kon ik er vanaf het begin af aan van leven. Pas toen ik wat meer naamsbekendheid kreeg en wat klanten in de regio had, ging het bedrijf meer renderen. Logisch, want ik had minder reiskosten en was minder tijd kwijt. In deze uren kon ik weer een extra auto poetsen. Ik was de tweede franchisenemer van Carrès, nu zijn er inmiddels zes in Nederland met ieder een eigen regio. Van mijn keuze heb ik tot nu toe nog geen spijt gehad."

Info:
E-mail: Jan-Paul.Graumans@hetnet.nl


...beveiligt
Beveiliging is hot

...poetst
"Een bedrijf opzetten: Het grootste risico, dat ik ooit heb genomen"

...en privacy­bescherming
Privacy op de werkvloer

...heeft exportplannen
Exportplannen richting België? Doe je huiswerk goed!

...kijkt een stap verder
Syntensadviseur is TomTom voor ondernemer

...laat zijn stem niet verloren gaan
"Reden genoeg om te gaan stemmen"

...werkt samen
Kennis­overdracht voor West-Brabantse food­bedrijven

....creëert zijn eigen toekomst
Lectorale rede over Innovatief Ondernemen

...heeft kapitaal nodig
Investeren in jonge ondernemers

...en de Amerstreek
Investeren in toerisme en recreatie

...rijdt

De Ondernemer Bedrijfsauto­special 2006


  • Renault
  • Volkswagen
  • Mitsubishi
  • Citroën
  • Hyundai
  • Isuzu
  • Mercedes-Benz
  • Opel
  • Land Rover
  • Fiat
  • Ford
  • Nissan

...gaat naar de Regio Business Dagen
Nog enkele weken en dan is het bedrijfs­leven weer bij elkaar onder één dak!

...is geïnteresseerd in innovatie
Business Innovation 2006 geslaagd

...bekijkt de kantorenmarkt
Dynamis: 'Leer leven met nieuw evenwicht op kantoren­markt'

...kan zelf analyses uitvoeren
NVM-leden krijgen meer faciliteiten in BOG-database

...spreekt
In 't kort

...belegt
De Beleggings­adviseurs