In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Mei 2005

Voorpagina van 'De Ondernemer'

Inhoud van 'De Ondernemer'

Columns van 'De Ondernemer'

Advertorials van 'De Ondernemer'

Archief van 'De Ondernemer'

Colofon van 'De Ondernemer'

advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl

De Ondernemer, informatieblad voor ondernemers in Zuidwest-Nederland
onderneemt...,  informeert..., leest...

Sterke concurrentie noopt transporteur tot aanpassing

De val van de muur heeft voor de transportbranche grote gevolgen gehad. Transporteurs volgden hun verladers naar Hongarije, Tsjechië of de Baltische Staten, goedkope chauffeurs uit Polen of Slowakije beconcurreren de Nederlandse rijders. Hoe biedt vervoerend Nederland deze veranderingen het hoofd?

Thomas Wortelboer

In de eerste jaren na de val van de muur spon de Nederlandse transportsector goed garen bij de ontwikkelingen. Transport in Oost-Europa was vaak van tegenvallende kwaliteit. Lokale transporteurs reden vaak met een verouderd wagenpark en bleken lang niet altijd in staat te zijn om meer te doen dan van A naar B te rijden. Opdrachtgevers uit Nederland, maar ook uit bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland en België deden in hoge mate een beroep op Nederlandse rijders. 'Onze goede reputatie op logistiek gebied leidde tot een behoorlijk marktaandeel in transport naar Oost-Europa', vertelt Elmer de Bruin, secretaris Internationaal Vervoer van Transport Logistiek Nederland. 'Nogal wat transporteurs vestigden zich vervolgens op verzoek van hun opdrachtgevers in Oost-Europese landen.'

Toenemende concurrentie
Inmiddels is de marktsituatie echter alweer sterk veranderd, stelt De Bruin. 'Als gevolg van de toetreding tot de EU beschikken nu ook Oost-Europese transportbedrijven over ruim voldoende transportvergunningen voor de lidstaten. Hierdoor is de drempel weg voor deze bedrijven. Bovendien zijn de loonkosten van bijvoorbeeld Poolse of Tsjechische chauffeurs zo'n 25 tot 40 procent lager dan die van een Nederlandse chauffeur. Gevolg is dat er nu sprake is van nog sterkere concurrentie'. In antwoord op deze bedreiging openen verschillende Nederlandse transporteurs een vestiging in de goedkope nieuwe lidstaten. De Bruin: 'Je ziet dat de bedrijven die jaren geleden al een vestiging startten in deze landen daar enorm groeien, terwijl hun Nederlandse vestiging juist krimpt'. Toch is het niet voor elke transporteur zonder meer mogelijk om ook in Oost-Europese te beginnen, benadrukt De Bruin: 'Je moet echt investeren. Voor kleine bedrijven, met bijvoorbeeld twee, drie vrachtauto's, is dat uiteraard veel lastiger. Zij zullen andere manieren moeten vinden om de concurrentie het hoofd te bieden, bijvoorbeeld door samenwerking'.

Value added logistics
Dat er iets moet gebeuren is volgens De Bruin duidelijk: 'De lonen van Oost-Europese collega's blijven de komende jaren beduidend lager dan de Nederlandse. Het is dus niet nu even een kwestie van de broekriem aanhalen tot er betere tijden komen'. Samenwerking biedt mogelijkheden, maar de ervaring leert dat veel transporteurs terughoudend zijn in het zoeken van partnerships met collega's. Waar wel veel bedrijven geïnteresseerd in zijn, is in het verhogen van hun toegevoegde waarde. De Bruin: 'Je ziet dat steeds meer transporteurs hun klanten naast alleen vervoer ook andere diensten aanbieden'. Deze Value Added Logistics biedt de meerwaarde waarmee de Nederlandse transportbedrijven de concurrentie met de Oost-Europese collega's aankunnen. Naast verpakken of voorraadbeheer valt ook te denken etiketteren, palletiseren, sealen of verzendklaar maken. Ook na aflevering is dienstverlening mogelijk, bijvoorbeeld door de goederen uit te pakken en te installeren. Al met al is De Bruin positief over de mogelijkheden die deze nieuwe dienstverlening de transporteurs biedt: 'Hoe meer je kunt betekenen voor je klant, hoe sterker je relatie met hem wordt. We verwachten dan ook dat de Nederlandse transportwereld hier de komende jaren in toenemende mate op gaat inzetten'.


...informeert
De poort naar nieuwe uitdagingen

...start
Advies over carrière, coaching en mediation

...netwerkt
Stratos netwerk- bijeenkomst dinsdag 7 juni

...innoveert
Innovatie in West-Brabant

...ondertekent
Uitbreiding innovatieconvenant

...ontwikkelt
Plannen voor Innovatiehuis

...verbetert
Van transportbedrijf naar logistiek dienstverlener

...organiseert
ChildRight GalaNight

...bereikt
"Marktleiderschap realiseerbaar voor elke onderneming"

...belegt
De beleggings- adviseurs

...vist
Internationaal gezelschap haalt Zeeuwse delicatesse binnen

...rijdt
Zakelijk onderweg

...onderneemt
Internationaal ondernemen: Wie durft?

...investeert
Ons kent ons: hoe leg je de eerste contacten?

...verkent
In het kielzog van Karien van Gennip

...verplaatst
Outsourcing betreft nu ook hoogwaardige arbeid

...handelt
Oost-Europese markt divers maar kansrijk

...exporteert
Exporteren naar Zuid-Europa

...subsidieert
Nieuwe impuls voor grensoverschrijdende projecten

...groeit
Groei van copycat China laat zich niet stilleggen

...inspireert
Verenigde Staten

...verschilt
Nederlander heeft meer haast dan Belg

...concurreert
Sterke concurrentie noopt transporteur tot aanpassing

...financiert
Lokale financiering biedt meeste mogelijkheden

...verzekert
Vijf verzekeringen om over na te denken

...ontmoet
Het Havenschap Moerdijk, een kennismaking

...bundelt
Een bundeling van krachten

...floreert
Internationaal ondernemen floreert hier

...vernieuwt
Moerdijk is klaar voor de toekomst

...beschermt
MKB, bescherm en beheer uw merk!

...spreekt
Junior Kamer steeds meer maatschappelijk betrokken

...bezoekt
Regionale Bedrijvenbeurs 2005

...vermindert
Veel animo voor project Duurzaam Ondernemen Tholen

...huisvest
Gemeente, provincie en ministeries gecharmeerd van grensoverschrijd- ende bedrijven- terreinen

...ontwerpt
Middelburg: wonen en werken op Ramsburg

...leest
In 't kort

...herstructureert
Herstructurering verouderde bedrijventerreinen

...helpt
Innovatie is sleutel tot succesvol zakendoen