In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Mei 2005

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Citroën C5, zwevend tapijt van Franse makelij

De 'geboorte' van elke nieuwe grote Citroen is in de autopers een gebeurtenis van formaat. Na de fameuze Traction Avant, DS en CX is er een aantal grotere Citroëns geweest die, qua bijzonderheid, minder konden bekoren. Begin volgend jaar staat de nieuwe C6 in de showrooms, tot die tijd moeten we het als topmodel doen met de C5 die onlangs enorm werd opgefrist zodat hij er weer een tijdje tegen kan. De Ondernemer reed met de tweeliter Hdi-versie.

Citroën C5 Citroën C5

Je herkent de nieuwe C5 absoluut aan het nieuwe Citroën-smoel met de dubbele chevrons die op kunstzinnige wijze in de grille zijn verwerkt. Bovendien zijn de achterlichten danig veranderd en aangepast aan de eisen van deze tijd. Al met al ziet de C5 er weer up to date uit. Deze auto is de enige Citroen van het moment met de befaamde hydropneumatische vering die zo'n fenomenaal veercomfort biedt. In de jaren vijftig experimenteerde Citroen bij de Traction Avant met een combinatievering van samendrukbaar gas met niet samendrukbare vloeistof in de beroemde veerbollen van het Franse merk. Deze combinatie biedt een onvergelijkbaar comfort, vergelijkbaar met een zwevend tapijt terwijl de auto strak bestuurbaar blijft en een goede wegligging heeft.

In de loop der decennia is het systeem enorm verbeterd waarbij het wel wat aan zachtheid inboette ten gunste van een strakkere wegligging.

De vernieuwde C5 is een auto van het formaat VW Passat, Ford Mondeo en Volvo S40. De typische zakenklasse dus. Wie een C5 aanschaft onderscheidt zich min of meer van anderen vanwege de aparte vormgeving van de auto maar toch vooral vanwege de hoge mate van comfort die door een C5 wordt geboden. Ook de fijne stoelen helpen hier voor een deel aan mee.

Heel opmerkelijk is de enorme stijfheid van de carrosserie. Stond een aantal decennia geleden het woord veiligheid bij Franse ontwerpers nog garant voor een avondje lekker lachen, tegenwoordig is dat absoluut niet meer zo en dat merk je wanneer je met de auto rijdt. De koets voelt superstabiel en -stevig aan en er zijn legio systemen geïmplementeerd om de auto ook in extreme situaties beheersbaar te houden. Mocht het ergste onontkoombaar blijken dan blijkt de carrosserie van de C5 het stevigst van al zijn concurrenten (NCAP-crashtest met vijf sterren beloond).

De tweeliter Hdi-motor is een bekende van het PSA-concern waartoe ook Peugeot behoort. De C5 is er voldoende snel mee en het blok blijft geluidstechnisch altijd goed op de achtergrond. Echt een grande routière waarmee je in een klap wilt doorrijden naar de Franse zuidkust, of verder.

De vernieuwde C5, met tweeliter Hdi-motor, is een van de allerfijnste auto's waarin ik de laatste tijd heb gereden. Het comfort is verbluffend, de prestaties bovengemiddeld en de handelbaarheid volstrekt in orde. De C5 2.0 Hdi kost ongeveer 33.000 euro, inclusief BTW.

"Mini Cooper cabrio: speelgoed voor 18-plussers
In de zucht naar 'vroeger' werd retro een maatstaf in de automobielwereld. Met meer of minder succes, afhankelijk van het meer of minder scherpgeslepen potlood van de ontwerpers. Een van de meest geslaagde auto's met een kwinkslag naar vroeger is zonder meer de Mini, nog net op tijd ingelijfd door BMW voordat de Engelse auto-industrie definitief het onderspit delfde.

Mini Cooper cabrio Mini Cooper cabrio

Vorig jaar verscheen de Mini cabriolet op de markt en hoewel er geen exact voorbeeld bestond van hoe de oorspronkelijke Mini er van fabriekswege als cabrio zou hebben uitgezien, is deze softtopper zo mogelijk nog geslaagder van ontwerp dan het model van waaruit hij werd ontwikkeld. Een geweldig kek karretje is deze Mini Cooper cabrio. Je maakt er overal de blits mee, zeker wanneer je kiest voor een fraaie kleur als groen metallic (met daarbij een groene stoffen kap). Deze cabriolet is niet verkrijgbaar als instapversie One, maar begint dus bij de Cooper. Daarboven staat de raceversie Cooper S met maar liefst 170 paarden onder het motorkapje. De Cooper zelf moet het met aanzienlijk minder vermogen doen maar je hebt zelden het idee dat je echt tekort komt. Wel moet je van een sportieve (uitlaat)brom houden, ook al omdat de rijgeluiden door de kap natuurlijk nadrukkelijker tot het interieur doordringen. Erg ruim in de Mini cabriolet niet. Weliswaar kun je voorin nog voldoende leefruimte creëren door de stoel riant naar achteren te schuiven maar dan is op de achterbank nog slechts plaats voor borstbeelden, en niet voor volwassen passagiers, als u begrijp wat ik bedoel. Het is kiezen of delen, in de Mini cabriolet. Wie deze versie bekijkt met gesloten kap zal eveneens begrijpen dat hij beschikt over enorme dode hoeken, waardoor achteruit parkeren een kwestie wordt van gokken of goed luisteren naar de parkeersensoren in de achterbumper. Anders gaat het geheid fout.

