In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Februari 2007

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

de Bedrijfs onroerend goed
NVB: 'Meer bedrijven willen verhuizen of verbouwen'

Ruim drieduizend bedrijven en overheden overwegen binnen drie jaar te verhuizen of hun huidige kantoor te verbouwen. Dat is aanmerkelijk meer dan twee jaar terug. Alles bij elkaar gaat het om zo'n negen miljoen vierkante meter kantoorruimte dat hiermee is gemoeid. Deze nieuwe 'euforie' heeft alles te maken met de inmiddels uitstekend draaiende economie. Deels is de dynamiek vorig jaar al verzilverd. In 2006 zijn voor maar liefst 1,2 miljoen vierkante meter nieuwe kantoorruimte bouwvergunningen verleend, dertig procent meer vergeleken met het jaar ervoor.



Dit blijkt uit twee recente rapporten die NVB in samenwerking met de Faculteit Geowetenschappen van de Universiteit van Utrecht en het onderzoeksbureau STOGO gelijktijdig over de kantorenmarkt heeft uitgebracht: Thermometer Kantoren en Kantoorgebruikers in Profiel. De Thermometer kantoren geeft inzicht in de vraag- en aanbodverhoudingen op de kantorenmarkt, inclusief voorspellingen voor de toekomst. Kantorenmarkt in Profiel doet verslag van een enquête onder gebruikers van kantoorruimte.
Beide studies tonen aan dat het Nederlandse bedrijfsleven momenteel uitermate positief is over de toekomst en daarom vaker op zoek is naar een ander én vooral groter kantoor. Veel bedrijven verwachten de komende jaren substantieel te groeien en willen door een verhuizing of verbouwing in één keer uit de 'nauwe jas' raken. Er is vooral behoefte aan betaalbare kwaliteit: multifunctionele locaties, goede bereikbaarheid met openbaar vervoer en auto én vooral de beschikking over genoeg parkeerplaatsen. Ook de uitstraling van omgeving en gebouw moeten in orde zijn.

Nieuwbouw
Opvallend is dat vooral nieuwbouw momenteel erg populair is, hetgeen zich vertaalt in een stijgend aantal aanvragen voor een bouwvergunning. Maar daar waar nieuwe kantoren verrijzen, ontstaat elders een leegstandsprobleem. Medio 2006 stond bijna veertien procent van de voorraad leeg en hoewel NVB verwacht dat dit percentage de komende tijd zal afnemen, zal niettemin de leegstand in het gedateerde deel van de voorraad té groot blijven. De kantorenmarkt heeft hierdoor twee gezichten. Aan de ene kant is er de groeiende vraag naar betaalbare kwaliteit en nieuwbouw. Aan de andere kant is er het hardnekkige probleem van de leegstand in de oude voorraad. Massaal op de rem trappen bij nieuwbouw, zoals door sommige rapporteurs daarom wordt bepleit, is volgens NVB echter niet het juiste recept. Nieuwbouw is en blijft hard nodig om de voorraad kwalitatief op peil te houden én om het bedrijfsleven optimaal te faciliteren. Wel zal er gelijktijdig naar oplossingen moeten worden gezocht voor de onverhuurbare en gedateerde meters in de voorraad. Zowel marktpartijen als gemeenten zullen vaker tot het besef (moeten) komen dat een integrale kantorenvisie niet langer gemist kan worden. In zo'n visie hoort op z'n minst dat elk onderdeel even serieuze aandacht krijgt. Dus naast nieuwbouw zeker óók sloop, renovatie en herbestemming tot bijvoorbeeld woningen. Het betekent tevens dat gebiedsontwikkeling nóg belangrijker gaat worden. De tijd van klakkeloos nieuwe kantoren neerzetten is definitief voorbij.

Kantorencyclus
NVB noemt het verder opvallend dat de kantorenmarkt over de laatste decennia altijd hoge pieken en diepe dalen heeft gekend. Waarbij de stijgingen in de afzet zich steevast voordeden in de tweede helft van elk decennium en de dalen altijd werden ingezet in de eerste helft van elk decennium. Een volledige kantorencyclus duurt dus ongeveer tien jaar. Als zich dit patroon herhaalt, zal omstreeks 2010 de nieuwe piek bereikt worden. Projectontwikkelaars en gemeenten kunnen hier alvast op anticiperen.


...netwerkt
VOC Ondernemers­concert nu al een begrip

...onderneemt
Een uit de hand gelopen hobby

...viert
Florijn Business Club viert 15-jarig bestaan met nieuwe naam

...lost op
REWIN ondersteunt innovatief bedrijf uit Roosendaal

...hergebruikt
Hergebruiken van producten spaart MKB'er kosten

...inventariseert
'Tijdig inventariseren gevolgen wetswijzigingen!'

...belegt
De Beleggings­adviseurs

...groeit
Het vliegwiel van Etten-Leur: de ene ontwikkeling zet de andere in gang

...sport
Grote plannen voor een sportief Etten-Leur

...presenteert
Hotels in Etten-Leur hebben elk hun eigen charme

...organiseert
Waar het goed wonen is, is het ook goed werken

...ontwikkelt
Grootse plannen met cultuur, toerisme en recreatie

...winkelt
MKB serieuze gesprekspartner van gemeente

...werkt samen
Durven investeren in de toekomst

...plant
Borchwerf maakt er werk van

...opent deuren
Grensverleggend Ondernemen

...rijdt
Zakelijk onderweg

...spreekt
In 't kort

...verbouwt
NVB: 'Meer bedrijven willen verhuizen of verbouwen'

...verkoopt
Pand familiebedrijf vrij van overdrachts­belasting