onderweg
Chrysler 300C Touring CRD Amerikaans alternatief
Die ondernemer die veel ruimte voor zijn bedrijf nodig heeft en op zoek is naar een
representatieve auto die ook nog eens goed rijdt zou zich eens moeten oriënteren bij de
Chrysler dealer. Immers, enige tijd geleden werd de 300 C Touring ten doop gehouden en die
versie is inmiddels ook beschikbaar met een heerlijke dieselmotor uit het huis van Mercedes-Benz.
Geen slechte keuze, zo lijkt het dus, en dat geldt eigenlijk voor die hele 300C. Toegeven,
je moet houden van de brullerige voorkant, maar en profil ben ik niemand tegengekomen die de auto
onaantrekkelijk vindt. Met zijn aflopende daklijn en zijn kleine zijruiten maakt de auto een
gedrongen en liftestyle-achtige indruk. Met een lengte van dik vijf meter is dat een prestatie
van jewelste eigenlijk.
Deze 300C Touring wordt gebouwd voor een segment stationcars waar de Amerikanen tot dusverre
niet aanwezig waren, de luxueuzere zakenwagens. Wel met hun sedans natuurlijk, maar deze
Chrysler is betrekkelijk nieuw. Hij moet een alternatief bieden voor de aanzienlijk duurdere
Mercedessen en dat doet hij ook. Natuurlijk, deze Chrysler wordt gebouwd naar maatstaven die
golden voor de vorige E-klasse maar dat was ook een wagen waar - eufemistisch gesproken -
weinig mee mis was. Althans, toen de elektronische gebreken waren opgelost en dat is inmiddels
wel het geval. Niet iedereen, niet elke ondernemer, heeft altijd behoefte aan de laatste
stand van zaken op het gebied van auto's. Lekker rijden, veel kunnen verstouwen en een goede
prijs/kwaliteitverhouding en een aantrekkelijke kilometerprijs kunnen even goede argumenten
zijn om tot een autokeuze te komen. Voor deze 300C Touring valt op veel fronten iets te zeggen.
Zoals gezegd, hij is ruim, heeft een puike dieselmotor en zit riant is zijn toebehoren.
Het enige dat enigszins ongewis is, is zijn inruilprijs. Een Amerikaan heeft bij inruil
altijd heel wat twijfels te overwinnen wat zijn prijs drukt en op die manier een negatieve
draai geeft aan de kilometerkostprijs.
Deze Touring heeft, omdat het ontwerp met zijn aflopende daklijn anders een te kleine
laadopening zou hebben, de scharnierpunten van de achterklep een flink stuk naar boven/voren
geplaatst zodat nu een deel van het dak mee omhoog scharniert. Heel slim bedacht en misschien
krijgt het van andere fabrikanten navolging want het laadt erg makkelijk. Sinds kort is er ook
een 300C Touring met vierwiel aandrijving beschikbaar net als een variant met een achtcilinder
blok met een cilinderinhoud van maar liefst 6,1 liter. Behelpen is het niet dus, met de 300C.
De minst dure - voordelig is in dit chapiter eigenlijk geen woord - 300C Touring is leverbaar
vanaf dik 49.000 euro (inclusief BTW).
Mercedes SLK 200 Kompressor De waauwfactor...
Wanneer Mercedes-Benz een nieuwe roadster op de markt brengt geeft dat in de autowereld
doorgaans veel reden tot 'oh' en 'ah'. Dat gold al zeker voor de SLK, de gedrongen variant
van de SL. SLK, Sport, Licht, Kurz, daarvoor staan de letters.
Toen het vorige model van deze auto, halverwege de negentiger jaren werd geïntroduceerd,
ging er een lichte siddering door de autowereld. Mercedes, die met een lichtere en minder
dure sportcoupe/cabriolet uit kwam. Want daarin zat het bijzondere: deze Benz had een Variodak,
zoals Das Haus het stalen klapdak noemde. Inmiddels is het stalen vouwdak gemeengoed geworden
voor menig autofabrikant en Mercedes kwam inmiddels met de tweede generatie SLK. Die ook weer
sterk lijkt op de SL, die door allerlei oorzaken, zich wat uit de markt lijkt te hebben geprezen.
