ilocal
Uw bedrijf slim gevonden
Nederlanders die op zoek zijn naar een product, dienst of bedrijf, beginnen hun zoektocht
meestal op het internet. Vanachter de computer leert 68 procent een nieuwe leverancier
kennen. Voor ondernemingen is het daarom van groot belang om goed vindbaar te zijn op de
digitale snelweg. ilocal maakt dat mogelijk.
Rob Jorg, Chantal Goïnga en Enrico Grobben zorgen met ilocal
dat 'bedrijven slim gevonden worden'.
Het werkt als een internet-zoekmachine, zoals Google en Ilse, met het verschil dat de resultaten
uitsluitend relevante bedrijven zijn. 'Mensen kunnen plaatsnamen, het product of de bedrijfsnaam
invullen', legt directeur Rob Jorg uit. 'Daarna begeleidt de website je om precies te vinden wat
je zoekt.' En dat gaat snel. Gemiddeld kost het de gebruiker slechts enkele muisklikken om zijn
keuze er handig uit te filteren en bij het juiste bedrijf uit te komen. De locatie van dat
bedrijf staat bovendien handig aangegeven op een kaart.
Gratis
Eén van de grote voordelen voor de gebruiker is dat alleen - maar wel alle - bedrijven
in Nederland op ilocal staan. 'Wanneer bij ons het webadres bekend is, bekijken we ook de
inhoud van de website van het bedrijf. We zoeken naar relevante trefwoorden, zodat we de
onderneming hieraan kunnen linken,' zegt Jorg. Het bedrijf zelf kan die adresgegevens
gratis aanpassen en aanvullen. 'Ook kun je gratis een bedrijfsprofiel toevoegen', vult
Chantal Goïnga, communicatie marketeer van ilocal, aan. 'De gebruiker kan dan nog
beter inschatten of dat bedrijf heeft wat hij zoekt.'
Veel ervaring
ilocal is vorig jaar mei opgericht door Pieter Grasdijk. Hij heeft daarvoor veel kennis
en ervaring opgedaan bij uitgevers en adresgidsen, zoals de Gouden Gids. Rob Jorg heeft
een soortgelijke achtergrond met daarnaast bij de Wegener Dagbladen gewerkt.
Verkoopdirecteur Enrico Grobben brengt vanuit zijn ervaring bij de Xerox-groep en
Heracles Almelo, de kennis over het mkb in. Marketing manager Adriaan van der Hek
beschikt over de benodigde internetervaring, opgedaan bij onder meer Tiscali. Sinds
augustus is het bedrijf een joint venture aangegaan met Wegener Uitgeverij. Het bedrijf
groeit snel en heeft al bijna vijftig medewerkers. Inmiddels bezoeken per maand meer dan
een half miljoen unieke bezoekers de site. 'Dat verwachten we begin volgend jaar verdubbeld
te hebben', stelt Jorg.
Veel rendement
Bedrijven die hun vermelding op ilocal zo goed mogelijk willen benutten, doen er goed aan om te
adverteren. Jorg: 'Adverteerders blijken 58 keer vaker geselecteerd te worden dan bedrijven die
niet adverteren.' Aangezien dat al vanaf 439 euro per jaar kan, is dat een investering die snel
is terugverdiend. ilocal geeft adverteerders volop inzicht in statistieken, zodat ook
daadwerkelijk zichtbaar is wat via deze vermelding bij het bedrijf terechtkomt. Goïnga:
'Een adverteerder komt in een voor hem relevante rubriek als eerste resultaat tevoorschijn.
Daarnaast kun je een uitgebreide omschrijving van maximaal duizend woorden toevoegen. Wanneer
een gebruiker op woorden zoekt die daarin voorkomen, komt het bedrijf in de zoekresultaten naar voren. Dat werkt dus veel eenvoudiger dan bij zoekmachines of adresboeken, waar je slechts een beperkte hoeveelheid informatie kwijt kunt.'
Eenvoudig
Ook kunnen bedrijven logo's, brochures en zelfs filmpjes toevoegen. ilocal helpt zo nodig
bij het opstellen en de opmaak van de tekst. 'Via ilocal wordt veel doorgeklikt naar
websites van bedrijven', zegt Goïnga. 'Wanneer een bedrijf zelf geen website heeft,
kan de vermelding op ilocal zo uitgebreid zijn, dat deze gewoon als website werkt. Vooral
voor kleinere bedrijven kan dat een uitkomst zijn. Want je hebt geen verstand van internet
of het bouwen van websites nodig om bij ons een actuele en aantrekkelijke pagina te hebben.'
ilocal
Noordzeelaan 50
8017 JW Zwolle
T: (038) 460 01 46 of (0800) 222 8222 (gratis)
F: (038) 460 12 16
E: info@ilocal.nl
I: www.ilocal.nl
|