Bovenstaande kop heb ik overgenomen uit de Telegraaf, zondageditie 18 februari.
Essentie van het artikel is dat vanaf oktober 2009 hypotheek- en
assurantieadviseurs volgens de krant 'met de billen bloot moeten'.
Ik betwijfel of u als klant op de blote billen van uw adviseur zit te wachten,
maar de tendens van het artikeltje is dat adviseurs moeten vertellen hoeveel
ze aan u verdienen en wat ze voor dat geld doen. Vanaf 2009 weliswaar,
maar als onderhandelende consument zou u volgens de journalist misschien
ook nu al van uw adviseur kunnen verlangen dat deze aangeeft wat hij voor zijn geld doet.
Het zal wel weer aan mij liggen, maar
ik heb toch de vaste overtuiging dat ik
iedere dag aan mijn klanten mijn waarde moet bewijzen.
Lukt dat niet, dan zijn ze vertrokken. En terecht, want dat
doe ik ook bij mijn supermarkt, kapper, tandarts, accountant,
advocaat en noem maar op.
Maar, zegt de Telegraaf, bij elke hypotheek of complexe verzekering moeten
de adviseurs precies vertellen hoeveel provisie zij erop verdienen!
Helaas, ook hier wederom geen nieuws: al sinds 1996 zijn wij en
velen met ons lid van de FFP (Federatie Financiële Planners). Een
van de gedragsregels van de Federatie is dat een financieel planner
desgevraagd precies aan de klant moet vertellen hoeveel hij aan een
advies verdient. De meeste van mijn klanten interesseert het helemaal
niets wat ik ergens aan verdien, zolang ze maar duidelijk is wat ze krijgen
voor hun geld. Sommige willen het wel weten en dan zoek ik het natuurlijk
graag voor ze op. Soms levert dat meelevende blikken op, soms niet.
Er is dus weinig nieuws onder de zon, ook al lijkt dat gezien
alle commotie in de pers anders te zijn. Natuurlijk is het zo dat er
foute adviseurs rondlopen die verzekeringen en hypotheken verkopen.
Evenals dat er foute notarissen, fietsenhandelaren, medisch specialisten en politici zijn.
Gelukkig zijn er dat in elke branche relatief gezien maar weinig.
En het is de taak van de toezichthouders om die foute mensen eruit
te zoeken en aan te pakken. Maar is het ook niet de taak van de
consument om een beetje oplettend boodschappen te doen, ook op het gebied van financiële zaken?