In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Maart 2004













advertenties
www.storimansenpartners.nl
bees-delivery.be




Gido Willemse van personeelsadviesbureau Willemse & Partners:
"De grootste problemen met personeel ontstaan door onduidelijkheid"

Een eigen bedrijf begin je meestal pas als je al een aantal andere banen hebt gehad en als je ervaring hebt opgedaan in de branche. Gido Willemse niet. Deze jonge Bredase ondernemer is tijdens het afstuderen met zijn onderneming gestart. Zijn personeelsadviesbureau bestaat inmiddels drie jaar.


Gido Willemse was pas 23 jaar oud, toen hij voor zichzelf begon.

De ervaring die je als werknemer bij bedrijven opdoet, is van levensbelang. In loondienst kun je nog fouten maken. Als zelfstandig ondernemer moet je direct klanten werven, kennis en ervaring bezitten en misschien ook wat levenservaring hebben. Wat bezielt een student om direct vanuit de schoolbanken voor zichzelf te beginnen? Gido Willemse is 25 jaar. Van huis uit heeft hij het ondernemerschap al meegekregen: zijn vader heeft een juridisch adviesbureau. Gido Willemse: "Het is mijn 'drive' iets zelf op te bouwen. Toen ik de opleiding Personeel en Arbeid deed, heb ik stage gelopen bij organisatieadviesbureau in Zeeland. De stage duurde een half jaar en ik vond wat ik deed heel erg leuk. Het stagebedrijf gaf organisatieadvies aan andere bedrijven en als er advies over het personeelsbeleid moest komen, werd ik er bij geroepen. Ik merkte, dat er binnen het MKB een groeiende behoefte was aan praktische en resultaatgerichte personeelszaken. Daarom besloot ik voor mezelf te beginnen. Het eerste jaar (ik was nog maar 23) voelde ik een zware druk. Ik werd geacht snel te leren en moest direct mijn eigen boterham verdienen."

Een accountant kost meer
Grote bedrijven hebben een eigen afdeling, die de personeelszaken behartigt. Maar kleine bedrijven, die tussen de vijf en 50 medewerkers in dienst hebben, hebben dit meestal niet. Deze bedrijven kunnen bij Willemse & Partners aankloppen voor specifieke zaken. Gido: "Soms heeft de administratief medewerkster de personeelszaken onder haar hoede, maar het P&O gebeuren is heel divers en zaken veranderen snel. Ze zal dus niet overal direct een antwoord op weten en zal navraag moeten doen. Wat veel tijd kost. Ook komt het voor dat de accountant bepaalde personeelszaken voor MKB ondernemingen regelt of ondersteunt. Dit is echter veel duurder dan een extern bureau zoals het mijne en de accountant mist ook de specialistische P&O kennis. Daarom geeft mijn bureau, dat alleen gericht is op personeelszaken, meerwaarde aan de continuïteit van de onderneming."

Willemse & Partners zet werving- en selectieprocedures op, maakt arbeidsovereenkomsten, fungeert als vraagbank op het gebied van arbeidsrecht, voert beoordelings- en functioneringsgesprekken en begeleidt ontslagprocedures. Daarnaast doet Gido samen met een vaste partner personeelsgerelateerde onderzoeken. Zo vroeg een bedrijf eens of ze een onderzoek wilden doen naar het salaris van de medewerkers. Was dit salaris wel marktconform? Voor een ander bedrijf hebben ze onderzocht hoe tevreden werknemers waren met hun werkgever. Door de diversiteit van zijn verschillende werkzaamheden heeft Gido de markt goed leren kennen.

Er is altijd wel wat met het personeel
Gido Willemse: "Volgens veel werkgevers is er altijd wel wat met het personeel. Er is veel verloop, de werknemers zeuren over hun salaris of ze zijn niet productief genoeg. Maar problemen met het personeel ontstaan vaak door onduidelijkheid. Volgens mij kunnen ondernemers de onduidelijkheid al verbeteren door twee vragen te beantwoorden: Wat mag ik als werkgever van mijn werknemer verwachten? En wat mag de medewerker van mij als werkgever verwachten? Vaak is er bij ondernemingen veel niet duidelijk en daardoor vinden ondernemers 'personeelszaken' een tijdrovende en lastige klus. Bij kleine ondernemingen is het belangrijk om structurele regels, voorwaarden en procedures vast te stellen: hoeveel vrije dagen hebben de medewerkers, hoeveel personeelskorting wordt er gegeven, hoe lang is de lunchpauze en hoe zit het met het gebruik van de mobiele telefoon? De werknemer weet zo waar hij aan toe is en de werkgever heeft een handvat indien een medewerker een bepaalde regel overtreedt. Dit voorkomt problemen en creëert rust." Ondanks het feit dat de gedreven ondernemer personeelszaken het gemakkelijkste vindt wat er is, wil hij zelf geen personeel. Gido: "Als je mensen in dienst neemt, hebben deze misschien weer andere ideeën en een andere visie. Ik wil alles graag zelf doen."

Informatie
E-mail: info@willemsepartners.nl
Internet: www.willemsepartners.nl


...informeert
Steeds belangrijker rol West-Brabantse "linking pin"

...start
"De grootste problemen met personeel ontstaan door onduidelijkheid"

...concurreert
Aalsmeer krijgt er een nieuwe concurrent bij

...helpt
Ondernemers krijgen hulp bij innovatie

...vraagt
Vraagbaak voor ondernemers

...bereikt
Met een goed functionerings- gesprek bereik je meer

...verzamelt
Hergebruik laptops door hemodialyse- patiënten

...organiseert
Aansprekend congres over de arbeidsmarkt in 2010

...vertelt
'Een keiharde business, waar geld verdiend moet worden'

...kleedt
Trends voor de man en de vrouw

...leeft
Rondo leeft bij ondernemers

...bezegelt
Exclusieve samenwerking in het licht van de Contacta

...rijdt
Een overzicht van nieuwe bedrijfswagens
The big boyzzz...
Chrysler, Citroën
Fiat - Mitsubishi
Nissan - Santana
Seat - Volkswagen

...presenteert
Tot 2020 vraag naar 300 m2 bedrijventerrein

...beperkt
Shell beperkt fakkeloverlast in Moerdijk

...stimuleert
Proefprojecten om samenwerking gemeenten bij uitvoering van bouwregelgeving te stimuleren

...selecteert
Breda potentiële regio voor GLS