Wijziging van een aantal beloningsinstrumenten per 2003

PricewaterhouseCoopers N.V. verzorgt in 'de Ondernemer' een fiscale vragenrubriek. PricewaterhouseCoopers N.V.
is een wereldwijd toonaangevende organisatie op onder meer het gebied van accountancy en belastingen. De vestigingen in Bergen op Zoom
en Breda dragen zorg voor de inhoud van deze maandelijkse rubriek. Mr. Rick Mijnsbergen en mr. Bert Mulder zullen uw vragen persoonlijk
beantwoorden. Vragen kunt u richten aan: 'de Ondernemer', Postbus 3805, 4800 DV Breda.

mr. Bert Mulder, PricewaterhouseCoopers N.V.
Vier jaar terug ben ik een bouwbedrijf gestart. Op dit moment heb ik 10 personen in loondienst. In het verleden heb ik voor hen diverse
beloningsinstrumenten geintroduceerd. Zo rijden sommige in een bestelauto om bij de uitvoeringsplek te komen en maken zij gebruik van
de spaarloon- en premiespaarregeling. Zelf heb ik een auto van de zaak ter beschikking. Ik heb begrepen dat er met ingang van het nieuwe
jaar voor een aantal beloningsinstrumenten het nodige gaat veranderen.
De belastingwijzigingen die met ingang van 1 januari 2003 mogelijk op stapel staan vormen samen het Belastingplan 2003. Dit belastingplan
is op Prinsjesdag van dit jaar als onderdeel van de Miljoenennota gepresenteerd. Het plan bevat een grote verscheidenheid aan maatregelen
op het gebied van diverse belastingsoorten. Onderstaand zal een aantal van deze maatregelen die mogelijk op u van toepassing zijn nader worden
toegelicht. Ondanks dat inmiddels het kabinet Balkenende is gevallen zullen alle voorstellen toch in behandeling worden genomen in de Tweede
Kamer. Het is in de huidige situatie mogelijk dat een deel van de voorstellen onvoldoende steun vindt in de Tweede Kamer en dus niet zullen
worden ingevoerd. Hier zal echter de komende periode meer duidelijkheid in komen.
1. Afschaffing werknemersspaarregelingen
De meest in het oog springende wijziging in het belastingplan 2003 is het voorstel tot afschaffing van de spaarloon- en premiespaarregeling.
Met name voor dit voorstel geldt dat hiervoor onvoldoende steun is in de Kamer en zal naar alle waarschijnlijk afschaffing van de spaarloon-
en premiespaarregelingen niet doorgaan. Uw personeel zal derhalve fiscaal gefacilieerd door kunnen sparen.
2. Personenauto van de zaak
In het belastingplan 2003 wordt voorgesteld de regeling met betrekking tot de personenauto van de zaak gelijk te houden aan de huidige regeling.
De voorgenomen verzwaring van de bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak is daarmee voorlopig van de baan. De hoogte van de
bijtelling voor de inkomstenbelasting is afhankelijk van het aantal gereden privé-kilometers en de cataloguswaarde van de auto. De bijtellingspercentages
zijn in onderstaande tabel weergegeven.
Stel u heeft de afgelopen vijf jaar de volgende bedragen aan kosten vergoed, maar de forfaitaire BTW-aftrek nog niet geclaimd:
Bijtelling in percentage van de cataloguswaarde |
 |
Privé-kilometers per jaar |
0% |
minder dan 500 |
10% |
500 - 3.000 |
15% |
3.000 - 6.000 |
20% |
6.000 - 8.000 |
25% |
meer dan 8.000 |
Naast de werkelijk gereden privé-kilometers worden tevens als privé-kilometers aangemerkt: één derde gedeelte van de woon-werkkilometers onder de tien dan wel boven
de dertig kilometer, met een maximum van 5500 km per jaar.
3. Bestelauto van de zaak
Voor bestelauto's geldt dat, als zij niet anders in privé gebruikt wordt dan voor woon-werkverkeer over een afstand van maximaal 10 kilometer dan wel over een
enkele reisafstand van meer dan 30 kilometer, 2,5% van de waarde van de auto bij het inkomen wordt opgeteld. De maximaal in aanmerking te nemen waarde van de
auto bedraagt 18.000. Om de werknemer te ontlasten kan de werkgever ervoor kiezen deze bijtelling voor zijn rekening te nemen via een eindheffing in de
loonbelasting.
4. Inperking pensioenopbouwmogelijkheden
Met betrekking tot de opbouw van pensioen is besloten om de in juni 1999 ingevoerde ruimere mogelijkheden voor het opbouwen van een pensioen weer in te perken.
Het maximale opbouwpercentage van een ouderdomspensioen wordt verlaagd van respectievelijk 2% naar 1,75% per dienstjaar voor het eindloonstelsel en van 2,25%
naar 2% voor het middelloonstelsel. De mogelijkheden voor de opbouw van een beschikbarepremiepensioenregeling worden eveneens navenant beperkt. Ten aanzien van
de op 31 december 2002 lopende pensioenregelingen blijven de huidige hogere opbouwpercentages nog gedurende twee jaar van toepassing.
5. Afschaffing feestdagenregeling
Ter gelegenheid van algemeen erkende feestdagen, zoals Kerstmis, kan een werkgever aan zijn werknemers belastingvrij geschenken geven tot een gezamenlijke
waarde van 136 per jaar. Kerstpakketten vallen bijvoorbeeld onder deze regeling. Nu wordt voorgesteld om deze feestdagenregeling af te schaffen. Als
gevolg hiervan zullen geschenken ter gelegenheid van de feestdagen met ingang van 1 januari 2003 tot het loon van de werknemer behoren. Werknemers
behoeven van de afschaffing van de feestdagenregeling geen gevolgen te ondervinden, Voor zover de vergoeding in de vorm van loon in natura wordt verstrekt
is het mogelijk dat de werkgever de verschuldigde loonheffing voor zijn rekening neemt.
6. Diverse afdrachtverminderingen
Op dit moment bestaat een groot aantal afdrachtverminderingen, die inhouden dat in bepaalde gevallen minder loonbelasting aan de Belastingdienst hoeft te
worden afgedragen. De afdrachtvermindering voor scholing alsmede voor speur- en ontwikkelingswerk zal worden ingeperkt. Daarnaast zullen de afdrachtverminderingen
voor lage lonen, langdurig werklozen en betaald ouderschapsverlof (op termijn) worden afgeschaft. Deze afschaffingen en beperkingen leiden tot een lastenverzwaring
voor u als werkgever. Daartegenover is in het belastingplan de afdrachtvermindering voor onderwijs juist uitgebreid met een nieuw categorie, namelijk voor leerlingen
die een leer-werktraject volgen geldt met ingang van 1 juli 2002 een afdrachtvermindering van 2.400 per kalenderjaar per leerling.
Conclusie
In dit artikel is getracht een aantal in het oog springende maatregelen uit het belastingplan 2003 aan de orde te stellen. Het belastingplan omvat meer onderwerpen.
Het woord is nu aan de politiek om te beslissen over het al dan niet invoeren van onder meer bovengenoemde plannen van het inmiddels demissionair kabinet.
|