In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juli 2003













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Sportsponsoring biedt bedrijven kansen

Onlangs zag het boek 'Marketingkansen in de sport' van auteur Jan van Wijk het daglicht. Jan van Wijk is hoofd opleidingen van de HEAO Breda van de Hogeschool Brabant en schreef al een twintigtal boeken. Hij verhaalt in zijn nieuwste uitgave over de vele mogelijkheden van sportmarketing voor zowel verenigingen als ondernemers.


Auteur Jan van Wijk met zijn boek 'Marketingkansen in de sport'.

"Mijn boek belicht het vakgebied van de sportmarketing op een positieve manier. Er liggen namelijk nogal wat kansen op dat vlak. Ik probeer eigenlijk een antwoord te geven op de vraag hoe er vanuit de sport meer uit marketing gehaald kan worden. Dat gebeurt op dit moment echt nog veel te weinig," aldus auteur Jan van Wijk in zijn woning in Bergen op Zoom. Er blijkt een duidelijke behoefte aan een werk waarin alle elementen van sportmarketing worden behandeld en ook de onderlinge samenhang wordt belicht. "Het boek is opgebouwd in vier delen. De klanten - belangrijkste deel van de marketing - vormen deel 1. Ze worden op diverse manieren belicht. Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe je als management of bestuur omgaat met marketing. Ook de doelstelling die ondernemers kunnen hebben met sponsoring worden behandeld. Hoe kun je daar als vereniging op inspelen? Tot slot ga ik in mijn boek in op de synergie tussen de thema's in de drie behandelde hoofdstukken," vertelt Van Wijk gedreven.

Lucratief
Na het sluiten van een eerste sponsorovereenkomst houdt het leven voor een enthousiaste sportbestuurder niet op. "Nadat je bedrijven hebt gewonnen voor sponsoring, moet je ze aan je binden. Een levenslange klantwaarde creëren. Het is jammer dat er maar weinig sportorganisaties professionaliteit op dit vlak in huis hebben. Het werven van sponsors is te vergelijken met klantenwerving in het bedrijfsleven. Veel sportbestuurders hebben daar weinig ervaring in. Zelfs enkele grote sportbonden slagen er maar niet in om een hoofdsponsor te vinden," aldus Van Wijk. Concluderend is wellicht te stellen dat ondernemers ook prima clubbestuurders zouden zijn. "Dat is niet helemaal waar, want we hebben het enkel over de commerciële kant van een vereniging. Dit boek is ook voornamelijk geschreven voor mensen die in de sport actief zijn en de marketingkansen voor hun organisatie willen benutten," weet Van Wijk. Aan de hand van voorbeelden worden de lezer ideeën aangedragen. Sportorganisaties kunnen zich hierdoor professioneel presenteren aan bedrijven die daar vervolgens hun voordeel mee kunnen doen. Sportsponsoring kan namelijk ook voor bedrijven zeer lucratief zijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat een euro sportsponsoring beter rendeert dan dezelfde euro voor bijvoorbeeld televisiereclame of krantenadvertenties. De Vlekho Business School te Brussel, waar Jan van Wijk gastdocent is, verricht baanbrekend werk op sportmanagementgebied, evenals de Sport Business Managementopleiding van de Heao Breda.

Volop kansen
Het is volgens Jan van Wijk noodzakelijk dat ook ondernemers meer actief met sponsoring bezig zijn. "Doe iets meer dan alleen je naam op het shirtje, maar verbind je naam aan activiteiten. Als je bijvoorbeeld een sportief en jeugdig imago wilt creëren, is het sponsoren van bijvoorbeeld een atletiekwedstrijd een prima mogelijkheid. Dartsport is weer ideaal voor een brouwer en voor bijvoorbeeld een kledingfabrikant ligt een complete kledinglijn voor de succesvolle Nederlandse turnsters voor de hand. Er liggen volop kansen. Zo zijn er legio voorbeelden te noemen. Ondernemers moeten alleen wel van die platgetreden paden af willen stappen," zegt Van Wijk. De auteur signaleert ook een ongelijkheid tussen sportorganisaties. Het betaalde voetbal wordt volgens hem te vaak uit de financiële goot gehaald. "Ook op dat niveau ontbreekt er vaak kwaliteit in het management. Als ook een betaald voetbalclub met een duidelijke strategie zakelijk wordt geleid, zijn er gegarandeerd minder financiële misstanden," denkt de auteur.

Meer informatie:
Het boek 'Marketingkansen in de sport' is verkrijgbaar bij Arko Sports Media te Nieuwegein, heeft als ISBN-nummer: 90-77072-31-4 en kost e 27,95. Meer informatie is te vinden op www.sport.nl onder Sportbestuur en Management en vervolgens Studieboeken.


...reist
Voor het werk op reis

...start
Het creëren van de juiste sfeer

...groeit
Aantal bedrijven groeit nog steeds

...verandert
Landelijk gebied schakelt om

...wijzigt
Seminar licht rechtspersoonlijkheid personenvennootschap toe

...innoveert
Hoe houd ik mijn onderneming succesvol?

...begeleidt
Samenwerking Provincie Noord Brabant en Syntens: 900 bedrijven beter toegerust voor de markt

...hapt
Haring smaakte best bij Kiwanisclub Oosterhout

...wint
De eerste Channel of Trade Award uitreiking een succes

...rijdt
Zakelijk onderweg

...presenteert
Triagilitas presenteert "KEN Oosterhout"

...organiseert
Wat kan E-business betekenen voor het bedrijfsleven?

...onderneemt
Skoda Superb ingezet naast Mercedes Benz

...herinnert
Toezegging minister-president maakt aanleg A4-zuid mogelijk

...reageert
Regionaal Ondernemers Congres: Nu al reageren op betere tijden

...evalueert
"Een werkweek van vijftien dagen..."

...kijkt terug
Een droom met een knapje

...sponsort
Sportsponsoring biedt bedrijven kansen

...helpt
En wat doen we met de kinderen...?

...brouwt
Bedrijven weten oude bierbrouwerij te vinden

...spreekt
In 't kort

...treft
Tegenvallende economische groei treft uitgifte bedrijventerreinen

...overvalt
In 2002: lichte stijging overvallen dienstverlening

...ontwikkelt
BOG in Kadernota 2004 van gemeente Breda: Accent op Spoorzone als kantoorlocatie

...bouwt
Met kracht doorwerken aan Moerdijkse Hoek