In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2003













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be





Columns
Barend Hohmann
Christ-Jan Danen
Peter Schuitmaker
Aangenaam kennismaken?
Peter Schuitmaker
directeur BBO&F



Veel bedrijven hebben een zwevende identiteit. Dat is jammer en onnodig. Jammer omdat een heldere identiteit bijdraagt tot een solide bedrijfsvoering. Een bedrijf staat namelijk niet alleen op zichzelf maar is bovenal afhankelijk van zijn omgeving. En die omgeving is gevuld met een diversiteit van belanghebbenden. Zij beïnvloeden doorslaggevend het welslagen van uw onderneming. En onnodig omdat een eenvoudig onderzoek voor het grijpen ligt. Kortom, een stakeholder-analyse loont! Deze helpt u beslist op pad bij het uitstippelen van een degelijk bedrijfsplan.

Belanghebbenden zitten binnen en buiten uw organisatie. Dat zijn bijvoorbeeld afnemers, concurrenten en personeel. Met enige inspiratie bedenkt u zélf daar beslist een groot aantal andere bij. Een eerste belangrijke vraag is hoe deze over uw bedrijf denken. Ethisch? Betrouwbaar? Wat wordt belangrijk gevonden? Welke uitstraling heeft uw bedrijf? Hoe wordt output van bedrijfsprocessen gemeten? Hoe wordt succes gewaardeerd? Zijn werkverhoudingen formeel en hiërarchisch? Kortom, wat is het karakter van uw onderneming? Is dat voldoende in beeld? Dan kunt u vaststellen wat diverse belanghebbenden redelijkerwijs van uw organisatie zullen verwachten. Niet dat alle verlangens gehonoreerd hoeven te worden. Dat is vaak niet nodig of mogelijk. Belangen kunnen best conflicterend zijn. Als uw bedrijf deze maar zorgvuldig overweegt en verenigt.

Een tweede vraag is hoe belanghebbenden verschillen in voorspelbaarheid, veranderlijkheid, macht en belang in uw bedrijf. Is uw enige toeleverancier -die u een uniek product levert- niet afhankelijk van de omzet aan uw bedrijf, dan is het met hem oppassen geblazen. Zeker wanneer deze ook nog eens onvoorspelbaar is. Zet dat allemaal eens op een rijtje en ontwikkel een visie: wat is het doel van het bestaan van mijn onderneming en wat wil en kan deze voor de omgeving betekenen. Moeilijk? Een kwestie van proberen en doen. Uw bedrijf krijgt dan voor belanghebbenden een herkenbare helderheid! Dát is dan pas aangenaam kennismaken!




...behartigt
MKB West-Brabant

...start
Secretarieel werk doorgelicht

...ontdekt
Freefloat™. Gat in de markt voor dj's

...verhoogt
KvK tegen verhoging toeristenbelasting

...verandert
Elektronisch uittreksel nu rechtsgeldig

...rijdt
Zakelijk onderweg (deel 1)

...evalueert
"We hebben zó hard gewerkt!"

...kijkt terug
"Een plant die water moet hebben..."

...reikt uit
Ondernemen is topsport

...rijdt
Zakelijk onderweg (deel 2)

...beveiligt
Beveiliging moet worden gedragen door ondernemers

...vergroot
Gemeente volop bezig met veiligheid

...informeert
Gemeente kieskeurig met bedrijfsgrond

...spreekt
In 't kort

...organiseert
Evenementencomplex met uitstraling

...bevordert
Breda wordt kennisstad

...revitaliseert
Revitalisering voor logistiek bedrijventerrein

...realiseert
Bedrijventerrein Heilaar-Noord: ruimte voor ondernemers

...investeert
"Verbeter je omgeving, begin bij jezelf!"

...toeneemt
Meer werk door vergrijzing

...afneemt
Afkoeling economie laat ook winkelmarkt niet ongemoeid

...onderneemt
Meer winkelplannen dan ooit