'Fysieke distributie' is steeds meer een containerbegrip geworden en daarom
hard aan een herdefiniëring toe. Want enerzijds is met de ontwikkeling van het
ketendenken de rol van een logistiek dienstverlener veel breder geworden,
anderzijds zien we met steeds verdergaande specialisatie nieuwe volwaardige
nichemarkten ontstaan. De ING Bank gaf daarom samen met Koninklijk Nederlands
Vervoer opdracht aan branchespecialist NEA om een nieuwe marktverkenning uit
te voeren met speciale aandacht voor de contractlogistiek en crossdocking.
Tweedeling
Door steeds verdergaande schaalvergroting en outsourcing zijn
distributiestructuren aan het veranderen. De markt van de contractlogistiek
(de uitbesteding van het totale distributiepakket voor eindproducten aan een
fysiek-distributeur) bevindt zich door een reeks overnames in een turbulente
periode. In de markt is een tweedeling gaande. Een selecte groep mondiale
spelers is zich aan het losweken van een grotere groep Europese en regionale
spelers. En de Nederlandse bedrijven hebben onvoldoende schaalgrootte en
financiële middelen om in de strijd van mondiale spelers een toonaangevende
rol te spelen.
Europese distributiecentra
Daarnaast heeft Nederland als vestigingsland voor Europese distributiecentra
(EDC) steeds meer te vrezen van concurrentie uit buurlanden vanwege de
toenemende problemen met congestie, hoge grondprijzen en een aantrekkelijker
fiscaal beleid in landen als België en Duitsland. In feite ontstaan er drie
regio's in Europa waar vestiging van een EDC interessant kan zijn: Noordwest-,
Zuid- en Oost-Europa. De opkomst van EDC in Oost-Europa vormt overigens geen
bedreiging voor Noordwest-Europa.
We zien in de contractlogistiek verder een tendens van dedicated naar public
warehousing. Klanten zijn onder druk van kostenbeheersing steeds minder
huiverig voor opslag van goederen in hetzelfde warehouse als de concurrent.
Ook logistieke dienstverleners kijken tegenwoordig anders tegen opslag aan.
Het denken in capaciteit krijgt meer waarde in vergelijking met het denken in
panden.
Crossdocking betreft de fijnmazige distributie van een breed
productenassortiment met regionale overslag. Bij crossdocking vindt geen
opslag plaats. Het geografische gebied is beperkt doordat de collectie en
distributie van de producten binnen een etmaal moeten plaatsvinden. Bedrijven
kampen echter met toenemende congestie en beperkingen vanuit wet- en
regelgeving, bijvoorbeeld vanwege de luchtkwaliteit. Ook venstertijden en
geluidsnormen in stedelijke gebieden zijn maatregelen waarop bedrijven continu
moeten anticiperen.
Groei
Ondernemingen in de fysieke distributie staan desondanks over het algemeen
positief tegenover de groeimogelijkheden. In de contractlogistiek worden met
name markten als MRO (Maintenance, Repair en Overhaul) en de gezondheidszorg
als groeimarkten gezien, terwijl retail door de supermarktoorlog een echte
prijsvechtersmarkt is geworden.
In de distributieketen is een impasse ontstaan doordat partijen op elkaar
wachten en nog onvoldoende in staat zijn om de ketenbelangen te vertalen naar
hun individuele belangen. Zowel logistiek dienstverleners als verladers moeten
de cultuuromslag nog maken om daadwerkelijk samen te werken. Dat vergt een
wederzijds vertrouwen waarin de logistiek dienstverlener ook als ketenmanager
kan optreden. Bovendien werkt sturing op kosten innovaties bepaald niet in de
hand.
Op de Europese markt speelt de Nederlandse transportsector nog steeds een
toonaangevende rol. Specialisatie, een goede logistieke organisatie en
kostenbewust ondernemen zijn sleutelwoorden in de verdere ontwikkeling van
de fysieke distributie. Maar de sector kan niet zonder de steun van een
eenduidig overheidsbeleid dat de congestie aanpakt en Nederland als
vestigingsland aantrekkelijk houdt.
De ING Bank is van alle markten thuis. Met haar branchekennis kunnen problemen
die een ondernemer ervaart, in een ruimer verband geplaatst worden. Zo wordt
klantkennis met branchekennis gecombineerd. Bovendien wordt kennis met relaties
en andere spelers in de branche gedeeld.
Wilt u weten wat dat voor u in de praktijk kan betekenen, klopt u dan gerust
aan bij de ING Bank. Wilt u een een exemplaar ontvangen van 'Fysieke distributie;
een deelmarkt met vele gezichten', dan kunt u contact opnemen met onze
branchespecialist Transport en Automotive.
Arjen Vugs is directeur Bedrijven & Instellingen bij ING Bank District West- en
Midden-Brabant gevestigd aan de Bijster 9 in Breda.
E arjen.vugs@mail.ing.nl
I www.ingbank.nl