Hebt u ook zo'n handig Hotmail-adres? Dat gaat u dan geld kosten. Want wilt u gebruik blijven maken van deze gratis dienst dan moet er voortaan afgerekend worden. Ook als u inbelt via Het Net, het nieuws zoekt op volkskrant.nl of faxt via XOIP. Alle gratis diensten op internet zijn een stuk duurder geworden.
Eigenlijk wist u ook wel dat 'gratis' niet bestaat. Maar de magische aantrekkingskracht van dat kleine woordje is soms te sterk. Uiteindelijk betaalt u toch de rekening. Is het niet in euro's, dan wel doordat uw brievenbus volloopt met reclame. Of via een fijn telefoongesprek over pensioenen
onder etenstijd.
En wat geldt voor gratis, gaat ook nogal eens op voor goedkoop.
Hoe vaak wordt er bij de bouw van een website niet gekozen voor het computerneefje, de stagiair of de handige student.
Lekker goedkoop, daar kun je je geen buil aan vallen.
De ellende die dat oplevert.
Aan de lopende band kloppen er bedrijven bij me aan met sites die er niet uitzien, die half werken,
waar niet nagedacht is over interface en communicatiedoelstellingen.
Al die sites hebben een ding gemeen:
Om de schade te herstellen moet er helemaal opnieuw begonnen worden.
De oorspronkelijke site blijkt weggegooid geld, hoe goedkoop die ook was.
Voor niets gaat de zon op, bezint eer gij begint, schoenmaker blijf bij je leest.
Trek het complete Oud Hollandsch Spreukenboek maar uit de kast.
Want ook in de nieuwe economie blijven deze aloude volkswijsheden recht overeind.
En blijkt goedkoop vaak duurkoop.