Op zich misschien logisch, want deze SLK is een supersterke concurrent binnen het eigen huis.
Hij is verkrijgbaar van betrekkelijk economische viercilinder tweeliter motor, met mechanische
compressor, tot beresterke AMG versie met een loei van een achtpitter onder de kap. Dieselversies zijn,
tot dusverre, nog niet beschikbaar.
De Ondernemer koos voor de SLK 200 Kompressor. Alle faciliteiten die de SLK tot een heerlijke
cabriolet maken, zitten er in, en je betaalt er geen godsvermogen voor. Wie de SLK vanaf de
buitenkant bekijkt ziet een gedrongen koetswerk. De priemende voorzijde is een kenteken van zowel
deze SLK, de SL als de peperdure, handmatig vervaardigde SLR-McLaren. Staat agressief, weliswaar
is daar de motorisering van deze 200 Kompressor niet helemaal naar, maar de 'looks' heeft-ie in ieder geval!
Deze tweeliter SLK mag dan de minst snelle versie zijn, eigenlijk mis je dat enorme vermogen
helemaal niet zo. De auto is voor dagelijks gebruik absoluut snel genoeg en zodra je kunt wil je
toch open rijden. Dat kan ook makkelijk, omdat Mercedes dit type heeft ontwikkeld met een 'warmteshawl'.
Een ingenieus idee eigenlijk waarvan het vreemd is dat fabrikanten er niet eerder op zijn gekomen.
Maar ja, dat geldt vaker voor simpele ideeën. Vanwege de wind terugslag bij open rijden heeft
Mercedes in de stoel een extra warmte uitstroom opening gemaakt die de warme lucht rond je hals geleidt.
Een voortreffelijk systeem waardoor je geen moment een koude nek krijgt. Samen met de stoelverwarming en een
uitstekende verwarming zit je er ook bij lagere temperaturen prinsheerlijk bij. Wil je
gesloten rijden dan volstaat het beroeren van een knop; er hoeft niets meer te worden ont- of
vergrendeld. Dat doet de auto helemaal zelf. Deze SLK is natuurlijk ook in het interieur krapper
dan de SL, maar sluit zich als een handschoen om je lichaam.
De SLK is leverbaar vanaf dik 52.000 euro, inclusief BTW.
Mercedes SLK 200 Kompressor De waauwfactor...
De Ford Tourneo Connect is vernieuwd en verbeterd en vanaf heden uitsluitend verkrijgbaar met - verbeterde - dieselmotoren.
Het debuut van de vernieuwingen was vorige maand op de Auto RAI. Ford is er van overtuigd dat een bedrijfsauto,
die ook is ingericht op het vervoer van personen, niet saai hoeft te zijn. Daarom is deze zowel; van binnen als
van buiten opgewaardeerd. Een van de zaken die op hoger plan is getrokken is het entertainmentsysteem dat in de
auto kan worden ingebouwd. Een cd-speler is overigens altijd standaard. Een rijkere aankleding met betere stoffen
maakten het interieur prettiger om in te vertoeven. Helemaal nieuw in het programma is de Tourneo Connect met een
langere wielbasis. Door deze verlenging wordt de auto ineens geschikt voor het vervoer van acht personen.
De Tourneo Connect is de personenversie van de Transit Connect. De motoren die in deze versies beschikbaar zijn de
Duratorq 1.8 liter motoren die al bekend waren. Ford heeft ze echter sterk verbeterd. In de Tourneo Connect leveren ze,
al naar gelang de gekozen versie, 90 of 110 paardenkrachten. Beide motoren leveren betere prestaties dan de varianten
die ze vervangen. De vernieuwde Tourneo Connect is herkenbaar aan de nieuwe voorbumper en grotere grille. Deze zorgt
voor een betere koeling van de motor. Het bekende Ford logo maakt vanaf dit nieuwe model deel uit van de grille en
niet meer van de motorkap.
Elektrisch bedienbare ramen en spiegels en centrale deurvergrendeling behoren steeds tot de standaarduitrusting.
De prijzen van de vernieuwde Tourneo Connect starten voor de korte wielbasis bij 23.020 euro inclusief BTW. De langere
versies beginnen bij 28.285 euro. De vernieuwde Tourneo Connect staat vanaf nu bij de dealers.
|