Veel bedrijven hebben een zwevende identiteit. Dat is jammer en onnodig. Jammer omdat een heldere identiteit
bijdraagt tot een solide bedrijfsvoering. Een bedrijf staat namelijk niet alleen op zichzelf maar is bovenal
afhankelijk van zijn omgeving. En die omgeving is gevuld met een diversiteit van belanghebbenden. Zij beïnvloeden
doorslaggevend het welslagen van uw onderneming. En onnodig omdat een eenvoudig onderzoek voor het grijpen ligt.
Kortom, een stakeholder-analyse loont! Deze helpt u beslist op pad bij het uitstippelen van een degelijk bedrijfsplan.
Belanghebbenden zitten binnen en buiten uw organisatie. Dat zijn bijvoorbeeld afnemers, concurrenten en personeel.
Met enige inspiratie bedenkt u zélf daar beslist een groot aantal andere bij. Een eerste belangrijke vraag is hoe
deze over uw bedrijf denken. Ethisch? Betrouwbaar? Wat wordt belangrijk gevonden? Welke uitstraling heeft uw bedrijf?
Hoe wordt output van bedrijfsprocessen gemeten? Hoe wordt succes gewaardeerd? Zijn werkverhoudingen formeel en
hiërarchisch? Kortom, wat is het karakter van uw onderneming? Is dat voldoende in beeld? Dan kunt u vaststellen wat
diverse belanghebbenden redelijkerwijs van uw organisatie zullen verwachten. Niet dat alle verlangens gehonoreerd hoeven
te worden. Dat is vaak niet nodig of mogelijk. Belangen kunnen best conflicterend zijn. Als uw bedrijf deze maar
zorgvuldig overweegt en verenigt.
Een tweede vraag is hoe belanghebbenden verschillen in voorspelbaarheid, veranderlijkheid, macht en belang in uw bedrijf.
Is uw enige toeleverancier -die u een uniek product levert- niet afhankelijk van de omzet aan uw bedrijf, dan is het met
hem oppassen geblazen. Zeker wanneer deze ook nog eens onvoorspelbaar is. Zet dat allemaal eens op een rijtje en ontwikkel
een visie: wat is het doel van het bestaan van mijn onderneming en wat wil en kan deze voor de omgeving betekenen. Moeilijk?
Een kwestie van proberen en doen. Uw bedrijf krijgt dan voor belanghebbenden een herkenbare helderheid! Dát is dan pas
aangenaam kennismaken!