Strategie Ontwikkeling door Ondernemerssamenwerking
Kritische (zelf)reflectie prikkelt uw ondernemersgeest
Stratos is bij menig ondernemer een bekend begrip. Het initiatief van REWIN leert kleine groepen
niet met elkaar concurrerende, ondernemers kritisch kijken naar elkaars visie en strategie, maar
vooral ook naar hun eigen bedrijf. Maar hoe belangrijk is dat nou eigenlijk? Waarom zou u als
drukbezet ondernemer een avond per maand besteden aan Stratos? In een rondetafelgesprek nemen
ondernemers, een coach en een sponsor alle ins en outs door. "Het is prettig om te reflecteren
met ondernemers met wie je geen rechtstreekse relatie hebt."
De deelnemers aan het rondetafelgesprek over Stratos (met de
klok mee, links onderaan beginnend): Mark van Loon, Ad van Alphen, Jan van Genk, Matthijs
Kaas en René Mol.
Gespreksleider
Ad van Alphen, oud-ondernemer, nu bedrijfsadviseur MKB en Stratos-coach. (AA)
Deelnemers
- Jan van Genk, directeur-eigenaar OkidO BV, fabrikant van kinderspeelgoed en speeltoestellen in
Den Hout. Deelnemer Stratos in 2001-2002. (JG)
- Mark van Loon, directeur-eigenaar Ecommany, full-service ontwikkeling van internet- en
intranettoepassingen in Oosterhout. Huidig deelnemer Stratos. (ML)
- Matthijs Kaas, directeur ChemDry Nederland BV, franchiseorganisatie in tapijt- en meubelreiniging
met hoofdkantoor in Roosendaal. Start binnenkort met Stratos. (MK)
- René Mol, managementadviseur en partner ESJ Accountants & Belastingadviseurs. Sponsor Stratos. (RM)
AA: "Waarom nemen jullie deel aan Stratos?"
JG: "Ik draaide tien jaar mee in hetzelfde, vrij gesloten wereldje. Het was duidelijk dat we
met OkidO een andere richting in moesten slaan om het hoofd boven water te houden. We wilden
uit die vicieuze cirkel, maar hoe? Stratos leek me hét project om daar serieus mee bezig te zijn."
ML: "Regelmatig achteroverleunen en objectief nadenken over verschillende facetten van je bedrijf,
vind ik erg belangrijk. Stratos biedt me de kans van gedachten te wisselen met ondernemers uit
andere branches. Je loopt allemaal tegen gelijksoortige problemen aan, maar elke tak van sport
heeft andere oplossingen. Het is prettig om te reflecteren met ondernemers met wie je geen
rechtstreekse relatie hebt."
MK: "Speciaal één doelstelling van Stratos spreekt me enorm aan: het versterken van groeiplannen.
Dat is precies ook één van mijn doelstellingen met ChemDry. Ik vind het belangrijk om zo nu en
dan buiten de eigen onderneming te treden en ideeën van anderen op te doen. En op mijn beurt heb
ik ook genoeg ervaringen in te brengen."
RM: "Stratos heeft als doel de duurzaamheid, prestaties en concurrentiekracht van ondernemers
in West-Brabant te verbeteren. Dat past helemaal bij de visie van ESJ. Stratos is een prima
aanvulling op ons praktisch gerichte advisering en daarmee heel zinvol voor onze cliënten.
Stratos brengt dynamiek tot stand."
AA: "In welk stadium wordt Stratos echt interessant?"
JG: "Van het begin af aan. Ik vond het machtig interessant en leerzaam om in de keuken van
een andere ondernemer te kijken. Onderdeel van Stratos is de presentatie van je eigen bedrijf.
Dat heeft voor mezelf veel duidelijk gemaakt. Ik had het idee dat we een oubollig bedrijf waren,
maar de groep was tegelijkertijd kritisch opbouwend én superenthousiast. Dat motiveert
natuurlijk enorm."
ML: "Het is even zoeken wat je wel en (nog) niet wilt prijsgeven. Bij de derde bijeenkomst was
het ijs helemaal gebroken. Nu maken we als groep alles bespreekbaar. Je luistert, deelt je
ervaringen en denkt actief mee. Stratos wordt elke bijeenkomst interessanter."
AA: "Wat heeft Stratos jullie (tot nu toe) opgeleverd?"
