Nino Obbes Bedrijfsontwikkeling
Met de passie voor schoenen zit het bij Marc en Audrey Driessen, directeur/eigenaren van Mexx Shoes,
wel goed. Maar om een bedrijf, dat zo sterk in beweging is en te
maken heeft met een jaarlijkse omzetgroei van 20%, organisatorisch in goede banen te
leiden is meer nodig.
Nino Obbes Bedrijfsontwikkeling treedt daarom al sinds 2004 op als de sparring-
partner en rechterhand van de directie en bepaalt mede strategie, organisatie en
algemeen en financieel
management.
Auteur: Liliane Verwoolde
(Het Tekstbureau).
Audrey Driessen en Nino Obbes.
Nino Obbes Bedrijfsontwikkeling raakte betrokken bij Mexx Shoes toen in 2004 werd besloten om Van
Dalen, een schoenendetailhandelsketen in de Benelux met ca 30 winkels, te integreren in de
schoenengroothandel Mexx Shoes. Drs. Nino Obbes, directeur/
eigenaar van Nino Obbes Bedrijfsontwikkeling werd gevraagd om het
integratieproces te begeleiden.
De doelstelling was duidelijk. Het nieuwe samenwerkingsverband moest leiden tot een stevige
kostenbesparing en er moest synergie ontstaan tussen Mexx Shoes en Van Dalen.
Een strategische analyse en verantwoorde strategie leidde echter anderhalf jaar later tot de
beslissing om over te gaan tot de verkoop van Van Dalen. Dankzij deze weloverwogen wending
ontstond voor Mexx Shoes de ruimte om zich volledig te kunnen richten op de sterke expansie van
haar internationale schoenengroothandel. Gedurende dit hele veranderingsproces was
Nino Obbes Bedrijfsontwikkeling de daadkrachtige rechterhand van het
ondernemersduo Marc en Audrey Driessen.
Integratie
2004 was voor Mexx Shoes vooralsnog het jaar van de integratie. Marc
Driessen: "Na de overname van Van Dalen hadden we twee hoofdkantoren. Dat is niet efficiënt.
Ook de logistiek was verdeeld over twee distributie-centra. En dan hadden we ook nog te maken
met twee verschillende bedrijfsculturen. Die kun je niet zomaar integreren. Je hebt te maken met
gevoelens van mensen. Vandaar dat we Nino
Obbes hebben aangetrokken om dit veranderingsproces te begeleiden." De organisatie en de systemen
moesten op elkaar worden afgestemd. Maar het verplaatsen van het hoofdkantoor van Leidschendam
naar Waalwijk en het opheffen van een distributiecentrum was vooral voor de medewerkers een
ingrijpende beslissing. Obbes: "Uit ervaring weet ik dat deze processen met veel emoties gepaard
gaan. Ik doe er
alles aan om deze emoties te begrijpen en in te voelen. Anderzijds mogen emoties een onpartijdige
analyse en een daadkrachtige aanpak niet in de weg staan." Marc Driessen: "Nino Obbes heeft de
medewerkers actief bij de
veranderingen betrokken. Stuur- en werkgroepen hebben volgens een strak tijdpad de diverse
onderdelen van het veranderingsproces in goede banen
geleid. Door zijn kennis en gedrevenheid is hij daar goed in geslaagd."
De 'click'
Zo mogelijk nog enerverender werd het jaar dat volgde. De groeistuipen van Mexx Shoes werden
aangepakt en de moeilijke strategische keuze werd gemaakt om Van Dalen Schoenen te verkopen.
Audrey Driessen: "Mexx Shoes is een organisatie die sterk in beweging is. Nino Obbes heeft ons
begeleid bij het opzetten van een passende
management- en organisatiestructuur met de juiste man/vrouw op de juiste plaats, het inrichten
van de managementinformatievoorziening en het ontwikkelen van een bedrijfsstrategie." In het
kader van deze bedrijfsstrategie werd besloten om Van Dalen Schoenen te verkopen en zich volledig
te richten op de sterke expansie van Mexx Shoes.
Obbes: "De beslissing om een gedeelte van je bedrijf te verkopen valt elke ondernemer zwaar.
Hij heeft er zijn hart en ziel in gelegd, ook al is de beslissing goed voor de ontwikkeling
van het bedrijf. Verder komt bij de verkoop van een winkelketen veel kijken. Er moest contact
worden gezocht met mogelijk geïnteresseerde marktpartijen. Met kandidaat-kopers moest worden
onderhandeld en uiteindelijk moest het operationeel ontvlechten van het
bedrijf in gang worden gezet." Keiharde financiële analyses aan de ene kant, emoties aan de
andere kant, alles moest de aandacht krijgen die het verdiende. Obbes: "Een samenwerking op dit
niveau kan alleen succesvol verlopen als er een 'click' bestaat met de klant. Ik heb dit proces
schouder aan schouder met de Driessens doorlopen. Hun emoties werden mijn emoties, alleen met meer
afstand. Dankzij deze be-trokkenheid kan ik tot het uiterste gaan om de gestelde doelen te bereiken."
Rechtlijnig
Op dit moment verkeert Mexx Shoes in het stadium van 'geen woorden, maar daden.' Audrey Driessen:
Nu onze nieuwe organisatiestructuur en -strategie klaar zijn en alles op papier staat,
moeten we er ook naar gaan
handelen. Obbes: "Dit is misschien wel het belangrijkste stadium in elk
veranderingsproces. Met denken alleen kom je er niet. De strategische doelstellingen moeten ook
daadwerkelijk in praktijk worden gebracht. Om die
reden ben ik nog steeds twee dagen per week in de organisatie werkzaam. Ik volg alles wat er
gebeurt. Houd de
ondernemers van tijd tot tijd een spiegel voor en leg hen uit waarom gedane zaken al dan niet in
het totaalplaatje passen. Daar zitten ze niet altijd op te wachten. Maar alleen met een gezonde
portie rechtlijnigheid kunnen we de doelstellingen realiseren."
De confronterende rechtlijnigheid blijkt de relatie echter geenszins te onder-mijnen. Audrey
Driessen: "Nino kent de 'ins and outs' van ons bedrijf. We trekken veel met elkaar op en hij
heeft ons vertrouwen. Hij is onze sparringpartner en adviseur in alle facetten van de
bedrijfsvoering. Ook bij de opzet van een eigen logistiek centrum, dat medio 2007 operationeel
zal zijn."
Drs. Nino Obbes studeerde bedrijfseconomie aan de VU Amsterdam. Na een docentschap aan de
Hogeschool voor Economische Studies Amsterdam, gaf hij ruim 15 jaar leiding aan (middel)grote
bedrijven. Hij startte als zelfstandig marketing- en
organisatie-adviseur voor bedrijven in diverse branches, hielp als
financieel / algemeen directeur een middelgroot installatiebedrijf uit de rode cijfers en was
algemeen directeur van een sterk groeiende, grote uitgeverij met grafisch productiebedrijf. In
2002 startte hij Nino Obbes Bedrijfsontwikkeling, van waaruit hij bedrijven ondersteunt bij het
realiseren van hun doelstellingen.
STRATEGISCHE BEDRIJFSONTWIKKELING
Eendaagse TOP Training
voor MKB Ondernemers
Data
Vrijdag 27 oktober 2006
Vrijdag 1 december 2006
Locatie
Hotel Queen Waalwijk
Kosten
EUR 595,- (exclusief btw).
Informatie
I www.nino-obbes.nl
Inschrijving
T: 0162-525217
F: 0162-525267
E info@nino-obbes.nl
|