smart forfour blackbasic
'Koopt Hollandsche waar...'
Door de introductie van de smart forfour enige tijd geleden, liet het DaimlerChrysler
concern weten dat een autofabrikant niet kan leven van een enkel model. En al helemaal
niet als dat model piep- en piepklein is waardoor winstmarges snel onder druk staan.
Er kwam dus een grotere variant: de forfour, terwijl nog weer later, de vierwielaangedreven
formore op het programma zal staan. Overigens zijn de dreumes-smarts met ingang van januari
van dit jaar verkrijgbaar onder de naam: fortwo.
smart forfour blackbasic
Maar goed, de forfour dus. Heel bijzonder omdat het een Nederlands fabrikaat is, sinds het vertrek van Volvo uit Born
hebben smart en Mitsubishi er hun intrek genomen voor de twee zustermodellen: forfour en Colt.
De smart tekenaars zijn er in geslaagd de forfour een typische smartuitstraling mee te geven
wat zich met name laat vertalen in de bijzondere constructie van de carrosserie met een Tridion
veiligheidskooi als zichtbaar frame. Overigens is deze kooi bij de door ons gereden uitvoering
niet zichtbaar omdat de hele carrosserie (inclusief kooi) zwart is. Blackbasic, de naam zegt het al.
De blackbasic beweegt zich aan de onderkant van het modellenprogramma, Er worden er wereldwijd
maximaal 5000 van geproduceerd en de auto is absoluut bedoeld als prijsvechter. Het is immers altijd
goed als vlak na een introductie al veel modellen rondrijden. Dat doet begeren en dus kopen, zal
smart gedacht hebben. Wie een blackbasic koopt doet een goede koop. Weliswaar is de nieuweling
met zijn 1.1 liter driecilinder motor (55 Kw) bepaald niet overgemotoriseerd, maar hij beschikt
daarentegen over een aantal uitstekende eigenschappen en dus koopargumenten. Met een smart koop
je bepaald een opvallende en dus onderscheidende auto. Val je op het ontwerp dan biedt de auto
voldoende ruimte voor (inderdaad) vier personen met hun bagage, zij het dat de passagiers zich
hierin zullen moeten matigen. De achterbank, gemakkelijk in delen neerklapbaar, laat zich bovendien
verschuiven over een lengte van zo'n 20 centimeter waardoor je gemakkelijk kunt kiezen tussen meer
passagiers- of bagageruimte.
Het interieur heeft ook een typische smart uitstraling zoals we die kennen, harde kunststof
materialen die soms met een stofje zijn overtrokken.
We schreven het al: snel is de smart niet. Scheurneuzen doen er goed aan de 1.3 of zelfs de 1.5 liter
motor te beproeven. Maar in het dagelijkse verkeer voldoet de forfour blackbasic heel goed. Stel
je in op langere aanlooptijden voor de snelweg en je beweegt je, absoluut vorstelijk gezeten, soepel
door het verkeer. Met name in de stad en op buitenwegen kan de forfour 1.1 prima mee. Snelwegen
kunnen wel, maar het motortje moet er dan wel fors aan trekken, waardoor het brandstofverbruik
onder druk komt te staan.
Al met al koop je met de forfour blackbasic (vanaf krap 16.000 euro) zelfs misschien wel de smart
met de beste prijs-kwaliteitverhouding die op het moment te koop is. De oude slogan: 'Koopt Hollandsche waar'
doet daarmee opnieuw opgeld.
Chrysler PT Cruiser convertible
Chrysler is het Amerikaanse merk dat het in Nederland, relatief gesproken,
van de Amerikaanse merken het beste doet. Met nieuwe modellen als de 300C
probeert het zustermerk van Mercedes-Benz vastere voet op het - naar Amerikaanse
begrippen - oude vasteland te krijgen.
Chrysler PT Cruiser convertible
Enige jaren geleden presenteerden de Yanks een model dat ooit als studiemodel op een Amerikaanse beurs had gestaan: de PT Cruiser.
Onlangs verscheen in ons land de cabrioletversie van dit betrekkelijk populaire retromodel, de PeTit Cruiser met 2.4 liter
benzinemotor. Wij reden veel met open kap en ontdekten plus- en minpunten.
Om maar met de deur in huis te vallen: over de styling van de auto valt wel het een en ander te vertellen. Op straat word je
aangeschoten door passanten die jou ongevraagd hun mening vertellen. In die zin is de PT een uiterst sociale auto. Toegegeven:
de PT Cruiser cabriolet ziet er met de kap neergelaten aanzienlijk aardiger uit dan met de kap omhoog. Die kap neerlaten (of
opzetten) is overigens een fluitje van een cent. Beugel losdraaien en op een knopje drukken. Een kind doet de was. Vervelender
is dat Chrysler verzuimd heeft een schakelaar te monteren waarbij de vier ruiten elektrisch en tegelijk kunnen worden bediend.
Ook onhandig: de sleutel kan niet zomaar uit het contact worden genomen, daartoe dient een knopje te worden ingedrukt. Dat
vereist vingeroefeningen die eigenlijk gewoon onprettig zijn.
Het rijden met de PT Cruiser is bepaald geen straf. De 2.4 liter motor snort er lustig op los en wie niet een kart-achtige
wegligging verwacht kan er best mee door een bocht. Op slechtere wegen voel je, ondanks de forse rolbeugel, de koets wel
torderen, maar er zijn meer cabrio's waarbij dit het geval is. De auto is ruim genoeg voor vier personen al is het immer
zo dat een cabriolet ten opzichte van de sedan ruimte prijsgeeft. Dat heeft te maken met de verstevigingen die in de koets
en aan het onderstel nodig zijn om het geheel veilig de weg op te kunnen laten gaan. Wel is de kofferruimte niet groot meer
en lastig bereikbaar doordat het kofferdeksel nogal in de weg zit bij het in- en uitladen van de auto.
Wie een PT Cruiser cabriolet koopt doet dit hoogstwaarschijnlijk in eerste instantie omdat de 'looks' hem/haar aanstaan. Het
aantal verkochte exemplaren zal in ons land niet zo hoog zijn zodat je op die manier verzekerd blijft van een exclusieve auto.
Nieuwe truckrange Scania
Nieuwe truckrange Scania
Tijdens de IAA tentoonstelling die vorige maand in Hannover werd gehouden introduceerde
Scania een aantal nouveautés in de klasse van de grote jongens. In aanvulling op de reeds
bestaande R-serie kwamen de Zweden in Duitsland met de P- en T-series op de proppen.
Daarmee is de range zware vrachtwagens van Scania compleet.
Voor alle trucks geldt dat de interieurs een ingrijpende wijziging hebben ondergaan waarbij
bovendien een dagcabine werd geïntroduceerd die het gat vult tussen de korte en de slaapcabine.
Met de introductie van de nieuwe 9-liter motor, die over dezelfde modulaire techniek beschikt
als de overige krachtbronnen, is de nieuwe range helemaal compleet en up to date. De R-serie
debuteerde in april van dit jaar, waarmee Scania nu een heel interessante lijn vrachtauto's
heeft. Alle P, R, en T-series samen beslaan samen zo'n 450 basisuitvoeringen. Globaal valt
er te kiezen uit internationaal vervoer, bouwvervoer en distributievervoer. De T-serie is de
enige met een zogenaamde torpedosnuit, een aparte vooruitstekende motorkap dus. De nieuwe
motor met een cilinderinhoud van 9 liter, verdeelt zijn inhoud over vijf cilinders. Er zijn
drie basisvormen, met 230, 270 en 310 paardenkrachten.
|