'Grensoverschrijdend E-business project HZ voor het MKB'
In Gent vond half mei voor een 40-tal genodigden een persconferentie plaats over e-business voor het MKB onder de vlag van
het Europees Enfo-project. Kleinere KMO's (Kleine en Middelgrote Ondernemingen in België) en MKB's zonder IT-personeel
dreigen de slag te verliezen.
Een groep cursisten in opleiding
Grotere bedrijven zijn volop bezig met de integratie van internet in hun bedrijfsprocessen. Kleinere bedrijven hebben het echter
moeilijk om die ontwikkeling in nieuwe technieken op te volgen. Op de markt is er weliswaar een ruim aanbod aan opleidingen, maar
vaak vormt een gebrek aan basiskennis of inzicht in de mogelijkheden een te hoge drempel. Onderzoek wijst uit dat er gebrek is
aan oriënterende, maar voldoende diepgaande informatie in verband met internet en het bedrijf, e-business dus.
Daarom start de Economische Raad voor Oost-Vlaanderen, samen met de partners Hogeschool West-Vlaanderen en Hogeschool Zeeland het
project Enfo. Een combinatie van info en Electronic. Tot het project behoren opleidingen met begeleiding in het bedrijf, een
website met informatie over internet en e-business, een gegevensbank met wie diensten en producten in verband met e-business
aanbiedt, een nieuwsbrief en forums. In de loop van het 3-jarige project organiseert men tevens uiteenzettingen rond specifieke
thema's.
Het doel is dat de kleinere KMO's sneller de stap naar e-business kunnen zetten. Men wil de ondernemers de internet-taal
leren en uitleggen wat er achter die begrippen zit. Zo kan men zelf oordelen of een e-businesstoepassing nuttig is voor het bedrijf
en kan men gepaste vragen stellen aan eventuele leveranciers. Tijdens het project staat netwerken tussen de deelnemende bedrijven
centraal. Secretaris André van Trigt van Euregio Scheldemond memoreerde in zijn openingstoespraak dat de drie partners in dit
Euregio Scheldemond-project de Economische Raad Oost-Vlaanderen (EROV), de Hogeschool Zeeland en de Hogeschool West-Vlaanderen zijn.
"Zij willen kleine bedrijven helpen bij het toepassen van verschillende internettechnieken en internettechnologieën binnen hun
onderneming. Nogal wat kleine en middelgrote bedrijven dreigen de snelweg van de vooruitgang te missen omdat ze onvoldoende vertrouwd
zijn met het opzetten van e-business."
Marlies van Eenennaam van de HZ
Meerwaarde
Projectcoördinator Geert Deweerdt van de Economische Raad Oost-Vlaanderen zei vervolgens dat doelgroep 'bedrijven zijn die wel eens
willen weten wat e-business nu allemaal inhoudt en of het voor hun eigen bedrijf meerwaarde creëert, wat het verschil is tussen
e-business en e-commerce. Daarom komt er een elektronische informatiebalie, een website met informatie over internet en de integratie
van internet en het bedrijf. Tegelijkertijd loopt er een lessenreeks, waarin een tour de horizon wordt gegeven van wat Internet te
bieden heeft, hoe het geïntegreerd kan worden in het bedrijf, voorzien van praktijkvoorbeelden. De komende maanden gaan we op zoek
naar cases, bij voorkeur bij kleinere KMO's. Aan de lessenreeks is een begeleiding op het bedrijf gekoppeld. Bij elke activiteit
wordt gezocht naar maximale netwerking tussen de verschillende deelnemende bedrijven uit de drie provincies'.
Steven Hennion van Hogeschool West-Vlaanderen en Marlies van Eenennaam van Hogeschool Zeeland vertelden de aanwezigen waarom ze participeren
in het project.
"De Hogeschool Zeeland wil een unieke, internationale hogeschool zijn.
Een van de manieren om dit te bereiken is bewust samen te werken: met buitenlandse partnerinstellingen, bedrijfsleven en overheden. Omdat onze
Zuiderburen ongeveer dezelfde taal spreken ligt het voor de hand dat hiermee juist in Vlaanderen is gestart. Waarom is het voor Hogeschool
Zeeland belangrijk om samenwerking te zoeken met bedrijven, met name KMO/MKB? Het is één van de manieren om de praktijk dichterbij de opleidingen
te brengen en aan de andere kant bieden we deze bedrijven de mogelijkheid om niet alleen de nieuwste kennis en vaardigheden in huis te halen, maar
bespaart het ook tijd. Het is algemeen bekend dat het een KMO-er/MKB-er simpelweg ontbreekt aan tijd om onderzoek te doen naar nieuwe ontwikkelingen.
Wat betekent dit voor de branche en mijn bedrijf? Dit kan in de vorm van stages, maar ook de activiteiten binnen het Enfo-project sluiten hier prima
op aan. Voor Hogeschool Zeeland is het Enfo project een mooi voorbeeld van samenwerking met een onderwijsinstelling (Hogeschool West Vlaanderen),
bedrijven (KMO/MKB) en een belangenbehartigende organisatie (EROV)", aldus Marlies van Eenennaam. Zij werkt als projectverantwoordelijke nauw samen
met Eddy de Seranno, hoofd van de dienst Internationale betrekkingen van de Hogeschool Zeeland.
Na afloop van de persconferentie was er een sfeervolle receptie waarbij een keur aan Oost-Vlaamse lekkere hapjes werd geserveerd.
De opleidingen binnen het Enfo-project gaan in het najaar van start op de Hogeschool Zeeland, te Vlissingen
Meer informatie
Internet: www.hz.nl
|