Mercedes-Benz C 200 Cdi Combi: Een heer van stand...
Mercedes-Benz is nog steeds een fabrikant die heel sterk is in de fabricage van prestigieuze automobielen. Bovendien horen de
dieselmotoren van Das Haus, zoals het merk door insiders wordt genoemd, tot de absolute top van het merk. Wie die twee elementen
bij elkaar optelt komt al gauw tot de conclusie dat juist ondernemers kiezen voor een dergelijk concept. Wij reden de onlangs
vernieuwde C 200 Cdi Combi in chique Elegance-jas en stonden, ondanks hoge verwachtingen, toch weer versteld van de geweldige
rij-eigenschappen van wat vroeger gekscherend een 'boodschappen-Mercedesje' werd genoemd.
Mercedes-Benz C200
Maar gekscherend wordt al lang niet meer gedaan over de C-klasse en al helemaal niet door de concurrentie die reeds lang en breed gemerkt heeft dat
Mercedes-Benz een zeer vaste schare aanhangers heeft. En die schare zweert niet voor niets trouw aan het merk. De facelift die de C-klasse onlangs
onderging werkte niet alleen verjongend op de buitenkant, ook innerlijk werd een en ander aangepakt. Eerst de buitenkant: het kon niet uitblijven,
ook de C-klasse kreeg koplampen met helder glas en natuurlijk de richtingaanwijzers in de zijspiegels. Inwendig werd het onderstel aangepakt en
kreeg de auto standaard een zesversnellingsbak. Onze testwagen was overigens uitgerust met een automaat die uitermate beviel en prima past bij
het karakter van de wagen.
Natuurlijk, wie een zware pakkendragen zoekt, zit wellicht met de C-klasse verkeerd. De wagen heeft weliswaar een geslaagde vormgeving, maar de
schuin aflopende achterkant doet al vermoeden dat er niet héél veel ruimte onder schuilgaat. Wie elk gaatje weet te benutten komt tot een maximum
laadcapaciteit van 1384 liter. Er zijn auto's die aanzienlijk meer ruimte bieden. Mercedes schaart zich hiermee dus min of meer in de categorie
'lifestyle stations', auto's waarbij het imago en de buitenkant ook een grote rol spelen. Piekfijn voor elkaar bij Mercedes, absoluut niks mis
mee. De testauto was uitgerust met een bekleding in een prachtige crèmekleur, waarmee derhalve ook het bagagecompartiment was bekleed. Ziet er
schitterend uit maar is voor vuile vrachtjes nogal besmettelijk natuurlijk.
De C 200 Cdi, vormt als het ware de onderkant van het aanbod aan dieselmotoren voor deze Mercedes. De auto is er voor dagelijks gebruik voldoende
snel mee het overige verkeer voor te blijven en van rijgeluiden heb je hoegenaamd geen last. Natuurlijk kan het altijd nog weer mooier en beter,
maar dit moderne dieselblok met common-rail inspuiting, laat toch weinig wensen onvervuld. En voor wie toch meer wil heeft Das Haus nog een hele
trits ander lekkers in de prijslijst staan.
Een van de sterke punten van deze Benz is, naast het heerlijke en veilige weggedrag, de grote zekerheid dat je er na een aantal jaren bij inruil nog een
klein fortuin voor terugkrijgt. Dat maakt het financiële plaatje, met gemiddelde kosten per kilometer, een stuk vriendelijker dan je in eerste instantie
op basis van de aanschafprijs zou verwachten.
Wie in de hogere prijsklasse een station zoekt doet zichzelf tekort als-ie ook niet eens met deze Benz gaat proefrijden. Wellicht is het een eye-opener.
Saab 9-3 Convertible Aero
Saab 9-3 Convertible Aero: Hete bliksem op zijn Zweeds
Altijd al een mooie auto geweest, die Saab 9-3 Convertible, maar wie de 'oude' en de meest recente variant naast elkaar ziet merkt toch wel grote
verschillen op. De nieuwe, die onlangs werd geïntroduceerd, oogt stukken stoerder en rijdt ook (weer) beduidend beter. Tijd dus, voor een rondje
om de zaak...
