Als de reis eenmaal samengesteld is, bieden de touroperators dit pakket aan reisbureaus aan of ze verkopen de reis direct
aan consumenten. Sandra Pol (27 jaar) is net terug uit Costa de Lisboa waar ze tien dagen is geweest. Ze heeft onderhandeld
over prijzen met hoteleigenaren. Sandra werkt als productmanager bij Oad Reizen in Holten. Na de Nationale Hogeschool voor
Toerisme en Verkeer (NHTV) heeft ze eerst een half jaar bij een kleine touroperator gewerkt en anderhalf jaar op een reisbureau.
Daarna is ze bij Oad Reizen terechtgekomen. De afdeling productmanagement, die de inkoop doet, is onderverdeeld in gebieden.
Sandra is verantwoordelijk voor: Mallorca, Costa del Sol, Madeira, Egypte, Costa de Lisboa en een aantal Griekse eilanden. Van
januari tot en met september reist ze veel: tussen de tien en vijftien keer neemt ze het vliegtuig naar de zonovergoten oorden,
waar iedereen wel wil vertoeven.
We kiezen voor het hotel, dat de beste prijskwaliteit verhouding heeft
Rob de Laet, directeur van reisorganisatie Shoestring in Amsterdam, heeft geen vast gebied waar hij altijd naar toe gaat. Nee, hij gaat naar de landen waar hij denkt het avontuur te kunnen
vinden. De directeur reist naar Azië, Afrika, Australië, Midden-Amerika en Zuid-Amerika. Shoestring staat bekent om zijn avontuurlijke
reizen, trektochten en safari's. Rob (46 jaar) heeft het reizen in zijn bloed. Hij heeft al een aantal reisboeken geschreven en hij
werkte als reisbegeleider. Als Rob niet op pad is, regelt hij de dagelijkse gang van zaken van het bedrijf.
Rob: "Als ik in Nederland ben, hou ik me bezig met cijfers, belastingen, vergunningen, juridische zaken en los de problemen op die
zich voordoen. Denk dan bijvoorbeeld aan de informatie die we verstrekken aan de Chinareizigers, die meer over SARS willen weten.
Ongeveer vijftien keer per jaar ga ik naar de landen toe en bekijk er de accommodaties.
Ik praat met de agenten, die me meestal drie of vier hotels per locatie adviseren. We kiezen voor het hotel, dat de beste prijskwaliteit
verhouding heeft. Ook moeten we zorgen, dat we evenveel vliegtuigstoelen inkopen als hotelplaatsen, we regelen excursies en soms ook zelfs
eetarrangementen."
Sandra hoeft zich niet met belastingen en juridische zaken bezig te houden. Als ze terug in Nederland is, stelt ze samen met haar collega's
de pagina's van de brochure samen. Ze selecteert het beeldmateriaal van de hotels en schrijft de bijbehorende teksten. Ook berekent ze de
tarieven, zoals die later in de gids terug te vinden zijn en maakt ze analyses om een vergelijking te maken in het aanbod en de prijzen van
de concurrenten. Sandra: "Jammer genoeg is de reizenmarkt heel erg prijselastisch. De verschillende maatschappijen vechten om de reizigers en
touroperators moeten daarom hard concurreren met de prijs. Is een reis bij de concurrent twintig euro goedkoper, dan is de klant gevlogen."
Ik heb altijd mijn bikini in mijn koffer, maar die komt er bijna nooit uit
Vaak vragen kennissen aan Sandra wanneer ze weer 'op vakantie gaat'. Ze vat dit dan maar op als grapje. Mensen die dit vragen, vergeten dat ze in het
buitenland hard moet werken. Voor bakken in de zon met een koel glas Sangria is geen tijd. Sandra: "Ik heb altijd mijn bikini in mijn koffer, maar die
komt er bijna nooit uit. Een inkoopreis is best zwaar. Vooral als je vaak snel achter elkaar naar verschillende bestemmingen gaat. Het komt voor dat ik
's nachts om 2.00 uur op moet, omdat ik 's morgens om 6.00 uur moet vliegen. Bij aankomst op de plaats van bestemming, gaan we meestal gelijk door naar
de eerste afspraak. Over het algemeen zijn de dagen lang, omdat we zoveel mogelijk willen afronden in de korte tijd dat we er zijn. Als ik terug in
Nederland ben, heb ik altijd weer even tijd nodig om bij te komen. Sociale contacten lijden hier soms onder en sporten komt dan zeker op de laatste plaats. Maar toch zou ik het reizen niet meer willen missen."