Nissan 350Z: verslavingskans 100%
Een willekeurig rood verkeerslicht ergens in Nederland. Je staat dus stil en er glijdt een auto
van Zweeds fabrikaat naast je. Zijn raam zweeft naar beneden terwijl de bestuurder je
bewonderend gadeslaat. 'Prachtige auto meneer, wat is het voor een merk?' Nog voordat je
antwoord hebt kunnen geven springt het licht op groen en moet je voort.
De bestuurder van de fraaie Zweed heeft haviksogen nodig om te zien dat er zich zojuist een
Nissan 350Z uit zijn blikveld repte. Maar goed, een prachtige auto is het, indrukwekkend vet
en absoluut imponerend.
Nissan 350Z
Japanse automerken hebben de naam weinig traditie te kennen, maar de Z-serie van Nissan is er toch
een. Pure sportwagens waren zijn voorgangers - van 240Z tot 300 ZX - en een pure sportwagen is
het, deze 350Z. Welke auto neemt deze Japanse kroonprins eigenlijk op de korrel?
De spoeling is een beetje dun geworden, de afgelopen jaren nu een aantal Japanse autofabrikanten
geen topsportwagens meer naar Europa verscheept. Toegegeven, de Honda NSX bestaat nog, maar
daarvan waren de verkochte aantallen dermate laag dat het geen zoden aan de dijk zette. Ook
Toyota kon met zijn gigantisch fijne Supra weinig potten breken bij het verwende Europese
koperspubliek. Mitsubishi deed in het de eregalerij der supersportwagens ook niet zo best.
Europeanen kozen, wanneer ze wat geld stuk te slaan hadden voor een snelle sportcoupé, voor
'iets Duits' en dan nog het liefst uit Zuffenhausen. Maar Japan maakt nog steeds, zo blijkt
uit een weekje sturen met deze 350Z, gigantisch fijne sportauto's, die absoluut een plekje
verdienen naast de erkende grootheid van Porsche's 911. Natuurlijk, een Porsche is nog
sneller, nog wendbaarder en nog prestigieuzer. Maar deze giganten uit Duitsland kosten nog
een godsvermogen meer dan de dikke ton die je voor deze 350Z moet achterlaten bij de dealer.
Start de motor met een cilinderinhoud van 3,5 liter en je ontketent een stoeterij van maar
liefst 280 afgetrainde paarden. Paarden die, afgaande op het geluid dat je (gelukkig) in
voldoende volume in de cockpit bereikt, hengstig snuiven in het bit, klaar om er bij een
lichte druk op het gaspedaal als de wind vandoor te vliegen. Een acceleratie van stilstand
naar 100 km/h in minder dan 6 seconden is absoluut hemeltergend, geloof dat maar. De 350Z
voelt over de hele linie tijdens het rijden heel stevig aan, je moet hem met ferme hand
leiden anders gaat-ie er met jou vandoor. Die stevigheid dankt deze 'Z' niet in de laatste
plaats aan de enorme stijfheid van de carrosserie. De koppeling werkt zwaar maar dat is geen
wonder omdat er immense krachten op worden uitgeoefend. Wegrijden dient dus met beleid te
gebeuren maar dat geldt sowieso voor een auto die bol lijkt te staan van de anabole steroïden.
Het interieur van de 350 Z is met absolute zorg en goede smaak ontworpen. Bij een verticale
stuurverstelling beweegt de hele klokkenwinkel mee waardoor je doorlopend een goed zicht blijft
houden op het instrumentarium. Vooral belangrijk om de snelheidsmeter in het zicht te houden
want voor je het weet heb je gevangenisdeuren in het vizier. Snelheden die je met deze auto
in minder dan geen tijd kunt verwezenlijken gelden, terecht, als een zwaar vergrijp. Zaak om
op te letten dus...
De enorme stijfheid van het koetswerk, het prachtige onderstel in combinatie met het
fabelachtige vermogen maken van iedere proefrijder in deze beauty een absolute hebberd.
Mocht de Consumentenbond ooit een vergelijkingstest uitvoeren van supersportwagens dan
eindigt deze Nissan ongetwijfeld heel hoog in de eindranglijst. Wellicht niet voetstoots
de allerbeste of -snelste uit het spectrum, maar toch absoluut een uitstekende 'voordelige keus'.
Al moet het voordelige hier uiteraard met een flinke korrel zout worden genomen.
Kleine Ondernemer: Fiat Panda 1.3 JTD
Fiat heeft altijd een goede naam gehad in het maken van kleine autootjes. Logisch, voor wie
het verkeer in de drukke Italiaanse steden bekijkt. Prestigieuze limousines zijn daar ronduit
onhandig, je komt vlugger verder met een kleintje. Het vorige model van de Panda was gestoeld
op een allereenvoudigst concept voor een rijmachine. Een doosje op wielen, veel meer was het
niet.