De Saab-importeur had voor De Ondernemer extra zijn best gedaan en een potente Aero uitvoering klaargezet, het topmodel met een tweeliter high pressure
turbomotor met een vermogen van 210 paardenkrachten. Het moet gezegd, zo'n Saab-blok wil wel vooruit en dan kun je nog in aanmerking nemen dat de Zweden
als meeruitvoering een automatische versnellingsbak in de auto hadden geschroefd, een buitengewoon fijne gangwissel trouwens die vrijwel ongemerkt van
het ene naar het andere verzet overschakelde.
Saab legt er met deze nieuwe 9-3 Convertible de nadruk op dat het een auto is die daadwerkelijk zomer een winter te gebruiken is. De kapconstructie
is zodanig geïsoleerd dat 's winters geen koutje zal binnendringen terwijl met een druk op de knop het dak zich elektrisch en binnen 20 seconden
onder de metalen huif vouwt en vice versa. Een prachtig systeem dat nog steeds voor draaiende hoofden op parkeerplaatsen zorgt. Helemaal omdat in
het topmodel de kap zich zelfs op afstand laat bedienen. Staat wel een beetje patserig, dat wel, maar verder is dat idee deze Saab eigenlijk vreemd.
Saab heeft onder de voorkap van deze Aero-uitvoering een van haar topmotoren geschroefd, een tweeliter machine voorzien van een hoge druk turbo.
Prettig, maar beslist niet noodzakelijk om van deze open Zweedse schoonheid te genieten. De motor is soepel en stil genoeg, maar wanneer het uiterste
uit de renstal wordt gevergd komt (gelukkig) toch die traditionele prachtig donkere Saabroffel opzetten. Een genot voor een oor, dat is gewoon een feit.
Saab heeft er ook voor dit type voor gezorgd dat er voldoende veiligheidsvoorzieningen zijn getroffen om zijn goede naam op dit gebied te waarborgen.
Een extra stevige voorruitstijl en achter de achterbank verscholen rolbeugels - die tevoorschijn springen als de auto geweld wordt aangedaan en hij
dreigt om te slaan - zorgen, als onderdeel van een uitgebreid pakket, voor voldoende veiligheid om waarschijnlijk tot een indrukwekkende score te
komen in Euro-NCAP-tests. Saab claimt dat de open versie net zo veilig is als de gesloten 9-3 die het maximale aantal van vijf sterren in de wacht
sleepte.
Al met al hebben de Zweden uit Trollhättan een dijk van een cabriolet gebouwd die qua rijgedrag, veiligheid en representatie absoluut kan wedijveren
met de top uit deze markt. Reken op een vanafprijs van 44.990 euro, inclusief BTW. De Aero kost vanaf 55.490 euro.
Peugeot 807
Zakelijke Peugeot 807
Met het succes van de 307 Commercial, die enige tijd geleden in het leveringsprogramma van Peugeot werd opgenomen, werd duidelijk dat het publiek ook
wel een 'grijze' variant wil van een wat grotere personenauto uit de stal van de Franse leeuw. Zo zag onlangs de 807 Commercial het licht. Op basis
van de MPV uit het kwartet Fiat Ulysse, Lancia Phedra, Citroën C8, is nu dus aan de 807 zijn inwendige ruimte te laten zien. Met de 807 Commercial
komt Peugeot tegemoet aan de wens vanuit de markt een auto te leveren die enerzijds voldoende ruimte biedt voor vracht en anderzijds comfortabel en
representatief genoeg is om er veel plezier aan te beleven. Peugeot heeft er nadrukkelijk voor gezorgd geen veiligheidsaspecten op te offeren aan
het gebruiksgemak voor ondernemers die vracht te vervoeren hebben. Zo bleven de windowairbags die standaard zijn op elke 807, inderdaad standaard
op élke 807, dus ook op deze Commercial. Ook is de scheidingswand voldoende sterk om te voldoen aan allerlei veiligheidseisen die erop gericht zijn
bij een aanrijding geen vracht onbedoeld tussen de voorstoelen te doen belanden. Het bestuurderscompartiment wordt in deze 807 Commercial volledig
afgeschermd van het vrachtgedeelte door een scheidingswand. De 807 Commercial wordt geleverd met 107 pk sterke Hdi (turbo)dieselmotor. De prijzen
beginnen bij 25.175 euro, ex. BTW.
|