In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Februari 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...





Helft bedrijven: geen tijd voor strategie

Volgens managementgoeroe Michael Porter is concurreren op 'de beste zijn' de grootste fout die bedrijven kunnen maken qua strategie. Succesvolle ondernemingen blijven de concurrentie voor dank zij hun unieke aanbod (unique value proposition).

Uit een onderzoek van adviesbureau Berenschot onder CEO's en managers van gerenommeerde bedrijven blijkt echter dat de helft van hen 'beste product(kwaliteit)' nog als belangrijkste concurrentievoordeel ziet. Ook gaf 46 van hen aan 'onvoldoende tijd te nemen' voor het daadwerkelijk bepalen en formuleren van de strategie.
Het formuleren van de strategie noemt Porter een tijdrovend, maar noodzakelijk proces en het hebben ervan een belangrijke succesfactor. Dit om te kunnen concurreren op basis van een uniek aanbod en de concurrentie- en innovatiestrijd niet te verliezen.
Paul Pietersma, managing director bij Berenschot, onderschrijft dit. 'Het is hoog tijd dat bedrijven in Nederland zich afvragen wat hun unieke waardepropositie is,' zegt hij. 'Want als ze alleen maar op beste product concurreren, wordt de prijs het onderscheidende element. En dat leidt tot steeds lagere prijzen.'
De belangrijkste strategische issues voor Nederlandse bedrijven in 2007 zijn 'innovatie' (68 procent), gevolgd door 'human capital / talent' (49 procent) en 'branding / imago' (30 procent). Tot slot kwam naar voren dat 46 procent van de ondernemingen beseft 'onvoldoende tijd te nemen' voor het daadwerkelijk bepalen en formuleren van de strategie en gaf 32 procent aan de strategie 'onvoldoende door te vertalen' naar concrete acties. 'Onbegrijpelijk in deze tijd van internationalisatie, waarin strategieformulering belangrijker is dan ooit,' aldus Pietersma.

Bron: Zibb.nl





...netwerkt
VOC Ondernemers­concert nu al een begrip

...onderneemt
Een uit de hand gelopen hobby

...viert
Florijn Business Club viert 15-jarig bestaan met nieuwe naam

...lost op
REWIN ondersteunt innovatief bedrijf uit Roosendaal

...hergebruikt
Hergebruiken van producten spaart MKB'er kosten

...inventariseert
'Tijdig inventariseren gevolgen wetswijzigingen!'

...belegt
De Beleggings­adviseurs

...groeit
Het vliegwiel van Etten-Leur: de ene ontwikkeling zet de andere in gang

...sport
Grote plannen voor een sportief Etten-Leur

...presenteert
Hotels in Etten-Leur hebben elk hun eigen charme

...organiseert
Waar het goed wonen is, is het ook goed werken

...ontwikkelt
Grootse plannen met cultuur, toerisme en recreatie

...winkelt
MKB serieuze gesprekspartner van gemeente

...werkt samen
Durven investeren in de toekomst

...plant
Borchwerf maakt er werk van

...opent deuren
Grensverleggend Ondernemen

...rijdt
Zakelijk onderweg

...spreekt
In 't kort

...verbouwt
NVB: 'Meer bedrijven willen verhuizen of verbouwen'

...verkoopt
Pand familiebedrijf vrij van overdrachts­belasting