Oosterhout familiestad als toeristisch project
Méér dan een sympathieke campagne
'Het verhogen van de aantrekkelijkheid en kwaliteit van Oosterhout voor zowel de eigen inwoners als voor bezoekers waardoor de
verblijfsduur en het aantal bezoekers aan Oosterhout zal toenemen, wat een positief effect heeft op de toeristisch- recreatieve
bestedingen in Oosterhout en daarmee op de werkgelegenheid.'
Deze hoofddoelstelling stond centraal in de 'Beleidsnota Toerisme en Recreatie' die de gemeenteraad begin 2002 vastgesteld heeft.
Uit onderzoek is namelijk gebleken, dat toerisme een belangrijk speerpunt voor Oosterhout behoort te zijn. Deze conclusie werd nog
eens nadrukkelijk bevestigd door een recente studie van Rabobank Amerstreek naar de regionale economie van Drimmelen,
Geertruidenberg en Oosterhout. Inmiddels is er al heel wat werk verricht om 'Oosterhout Familiestad' sterk op de kaart te zetten.
De Ondernemer ging eens poolshoogte nemen bij de verantwoordelijke wethouder Jan Boers en Dolly van Dijk, beleidsmedewerker
economische zaken. Het antwoord op de vraag 'Een interessant, vrijblijvend project òf pure noodzaak?' zal u ongetwijfeld niet
verbazen.
Jeugd en jonge gezinnen
"Vorig jaar hebben college en gemeenteraad zich gebogen over een toekomstvisie voor Oosterhout en de vraag welke kant we met
Oosterhout op willen," aldus Boers. "De vele kwaliteiten van deze stad zijn op een rij gezet en ook is de bevolkingssamenstelling
nadrukkelijk onder de loep genomen. Gebleken is dat Oosterhout de meest vergrijzende gemeente is in ook nog eens de meest
vergrijzende provincie van Nederland. Hierdoor kwam de noodzaak op tafel om nu echt iets te gaan doen voor de jeugd en jonge
gezinnen, maar ook om de toename van het aantal ouderen als een kans te beschouwen; niet alleen op de gebieden wonen en werken,
maar zeker ook op het terrein van recreëren. Als dat niet gaat gebeuren dan is er grote kans dat we in de nabije toekomst achter
de feiten aan gaan lopen. De politiek trok vervolgens de conclusie, dat Oosterhout bij uitstek aantrekkelijk is voor families; een
echte familiestad is."
Platform Toerisme en Recreatie
"Niet voor niets dat VVV Oosterhout al eerder - op basis van onderzoek onder klanten - voor de marketing van de stad koos voor de
slogan 'Oosterhout Familiestad'," vervolgt Boers. "Eén van de instrumenten om dit uitgangspunt beter voor het voetlicht te brengen
is natuurlijk het promoten van het toerisme in onze stad. Er is een 'Platform Toerisme en Recreatie' opgezet - waarin naast de
gemeente verblijfsrecreatie ondernemers, VVV, Kamer van Kophandel, het SES, ZLTO (Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie),
detailhandel en horeca vertegenwoordigd zijn - dat zich bezig is gaan houden met het uitzetten van beleid." "En dat heeft inmiddels
al opmerkelijke resultaten opgeleverd," laat Dolly van Dijk weten. "Zeer trots zijn we op het fietsknooppuntensysteem, dat begin
2005 opgeleverd is en Oosterhout verbindt met geheel West-Brabant en de Noord-Belgische regio. Dit project zal naar alle
waarschijnlijkheid navolging krijgen in een wandelknooppuntensysteem. Daarnaast wordt de speciale website -
www.oosterhoutfamiliestad.nl - veelvuldig bekeken en vindt ook de krant 'Welkom in Oosterhout Familiestad' gretig aftrek.
Beide laten mensen kennis maken met wat Oosterhout allemaal te bieden heeft." "En dat is heel wat," valt wethouder Boers haar bij.
"Op alle mogelijke gebieden. Ruim 100 aansprekende evenementen worden er ieder jaar weer opnieuw hier georganiseerd; stuk voor
stuk grote successen. Zo waren de rijen weer immens toen onlangs de kaartjes voor het jaarlijkse Parkfeest in juni in de verkoop
gingen. Grote groepen vrijwilligers zetten zich hier met hart en ziel voor in."
Economische spin-off
"Maar de komende tijd staat er nog veel meer te gebeuren. 'Oosterhout Familiestad' zal nadrukkelijk van zich doen spreken," licht
Van Dijk alvast een tipje van de sluier op. "Verder zijn we op dit moment in het kader van het verdwijnen van de Wet op de
Openlucht Recreatie per 1 januari 2008 ook druk bezig met het maken van beleid voor deze vorm van verblijfsrecreatie. Dit vindt
plaats in samenspraak met de campinghouders, Bouw- en Woningtoezicht, Ruimtelijke Ordening en de brandweer. Deze
samenwerkingsverbanden zijn van het grootste belang. Op deze wijze genereer je namelijk de meeste economische spin-off."
Een enorme werkgelegenheid
"Gelukkig zien steeds meer ondernemers hier de noodzaak van in," aldus Boers. "Want 'Oosterhout Familiestad' is méér dan een
sympathieke campagne. Het is bittere ernst. Drie jaar geleden al werd vastgesteld, dat toerisme en recreatie de stad jaarlijks
bij benadering 83 miljoen euro oplevert en een enorme werkgelegenheid verschaft van ruim 1100 fte'ers. Het is dan ook van het
grootste belang van toerisme en recreatie serieus werk te maken!"
|