Elke Mini kun je rijden als een dol geworden kart. Je voelt exact aan wat er zich onder wielen afspeelt al is het onderstel ten opzichte van de oorspronkelijke versie iets toegeeflijker geworden. Al met al is deze cabriolet, de kap open en sluit zich elektrisch zonder meerprijs, een schitterende auto voor wie wil opvallen en lekker wil scheuren bovendien.

De vanafprijs beweegt zich rond 26.000 euro, inclusief BTW.

BMW 320 diesel, verfijnd en chic
De auto's van het Duitse BMW behoren nog steeds tot de meest geliefde en verfijnde auto's die de automobielindustrie voortbrengt. Onlangs werd de sedanversie van de 3-serie geheel vernieuwd en op stapel staat de Touring, de stationcar. BMW is een merk dat ook met de door hen ontwikkelde dieselmotoren tot de absolute top behoort. De Ondernemer reed een splinternieuwe 320 diesel en was zwaar onder de indruk.

BMW 320 diesel BMW 320 diesel

Op het eerste gezicht lijkt het er niet erg op dat deze auto naar een verjongingskliniek is geweest. Niet-autokenners zullen niet direct verschil zien met het oude type. Dat is voor rijders van het voorgaande model prettig omdat ze zo niet direct in een verouderde auto rijden. Toch veranderde het hele silhouet licht, met zwaardere accenten op zowel front als achterzijde. Die achterzijde met name werd mijns inziens wat minder uitgesproken BMW. In de vakpers circuleerden al geluiden als 'hij lijkt op een Nissan Primera'. Dat lijkt me wat overtrokken maar de 'oude' achterkant had wat meer smoel, dat is ook wel zo. En al groeide de laatste versie ten opzichte van het voorgaande model, echt ruim is deze 'Dreier' nog niet echt. Met name achterin gaat het allemaal net, maar verwacht geen zee van ruimte.

Een BMW staat voor sportiviteit en rijgenoegen en dat stort deze middenklasser met bakken over je uit. Maar deze tweeliter versie doet eigenlijk alles wat je wilt en je blijft er het meeste verkeer absoluut mee voor. Ook heel prettig is de manier waarop de auto aanvoelt. Alles lijkt gemaakt voor dertig jaar rijplezier, zo degelijk lijkt hij in elkaar geschroefd. Geeft een prettig gevoel, maar dat mag ook wel want de prijzen liegen er niet om. Kwaliteit heeft een prijs en rijgenoegen ook. Bovendien kun je jezelf voorstellend at een dergelijke auto een zeer hoge restwaarde heeft waardoor de kilometerprijs uiteindelijk nog meevalt.

BMW heeft met deze 3-serie weer een heerlijke auto op de weg gezet. Je voelt je toch een beetje Gelukkige Hans als je hiermee dagelijks mag rijden.


...informeert
De poort naar nieuwe uitdagingen

...start
Advies over carrière, coaching en mediation

...netwerkt
Stratos netwerk- bijeenkomst dinsdag 7 juni

...innoveert
Innovatie in West-Brabant

...ondertekent
Uitbreiding innovatieconvenant

...ontwikkelt
Plannen voor Innovatiehuis

...verbetert
Van transportbedrijf naar logistiek dienstverlener

...organiseert
ChildRight GalaNight

...bereikt
"Marktleiderschap realiseerbaar voor elke onderneming"

...belegt
De beleggings- adviseurs

...vist
Internationaal gezelschap haalt Zeeuwse delicatesse binnen

...rijdt
Zakelijk onderweg

...onderneemt
Internationaal ondernemen: Wie durft?

...investeert
Ons kent ons: hoe leg je de eerste contacten?

...verkent
In het kielzog van Karien van Gennip

...verplaatst
Outsourcing betreft nu ook hoogwaardige arbeid

...handelt
Oost-Europese markt divers maar kansrijk

...exporteert
Exporteren naar Zuid-Europa

...subsidieert
Nieuwe impuls voor grensoverschrijdende projecten

...groeit
Groei van copycat China laat zich niet stilleggen

...inspireert
Verenigde Staten

...verschilt
Nederlander heeft meer haast dan Belg

...concurreert
Sterke concurrentie noopt transporteur tot aanpassing

...financiert
Lokale financiering biedt meeste mogelijkheden

...verzekert
Vijf verzekeringen om over na te denken

...ontmoet
Het Havenschap Moerdijk, een kennismaking

...bundelt
Een bundeling van krachten

...floreert
Internationaal ondernemen floreert hier

...vernieuwt
Moerdijk is klaar voor de toekomst

...beschermt
MKB, bescherm en beheer uw merk!

...spreekt
Junior Kamer steeds meer maatschappelijk betrokken

...bezoekt
Regionale Bedrijvenbeurs 2005

...vermindert
Veel animo voor project Duurzaam Ondernemen Tholen

...huisvest
Gemeente, provincie en ministeries gecharmeerd van grensoverschrijd- ende bedrijven- terreinen

...ontwerpt
Middelburg: wonen en werken op Ramsburg

...leest
In 't kort

...herstructureert
Herstructurering verouderde bedrijventerreinen

...helpt
Innovatie is sleutel tot succesvol zakendoen