Marktgericht innoveren voor het MKB
Hoe houd ik mijn onderneming succesvol?
Klanten zijn kritisch en dat is hun goed recht. Maar wat vandaag nog leuk, nuttig, mooi of cool lijkt, is
morgen misschien wel ouderwets en uit. Het is voor ondernemers geen eenvoudige taak om met succes een product
in de markt te zetten. Zeker zonder dat het nodig is daarvoor je hele organisatie op zijn kop te zetten.
Ondernemen betekent in dit verband voorop lopen, innoveren, je nek durven uitsteken. Maar hoe doe je dat?
Een restyling van de Bosch schuurmachine. Links het oude model, rechts de veiligere, lichtere, gebruiksvriendelijke en ergonomiche uitvoering
Het project "Marktgericht Innoveren" biedt de helpende hand aan bedrijven in het midden- en kleinbedrijf
die zelf geen eigen afdeling Ontwikkeling of Innovatie in huis hebben en voor wie de drempel om een externe
deskundige in te huren net iets te hoog is. Door mee te doen met dit project kan de MKB ondernemer kansen
grijpen die nu blijven liggen en waarmee concurrenten wellicht aan de haal gaan.
Klapschaats
Een goed voorbeeld van marktgericht innoveren is de uitvinding van de klapschaats. De basis was bestaand en
overbekend, de nieuwe toepassing verrassend en succesvol. Met als resultaat dat iedere zichzelf respecterende
schaatser tegenwoordig zijn rondjes op de klapschaats rijdt. En daar was het de ondernemer die de klapschaats
op de markt zette uiteindelijk toch allemaal om te doen.
Marktgericht innoveren helpt ondernemers in West-Brabant bij het introduceren van innovatieve producten of
diensten in hun markt. Voor het ontwikkelen van dat ene juiste nieuwe concept, veelal uit een bestaand product,
wordt gebruik gemaakt van een methode die de ondernemer (of zijn personeel) met andere ogen naar zijn product
of dienst laat kijken. Uitgangspunt daarbij is het bestaande product, dat door een nieuwe toepassing of uiterlijk
de markt opnieuw weet te veroveren. Deze methode heet SIT en staat voor Systematic Inventive Thinking, in goed
Nederlands systematisch, vernieuwend denken.
Consistente kwaliteit
Een van de deelnemers aan het project Marktgericht Innoveren is Metatec International BV uit Breda. Dit
bedrijf produceert en distribueert cd-rom's, CD-R's en DVD-Rom's voor bijvoorbeeld uitgeverijen, reclamebureaus,
multimedia bedrijven, hard- en software leveranciers, overheid, telecom en auto-industrie. Er werken 75 mensen
waarvan 50 in de productie en 25 in ondersteunende functies en directie. Metatec wil een leverancier met
toegevoegde waarde zijn. Algemeen directeur Erik Leenart hierover: "De cd-rom is bij ons het centrale punt.
Daar omheen bieden wij een negental diensten die de klant helpen om een succesvolle cd-rom uit te geven. Wij
leveren een consistente kwaliteit en consistente leverbetrouwbaarheid. Klanten moeten op ons kunnen rekenen.
Wij zijn van mening dat je als bedrijf altijd moet blijven vernieuwen. Of dat nu om je product, de verpakking,
de marktbewerking of organisatie gaat. Daarom is er, analoog aan de naam van de SIT methode een Projectgroep
SIT bij ons opgericht. Aan deze groep nemen verschillende disciplines als financiën, techniek, marketing en
sales, accountmanagement, operations en customer services deel."
Innovatief denken als permanente activiteit
Ella van de Weij en Peter van Leemput zitten in deze projectgroep. Leuk en interessant is volgens hen vooral het
kijken vanuit verschillende invalshoeken naar het product. Ze verwachten veel van de steun en kennis van het
project Marktgericht ondernemen. "Wij moeten nadenken waar over een, twee of drie jaar onze prioriteiten liggen.
Het project gebruiken we als start naar innovatief denken als permanente activiteit van iedereen in ons bedrijf.
Wat uiteindelijk de uitkomst is, blijft nog een groot vraagteken. Dat kan een heel nieuw product maar ook een
andere dienst zijn. We laten voorlopig alles open."
Look and feel
Managing Director Mario van den Bree van Bakker Special Products uit Zevenbergen doet niet anders dan door een
innovatieve bril naar producten van klanten kijken. Een goed voorbeeld van hoe grote bedrijven innovatie
aanpakken is de onlangs door Bakker Special Product voor Bosch gerestylde bandschuurmachine. "Deze machine kreeg
niet alleen een ander uiterlijk, er is ook gekeken naar de gebruikersvriendelijkheid, veiligheid en ergonomie.
Zo wordt het stof anders opgevangen, is het ding een stuk lichter, de behuizing sterker en in zijn geheel
kleiner. De basis was de vertrouwde en kwalitatief goede techniek." Uit de praktijk weet Van den Bree dat het
voor bedrijven belangrijk is om trends te volgen en een goed contact met de gebruiker te houden. "Dat laatste
heeft vooral betrekking op het 'look and feel' aspect. Je product kan nog zo goed zijn, als je concurrent het
goedkoper en mooier aanbiedt dan kun je het in de markt wel schudden.
Consumenten zijn erg gevoelig voor trends. Door te zorgen dat je product smoel heeft of werkelijk uniek is, krijg
je klanten. Soms kan dat al door simpelweg de buitenkant te wijzigen. Een andere keer is een nieuwe jas niet
voldoende en moet er meer gebeuren. Het is steeds een afweging. Het project Marktgericht innoveren kan ondernemers
in het midden- en kleinbedrijf helpen. Uiteraard zijn wij altijd zeer geïnteresseerd in de uitvoering van dat nieuwe
denken van de ondernemers", lacht hij. Marktgericht innoveren wordt uitgevoerd door N.V. REWIN West-Brabant en
Syntens, Innovatie-netwerk voor ondernemers. Ondernemers die meer willen weten over het project kunnen contact
opnemen met Marc de Haas van REWIN.
|