Chrysler PT Cruiser GT turbo opgefrist
Helemaal aan het einde van vorig jaar friste Chrysler zijn opvallende model PT Cruiser
op. Nieuwe koplampen, een nieuwe motorkap zijn de meest in het oog lopende veranderingen,
maar ook de achterzijde en het interieur kregen retouches. Met de GT turbo zetten de
Amerikanen hun krachtigste PT in. De Ondernemer keek of hij bevalt.
Ook al zie je de PT Cruiser redelijk vaak rijden, hij blijft een aparte verschijning.
Afhankelijk van de kleur van de carrosserie doet zijn retrolook koetswerk sterk denken
aan een auto uit Maffiafilms uit de jaren veertig. Een PT Cruiser, je houdt ervan of
je vindt hem afschuwelijk. De liefhebbers roemen zijn aparte koets, het on-Amerikaanse
rijgevoel en zijn relatieve exclusiviteit. Allemaal waar, ook het tamelijk strakke onderstel,
zeker bij de GT turbo. Deze duurste uitvoering van de PT kreeg van huis uit wat finetuning
mee op het gebied van onderstelafstemming. Hij werd wat strakker op de weg gezet en kreeg
net wat meer kleefpasta mee aan zijn banden. Dat doet hem goed, want hoewel de andere
uitvoeringen ook niet als deinerige wiegen over het asfalt gaan, kan hij dat strakke
absoluut hebben.
De motor van deze stoere bink heeft een stoeterij van 223 paarden tot zijn beschikking en
dat is natuurlijk aardig wat. De PT kan er aardig mee uit de voeten al is zijn topsnelheid
naar Europese begrippen middelmatig. De acceleratie van stilstand naar 100 km/h moet de
Chrysler in 7,5 seconden kunnen afraffelen. Chrysler motoren behoren niet tot de meest
gecultiveerde ter wereld en hebben vaak een wat rauwe naklank. In het geval van deze atleet
kun je dat overigens nog als 'sportief' uitleggen. Bovendien blijken 223 paarden tamelijk
dorstig wat ook te wijten zal zijn aan de hoge luchtweerstand die deze carrosserievorm met
zich meebrengt. Het dashboard van de PT heeft ook een opfrisbeurt achter de kiezen en werd
wat logischer van indeling. Gebleven zijn de grote stukken kunststof die zo uit de
speelgoedfabriek lijken te komen. Je moet ervan houden, maar het past eigenlijk wel bij de
auto als ontwerp.
De rijpositie van de PT Cruiser behoort tot de aantrekkelijkste eigenschappen van de auto.
Al zijn de stoelen vrij vlak, je zit toch net iets hoger dan een ander en het lijkt alsof
de auto wat naar voren kantelt waardoor je een goed zicht hebt op de weg voor je. Prettig.
De keerzijde ervan is dat het zicht naar achteren belabberd is, vervelend bij het achteruit
parkeren. Je moet een beetje van gokken houden, dan komt het (meestal) goed.
Al met al is de PT Cruiser een aardig alternatief voor wie eens wat anders wil. Wie niet
veel belang stelt in hoge prestaties kijkt eens naar de versie met 1.6 liter motor. Die is
in Challengerjas, inclusief BTW, al te koop voor minder dan 18 mille. De GT turbo kost
daarentegen dik 31 mille. Toch een groot verschil.
Honda Civic 2.2 i-CTDi: Schaduw van een komeet...
Honda heeft het hem weer geflikt. Nadat volumemodel jarenlang eigenlijk een kwalitatief
uitstekende maar qua vormgeving wat mediocre auto was, is het Japanse roer helemaal om.
Met de introductie van de nieuwe Civic zet de fabrikant een auto in de markt die kwalitatief
wedijvert met de beste in zijn klasse, maar met een vormgeving die je met de ogen doet knipperen.
Met zijn aparte vormgeving heeft de nieuwe Civic iets weg van een ruimteschip. Een auto
van outer space, afgeworpen vanaf een komeet. Je vindt hem mooi of niet, zo zullen de
zaken bij deze nieuweling wel liggen. Een beetje druk is het design wel. Er zijn niet
veel rustige lijnen in het ontwerp te bekennen. Honda heeft de zaken op dat vlak wel
grondig aangepakt. Vaak zie je een heel gewoon interieur in een spectaculaire vormgeving,
maar ook binnenin is de Civic bepaald opzienbarend getekend. Achter het stuur merk je
daarvan het meest. Een rode startknop is daarbij eigenlijk nog het meest gewone. In
plaats van een conventionele klokkenwinkel is gekozen voor een dubbele rij digitale
instrumenten. Een aantal knoppen heeft laagsgewijs een plaats gekregen; waarbij soms
de logica wat lijkt te ontbreken. Maar na een paar dagen is alles wel gewend en vind
je blindelings wat je nodig hebt. De stoelen zitten prima en bieden voldoende steun
voor een sportieve rijstijl.