Fiat Panda 1.3 JTD
Deze eigenwijze dondersteen (zoals hij bij zijn introductie werd aangekondigd) hield het bijna
twintig jaar in vrijwel ongewijzigde vorm vol en werd daarmee een icoon. Maar ook iconen
sterven ooit en Fiat verloor meer marktaandeel dan haar lief was. Zo ontstond de nieuwe
Panda, gebouwd naar de normen die voor deze tijd gelden, ruim, economisch verantwoord maar
met oog voor het comfort dat aan de oude zo ontbrak. Fiat heeft inmiddels een heel Pandagezin
in de markt gezet, alle met nagenoeg een zelfde carrosserie. Motorisch bestaat niet zo heel
veel keus, een cilinderinhoud van 1,1 en 1.2 liter en een hypermodern dieselblokje met een
cilinderinhoud van 1.3 liter. Deze 1.3 JTD Multijet is onderwerp van deze rij-impressie.
Nog maar een aantal jaren geleden was het ondenkbaar dat een dieselauto als sterkste en
snelste versie van een serie op de markt werd gebracht. Maar de techniek nam met name in
dieselland een hoge vlucht en er verschenen hypermoderne direct ingespoten dieselmotoren
die met behulp van een turbo uit een relatief kleine inhoud voldoende vermogen persen om
lekker vlot door het verkeer heen te schieten. Zo'n auto is de Panda JTD. Wie op zoek is
naar een koene snelwegridder slaat dit artikel wellicht over, maar de huidige Panda staat
zijn mannetje op vrijwel elk gebied. Het koetswerk ziet er best grappig uit, met een hoge
aaibaarheidsfactor, net als dierlijke Panda. Daar heeft Fiat dus goed aan gedaan want ook
in dit segment is het uiterlijk een factor van betekenis bij de aanschaf. Deze Panda is
slechts in vijfdeurs uitvoering te koop, maar geef toe: zo'n vijfdeurs bakkie is eigenlijk
best praktisch al was het alleen al maar omdat de deuren dan niet te groot worden om
vanuit een klein parkeervakje gemakkelijk in en uit te kunnen stappen.
Je mag geen wonderen verwachten maar met een topsnelheid van zo'n 170 kilometer per uur
een acceleratie van stilstand naar 100 km/h in 14 seconden is ie voor het Nederlandse
verkeer absoluut adequaat gemotoriseerd.
Deze Panda rijdt ook eigenlijk gewoon heel lekker, schakelt soepel van verzet naar verzet
en heeft zelfs stuurbekrachtiging meegekregen waarmee deze auto overigens op hogere
snelheden wel een beetje zoekerig wordt.
Al met al is de Fiat Panda een prettige rijmachine die ten opzichte van het vorige model
enorme progressie heeft gemaakt. Daarvan is ook nooit een dieselversie vervaardigd en dat
was gezien het gebrek aan rijcomfort niet zo vreemd. Dieselrijders maken per definitie
kilometers en dat was in de vorige versie niet zo'n lust. De huidige Panda is meer op die
taak toegesneden al dient erbij te worden vermeld dat het prijsverschil met een Panda
met 1.2 liter benzinemotor met zo'n 4000 euro fors is. Het verdient derhalve aanbeveling
om, voor aanschaf, eens goed te rekenen of dat bedrag er in de praktijk wel uitkomt. Een
prettige auto is deze nieuwe Panda in ieder geval wel.
Reken voor deze nieuwe Panda JTD op een vanafprijs van 12.404 euro, exclusief BTW.
VW in transportsegment?
Het zal niet voor het eerst zijn dat Volkswagen een heel nieuw autosegment aanboort.
Bekend hierbij is bijvoorbeeld de introductie van de Golf Gti in de jaren zeventig die
een ware 'golf' van vergelijkbare auto's teweegbracht... Op de IAA in Hannover, die
eind september werd gehouden, probeert VW het kunstje wellicht nog eens maar dan op
het gebied van licht vrachtvervoer.
De Wolfsburgers presenteerden hier de Caddy Combi Life als conceptcar, een vijfpersoons
Caddy in oorlogsuitrusting. Felrode lak en rode accenten in het interieur, dat is een van
de kenmerken waarmee VW laat weten dat er met deze Combi Life niet te spotten zal zijn.
Weg zijn de wat saaie gedekte tinten van exterieur en interieur. De Duitsers laten zien
dat ruimte, flexibileit en sportiviteit niet altijd tegengestelde grootheden zijn. Met zijn
verlaagde onderstel, grote lichtmetalen velgen met (heel bijzonder) zichtbare rode remklauwen,
is de Combi Life in ieder geval iets bijzonders. Een vrachtje bezorgen kan ook best in een
vlotte koets natuurlijk.
In het interieur ademt het ook allemaal sportiviteit. Rode biezen langs ventilatieroosters,
aluminium accenten van pookknop en deurgrepen en rode stof op de stoelen, het kan niet op
eigenlijk allemaal.
Of deze conceptcar inderdaad voor een verschuiving gaat zorgen in de wereld van het compacte
vrachtvervoer is onduidelijk. Niet eens zeker is of de Combi Life in productie zal gaan. VW
studeert momenteel op de publieksreacties.
|