JG: "We hadden nooit actief aan verkoop gedaan, de orders kwamen vanzelf binnen. In 2001 ging
het economisch bergafwaarts. We moesten anders gaan denken en werken. Mede dankzij Stratos durf
ik een nieuwe kinderspeelgoedlijn op te starten en de verkoop zelf ter hand te nemen."
ML: "Ecommany mag wat mij betreft groeien, maar dan wel goeddoordacht. Stratos helpt me
gestructureerd na te denken over de te nemen groeistappen. Van alles wat binnen Stratos
wordt gezegd, neem je een stukje mee. Anderen houden je een spiegel voor en je ziet waar
het verkeerd én goed gaat. Stratos heeft direct invloed op mijn denken en uiteindelijk
ook op mijn handelen."
AA: "Als coach ervaar ik dat ondernemers weinig aandacht hebben voor hun bedrijfseconomische
positie, zodat ze niet adequaat kunnen reageren op ontwikkelingen. Weten waar je staat is
volgens mij een van de belangrijkste zaken binnen het ondernemerschap. Evenals het helder
hebben van je korte- en langetermijndoelstellingen. Hoe dan ook, binnen Stratos moeten
deelnemers op alle gebieden figuurlijk met hun billen bloot. Het uitwisselen van bedrijfsgegevens
en je kwetsbaar opstellen zijn voorwaarden voor een goed traject."
JG: "Ik had daar weinig moeite mee. Er zitten geen concurrenten in de groep en alles wat wordt
besproken blijft binnenskamers. En het is toch geen schande dat je een jaar wat minder hebt
gedraaid?"
ML: "Openheid van zaken vind ik geen enkel probleem. We bespreken de omzet, winst en kostenposten
compleet met alle bedragen. Het gaat er allemaal open en eerlijk aan toe, dus niemand hoeft zich
beschaamd te voelen. Regel 1 is onderling vertrouwen."
MK: "Het lijkt me dat je door het delen van informatie niet in je hemd staat, maar dat je hierdoor
juist de wijze lessen oppikt waarvoor je elke maand een avond naar Stratos gaat."
RM: "Alleen door jezelf open te stellen, kunnen anderen zien wat er aan de hand is en hierover
discussiëren. Aan flauwe adviezen heb je niets."
AA: "Twee coaches, ervaren managers van topondernemingen, begeleiden de groep vanuit hun eigen
invalshoek en met hun eigen stijl. Hoe omschrijven jullie hun rol?"
ML: "De coaches zijn zelf ondernemers en dat vind ik heel positief. Zij weten wat het is om
fouten te maken, risico's te nemen en daarvan de consequenties te moeten dragen."
JG: "Ze sturen de groep door het gesprek heen met prikkelende stellingen en vragen en zorgen
voor interessante professionele gastsprekers. Wil je meer weten over subsidies, dan regelt de
coach iemand die dat thema kan toelichten. Iedere groep zijn eigen Stratos."
AA: "Stratos vraagt een financiële bedrage van 900 van de deelnemers. Een juiste
prijs-kwaliteitverhouding?"
JG: "Ik heb het bedrag zelfs nog eens uitgegeven, want mijn vrouw is onlangs met Stratos begonnen."
ML: "Ik vind het een reële prijs voor de intensieve begeleiding. Af en toe investeren in jezelf
is helemaal niet overdreven."
MK: "Het is misschien geen koopje, maar tussen het enorme aanbod springt Stratos er echt uit.
Het zit gewoon goed in elkaar."
AA: "Een avond Stratos, en dan naar huis..."
JG: "...vol zelfvertrouwen en veel nieuwe ideeën."
ML: "...met een enorm geprikkelde ondernemersgeest."
Meer info
Ondernemers die ook willen deelnemen aan Stratos of hierover meer informatie wensen,
kunnen contact opnemen met Josje Mastenbroek van REWIN, 076-5646787.
Mailen kan ook:
j.mastenbroek@rewin.nl
Ed de Been en Alphons van de Ven van ESJ: klaar om u te ontvangen
op het nieuwe kantoor te Breda.
Over Stratos
Stratos is een programma van de regionale ontwikkelingsmaatschappij N.V. REWIN West-Brabant.
ESJ Accountants & Belastingadviseurs is sponsor van het programma. ESJ is actief vanuit 5
kantoren in de regio waaronder een splinternieuw kantoor aan het Cosunpark in Breda dat donderdag
21 oktober officieel in gebruik is genomen.
|