Want sportief, dat is wel wat Honda met deze wagen wil uitstralen en dat gegeven past
ook helemaal bij de nieuwe Civic. Het dieselblok van eigen makelij, met een inhoud van 2.2
liter (bekend uit de alom geroemde Accord), weet wel raad met de auto en maakt de auto tot
de snelste in zijn klasse. Maar liefst 140 paarden hijgen bronstig in het bit en laten de
bestuurder weten dat het elke dag een feestdag is. Toch is het prettig dat de auto ook heel
rustig en geciviliseerd te rijden is. Niet voor niets won deze motor de prestigieuze prijs:
Engine of the Year 2005. Honda is een kei in het produceren van heerlijke motoren. Dat
blijkt als je met deze Civic rijdt.
Het interieur van de auto is verrassend royaal; ook achterin is ruim voldoende ruimte voor
passagiers. Wel is het zo dat bij een zwarte kleurstelling van de bekleding het geheel
vrij somber oogt en je het idee krijgt min of meer opgesloten te zitten. De wegligging
van de nieuwe Civic is boven elke twijfel verheven. Honda draait in de top mee binnen de
autoracerij en dat merk je ook aan deze auto. De auto lijkt zich echt in het asfalt vast
te bijten. Hij rijdt als een kart en biedt dienovereenkomstig veel rijplezier.
Voor wie van het aparte design houdt is de nieuwe Civic een absolute verrijking binnen de
markt van de compacte middenklassers.
Een nieuwe Civic (1.4 DSi) kost vanaf 17.383 euro, exclusief BTW.
Toyota Prius Tech Edition
Toyota heeft de in 2003 geïntroduceerde Prius vernieuwd. De nieuwe uitvoeringen zijn
onder meer herkenbaar aan de nieuw vormgegeven koplampen en een verchroomde strip in de grille.
Een wereldprimeur is de Tech Edition met Intelligent Parking Assist (IPA); kort gezegd: de eerste
auto ter wereld die zichzelf kan inparkeren.
Het IPA-systeem is een parkeerassistent (Toyota haast zich te benadrukken dat het ook
niet méér is) neemt stuurbewegingen van de bestuurder over en helpt bij
het achteruit inparkeren of bij fileparkeren. De ontwikkeling van het IPA-systeem was voor
Toyota niet een doel op zichzelf maar bleek een synergetisch gevolg van de combinatie van
aanwezige en nieuwe technologieën van de Prius. Het systeem verkreeg zijn wonderlijke
eigenschappen door een aantal componenten met elkaar te laten samenwerken via een centrale
computer. Dit systeem verbindt onder meer een digitale videocamera met beeldherkenningstechnologie,
elektrische stuurbekrachtiging en een display met elkaar. Voor het inparkeren zelf hoeft de bestuurder
nog maar enige handelingen te verrichten. Zodra de Prius stilstaat, laat de parkeercamera de
omgeving achter de auto zien. Dit beeld verschijnt op het kleurenscherm in het dashboard,
samen met het kader dat de omtrek van de auto aangeeft. De bestuurder kan zo de positie
instellen waar de auto moet komen te staan. Via het rempedaal (de auto kruipt langzaam achteruit)
wordt de snelheid van inparkeren geregeld. De auto stuurt zichzelf daarbij in het aangegeven vak.
Het is een bizarre gewaarwording om in een langzaam achteruit rijdende auto te merken dat het
stuurwiel beweegt zonder dat het wordt aangeraakt. Het zwakste punt is de tijd die je (zeker
in het begin) nodig hebt om het parkeervak op de display in het dashboard te markeren. Wellicht
krijg je daar na verloop van tijd meer feeling voor en gaat het allemaal wat vlotter. Op de manier
waarop het nu gaat zal de parkeerassistent nog tot veel getoeter en boze blikken achter je leiden.
Toch heeft Toyota een heksenklus geleverd. Met elkaar samenwerkende systemen waren in de
autobranche al wel gemeengoed, maar het merk is er verder in gegaan dan wie dan ook ooit tevoren.
De Toyota Prius staat vanaf heden in de showrooms. Inclusief IPA vergt hij een financiële
aderlating van 24.243 euro (exclusief BTW). De auto kan zo scherp geprijsd zijn omdat hij door
zijn superieure hybridetechnologie is vrijgesteld van BPM. Deze situatie duurt voort tot 1 juli
van dit jaar, daarna vervalt deze regeling maar krijgt de Prius een BPM-korting van 6000 euro.
|