De ervaring die je als werknemer bij bedrijven opdoet, is van levensbelang. In loondienst kun je nog fouten maken. Als zelfstandig ondernemer
moet je direct klanten werven, kennis en ervaring bezitten en misschien ook wat levenservaring hebben. Wat bezielt een student om direct vanuit
de schoolbanken voor zichzelf te beginnen? Gido Willemse is 25 jaar. Van huis uit heeft hij het ondernemerschap al meegekregen: zijn vader heeft
een juridisch adviesbureau. Gido Willemse: "Het is mijn 'drive' iets zelf op te bouwen. Toen ik de opleiding Personeel en Arbeid deed, heb ik
stage gelopen bij organisatieadviesbureau in Zeeland. De stage duurde een half jaar en ik vond wat ik deed heel erg leuk. Het stagebedrijf gaf
organisatieadvies aan andere bedrijven en als er advies over het personeelsbeleid moest komen, werd ik er bij geroepen. Ik merkte, dat er binnen
het MKB een groeiende behoefte was aan praktische en resultaatgerichte personeelszaken. Daarom besloot ik voor mezelf te beginnen. Het eerste jaar
(ik was nog maar 23) voelde ik een zware druk. Ik werd geacht snel te leren en moest direct mijn eigen boterham verdienen."
Een accountant kost meer
Grote bedrijven hebben een eigen afdeling, die de personeelszaken behartigt. Maar kleine bedrijven, die tussen de vijf en 50 medewerkers in dienst
hebben, hebben dit meestal niet. Deze bedrijven kunnen bij Willemse & Partners aankloppen voor specifieke zaken. Gido: "Soms heeft de administratief
medewerkster de personeelszaken onder haar hoede, maar het P&O gebeuren is heel divers en zaken veranderen snel. Ze zal dus niet overal direct een
antwoord op weten en zal navraag moeten doen. Wat veel tijd kost. Ook komt het voor dat de accountant bepaalde personeelszaken voor MKB ondernemingen
regelt of ondersteunt. Dit is echter veel duurder dan een extern bureau zoals het mijne en de accountant mist ook de specialistische P&O kennis.
Daarom geeft mijn bureau, dat alleen gericht is op personeelszaken, meerwaarde aan de continuïteit van de onderneming."
Willemse & Partners zet werving- en selectieprocedures op, maakt arbeidsovereenkomsten, fungeert als vraagbank op het gebied van arbeidsrecht, voert
beoordelings- en functioneringsgesprekken en begeleidt ontslagprocedures. Daarnaast doet Gido samen met een vaste partner personeelsgerelateerde onderzoeken.
Zo vroeg een bedrijf eens of ze een onderzoek wilden doen naar het salaris van de medewerkers. Was dit salaris wel marktconform? Voor een ander bedrijf
hebben ze onderzocht hoe tevreden werknemers waren met hun werkgever. Door de diversiteit van zijn verschillende werkzaamheden heeft Gido de markt goed
leren kennen.
Er is altijd wel wat met het personeel
Gido Willemse: "Volgens veel werkgevers is er altijd wel wat met het personeel. Er is veel verloop, de werknemers zeuren over hun salaris of ze zijn niet
productief genoeg. Maar problemen met het personeel ontstaan vaak door onduidelijkheid. Volgens mij kunnen ondernemers de onduidelijkheid al verbeteren
door twee vragen te beantwoorden: Wat mag ik als werkgever van mijn werknemer verwachten? En wat mag de medewerker van mij als werkgever verwachten? Vaak
is er bij ondernemingen veel niet duidelijk en daardoor vinden ondernemers 'personeelszaken' een tijdrovende en lastige klus. Bij kleine ondernemingen is
het belangrijk om structurele regels, voorwaarden en procedures vast te stellen: hoeveel vrije dagen hebben de medewerkers, hoeveel personeelskorting wordt
er gegeven, hoe lang is de lunchpauze en hoe zit het met het gebruik van de mobiele telefoon? De werknemer weet zo waar hij aan toe is en de werkgever heeft
een handvat indien een medewerker een bepaalde regel overtreedt. Dit voorkomt problemen en creëert rust." Ondanks het feit dat de gedreven ondernemer
personeelszaken het gemakkelijkste vindt wat er is, wil hij zelf geen personeel. Gido: "Als je mensen in dienst neemt, hebben deze misschien weer andere
ideeën en een andere visie. Ik wil alles graag zelf doen."
Informatie
E-mail: info@willemsepartners.nl
Internet: www.willemsepartners.nl