In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
April 2003













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Jochem Vlemmix: "We hebben de tijd ook wel meegehad..."

"Vroeger zagen we aan het banksaldo hoe goed het met ons bedrijf ging, nu zijn daar wel iets meer gegevens voor nodig." Jochem Vlemmix, samen met Jeroen Thoolen en Jos Govaart, een van de drie oprichters van Netvlies Webdesign & Internetcommunicatie, moet er zelf wat aarzelend om lachen. De afgelopen jaren is het hen voor de wind gegaan. Had het bedrijf vanaf de start nog een plaatsje in het bedrijf van Jochem's vader aan het Spinveld, nu zit het drietal inclusief vier medewerkers in een stoer pand aan de statige Prinsenkade. Tijd voor wat vragen.



Bloedjong waren de oprichters en belegen zijn ze nog steeds niet. In een opwelling registreerden ze - nog tijdens hun middelbare schooltijd - een domeinnaam en begonnen een internetbedrijfje. Jochem Vlemmix: "Door hun jeugdigde leeftijd veroorzaakte dat veel commotie in de pers wat tegelijkertijd toen wat klanten genereerde. Jeroen maakte de middelbare school af, ik niet. Ik ging er vol tegenaan met het bedrijf. Het was niet altijd makkelijk want uiteindelijk waren we zestien toen we begonnen. Dan kun je wel zéggen dat je mooie websites kunt bouwen, maar welke ondernemer geeft een zestienjarige zijn vertrouwen op dit punt. Gelukkig is op een aantal punten het tij gekeerd en konden we wat bakens verzetten. Een van de gevolgen is dat we nu in dit mooie pand zitten." Een van de punten waardoor Netvlies zo groeide is de behoedzaamheid waarmee de oprichters met het bedrijf omgingen. Jochem Vlemmix: "We zijn niet direct begonnen met een groot pand en dure auto's. We hebben dat geleidelijk aan opgebouwd. (Dure auto's hebben we trouwens nog steeds niet.) Pas het afgelopen jaar hebben we dit pand betrokken. Gewoon omdat we eraan toe waren en omdat het kon." Jeroen Thoolen: "Dit soort zaken, te grote auto's en een te duur pand, kan een startende onderneming breken. Ik denk dat het mede komt doordat banken in sommige gevallen lichtvaardig kredieten verstrekken waardoor jonge bedrijven te hard van stapel kunnen lopen." Jochem Vlemmix valt hem bij: "Dat zou kunnen maar het is toch vooral de 'drive' in jezelf die je moet hebben wil je een zaak tot een succes maken. Ik kom uit een zakenmilieu, zowel mijn vader als mijn grootvader hadden een eigen bedrijf. Op die manier wordt het zakendoen je met de paplepel ingegeven. Zo hebben we intern de taken ook verdeeld: Jeroen is onze technische man, ik doe onder meer het klantencontact. Samen is dat een ideale combinatie." Het behoedzame financiële beleid van Netvlies heeft de basis gelegd voor een meer solide onderneming. Daarbij spelen echter ook andere factoren een rol. Jeroen Thoolen: "Je moet natuurlijk niet uit het oog verliezen dat het internet de laatste jaren veel bekender is geworden. Een paar jaar geleden moesten we doorlopend aan bedrijven uitleggen wat internet was en waarom het handig was om een eigen website te hebben. Dat is nu over, want bedrijven zijn er inmiddels wel van overtuigd dát het handig is om een eigen site te hebben. Op dat vlak hebben we de tijd dus mee gehad. We zijn op een goed moment begonnen en hebben kwalitatief goede mensen gevonden die met ons ­ en met name met onze klanten ­ meedenken. Daardoor hebben we inmiddels een sterke portfolio met bedrijven die we een aantal jaren geleden niet tot onze klanten mochten rekenen. Nu wel en dat is wel kicken."

Structuur
Het tweetal denkt diep na over de vraag of hen de afgelopen jaren zaken echt zijn tegengevallen. Het blijft minutenlang stil. Tot Jochem de stilte doorbreekt met: "Neen, niet echt denk ik. Het is wel zo dat je meer structuur moet aanbrengen moet aanbrengen als een bedrijf groter wordt. Daarbij moet je denken aan projectmanagement, budgetbewaking en een goede urenregistratie. Natuurlijk moet je ook zorgen dat de boekhouding goed op orde is. Het is van het grootste belang om dit soort zaken goed op de rit te zetten om het overzicht niet te verliezen. Vroeger had ik exact in mijn hoofd waar iedereen op een bepaald moment mee bezig was. Nu weet ik dat nog slechts globaal. Dat betekent dat je zaken op een andere manier moet zekerstellen en structureren. Maakt niet uit, doen we dat toch!"

Meer informatie
Netvlies
Prinsenkade 7
Postbus 3879
4800 DW Breda
Tel: 076 - 5414272
Tel: 0800-NETVLIES (gratis)
Fax: 076 - 5339929
E-mail: info@netvlies.nl
Internet: www.netvlies.nl

Eerder verschenen in "De Ondernemer"
Tieners in de markt


...adviseert
Metaalbedrijf uit Gilze ook succesvol in Thailand

...start
Ambachtelijk krijt maken voor bijna de gehele Nederlandse markt

...vraagt
Enquête naar West-Brabantse economie

...stimuleert
Scholing voor recreatie- ondernemers stimuleert

...adviseert
KvK wil branche- overleg voor Breda

...behaalt
KvK West-Brabant wint verkoopprijs

...helpt
TIM helpt bedrijven meer rendement uit de website te halen

...evalueert
"Echt makkelijk is het niet gegaan..."

...kijkt terug
Jochem Vlemmx: "We hebben de tijd ook wel meegehad..."

...wint
Internet in het Brabantse voetlicht

...rijdt
Zakelijk onderweg

...onderneemt
Grensoverschrijdend zaken doen

...belooft
Organisatie belooft spetterende Regio Business Dagen in Breda

...huisvest
Markendaal: wonen en werken ontmoeten water

...informeert
Deelnemerslijst BKD Roosendaal

...nomineert
"Hoe dichter we bij de uitreiking komen, hoe meer competitie gevoel we krijgen"

...spreekt
In 't kort