"Mijn boek belicht het vakgebied van de sportmarketing op een positieve manier. Er liggen namelijk nogal wat
kansen op dat vlak. Ik probeer eigenlijk een antwoord te geven op de vraag hoe er vanuit de sport meer uit
marketing gehaald kan worden. Dat gebeurt op dit moment echt nog veel te weinig," aldus auteur Jan van Wijk
in zijn woning in Bergen op Zoom.
Er blijkt een duidelijke behoefte aan een werk waarin alle elementen van sportmarketing worden behandeld en
ook de onderlinge samenhang wordt belicht. "Het boek is opgebouwd in vier delen. De klanten - belangrijkste
deel van de marketing - vormen deel 1. Ze worden op diverse manieren belicht. Daarnaast is het belangrijk om
te weten hoe je als management of bestuur omgaat met marketing. Ook de doelstelling die ondernemers kunnen
hebben met sponsoring worden behandeld. Hoe kun je daar als vereniging op inspelen? Tot slot ga ik in mijn
boek in op de synergie tussen de thema's in de drie behandelde hoofdstukken," vertelt Van Wijk gedreven.
Lucratief
Na het sluiten van een eerste sponsorovereenkomst houdt het leven voor een enthousiaste sportbestuurder
niet op. "Nadat je bedrijven hebt gewonnen voor sponsoring, moet je ze aan je binden. Een levenslange
klantwaarde creëren. Het is jammer dat er maar weinig sportorganisaties professionaliteit op dit vlak in
huis hebben. Het werven van sponsors is te vergelijken met klantenwerving in het bedrijfsleven. Veel
sportbestuurders hebben daar weinig ervaring in. Zelfs enkele grote sportbonden slagen er maar niet in om
een hoofdsponsor te vinden," aldus Van Wijk. Concluderend is wellicht te stellen dat ondernemers ook prima
clubbestuurders zouden zijn. "Dat is niet helemaal waar, want we hebben het enkel over de commerciële kant
van een vereniging. Dit boek is ook voornamelijk geschreven voor mensen die in de sport actief zijn en de
marketingkansen voor hun organisatie willen benutten," weet Van Wijk. Aan de hand van voorbeelden worden de
lezer ideeën aangedragen. Sportorganisaties kunnen zich hierdoor professioneel presenteren aan bedrijven die
daar vervolgens hun voordeel mee kunnen doen.
Sportsponsoring kan namelijk ook voor bedrijven zeer lucratief zijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat een euro
sportsponsoring beter rendeert dan dezelfde euro voor bijvoorbeeld televisiereclame of krantenadvertenties.
De Vlekho Business School te Brussel, waar Jan van Wijk gastdocent is, verricht baanbrekend werk op
sportmanagementgebied, evenals de Sport Business Managementopleiding van de Heao Breda.
Volop kansen
Het is volgens Jan van Wijk noodzakelijk dat ook ondernemers meer actief met sponsoring bezig zijn.
"Doe iets meer dan alleen je naam op het shirtje, maar verbind je naam aan activiteiten. Als je
bijvoorbeeld een sportief en jeugdig imago wilt creëren, is het sponsoren van bijvoorbeeld een
atletiekwedstrijd een prima mogelijkheid. Dartsport is weer ideaal voor een brouwer en voor bijvoorbeeld
een kledingfabrikant ligt een complete kledinglijn voor de succesvolle Nederlandse turnsters voor de hand.
Er liggen volop kansen. Zo zijn er legio voorbeelden te noemen. Ondernemers moeten alleen wel van die
platgetreden paden af willen stappen," zegt Van Wijk. De auteur signaleert ook een ongelijkheid tussen
sportorganisaties. Het betaalde voetbal wordt volgens hem te vaak uit de financiële goot gehaald. "Ook op
dat niveau ontbreekt er vaak kwaliteit in het management. Als ook een betaald voetbalclub met een duidelijke
strategie zakelijk wordt geleid, zijn er gegarandeerd minder financiële misstanden," denkt de auteur.
Meer informatie:
Het boek 'Marketingkansen in de sport' is verkrijgbaar bij Arko Sports Media te Nieuwegein, heeft als
ISBN-nummer: 90-77072-31-4 en kost e 27,95. Meer informatie is te vinden op www.sport.nl onder Sportbestuur
en Management en vervolgens Studieboeken.