In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Maart 2004













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Ondernemers krijgen hulp bij innovatie

Ondernemen draait om kansen en mogelijkheden zien. Door je als ondernemer te onderscheiden kun je een markt veroveren. Innovatie is hierbij een belangrijk middel. Om ondernemers te stimuleren om te innoveren is Syntens in januari gestart met het TIM project. TIM staat voor Tijdelijke Innovatie Manager.


Peter Dikmans (l) en Ed Baartmans (r) hebben in het verleden goede ervaringen gehad met innovatieprojecten. Foto: Mark Goosen

Ondernemers die deelnemen aan dit project krijgen één keer per week een innovatiespecialist op bezoek. De TIM zoekt in overleg naar kansen en mogelijkheden voor een bedrijf. Dat kan zijn het aanboren van nieuwe markten, het produceren van nieuwe producten of het ontwikkelen van nieuwe productietechnieken. Vervolgens gaat de TIM aan de slag om de mogelijkheden te realiseren.

Gestroomlijnd
"Innovatie wordt vergeten in tijden dat het goed gaat en ondernemers schrikken wakker wanneer het minder gaat", vertelt ondernemer Ed Baartmans van Alumet in Etten-Leur. Baartmans deed vijftien jaar geleden mee aan een soortgelijk innovatieproject als TIM, namelijk IKB. Dit project deed de ondernemer het belang van innovatie inzien. In IKB kruisten de wegen van Baartmans en innovatiespecialist Peter Dikmans, die nu betrokken is bij TIM. Dikmans: "Het TIM project is op dezelfde leest geschoeid, alleen gestroomlijnd."

Onderscheiden
Innovatie kan bedrijven geld opleveren, maar ook besparen. Zo heeft Alumet chemische afvalstromen weten te bewerken naar een waterzuiveringproduct.

"Dit levert jaarlijks een kostenbesparing van tienduizenden euro"s", zegt de ondernemer. Dikmans: "De concurrentie wordt steeds heviger. Daardoor staan prijzen onder druk. Het onderscheidend vermogen van producten wordt steeds kleiner. Dit kan alleen door te innoveren. Doen ondernemers dit niet, dan glijden ze af. Een bedrijf moet altijd systematisch en actief bezig zijn met innovatie." Baartmans vult aan: "Twintig jaar geleden dacht ik dat innovatie "per ongeluk" opkwam. Dat iemand een goed idee kreeg. Dat is niet zo, hebben we ervaren."

Informatie
Henk van Dijk of Jan Henk
Verburg van Syntens.
Tel: (076) - 564 67 00
E-mail: breda@syntens.nl


...informeert
Steeds belangrijker rol West-Brabantse "linking pin"

...start
"De grootste problemen met personeel ontstaan door onduidelijkheid"

...concurreert
Aalsmeer krijgt er een nieuwe concurrent bij

...helpt
Ondernemers krijgen hulp bij innovatie

...vraagt
Vraagbaak voor ondernemers

...bereikt
Met een goed functionerings- gesprek bereik je meer

...verzamelt
Hergebruik laptops door hemodialyse- patiënten

...organiseert
Aansprekend congres over de arbeidsmarkt in 2010

...vertelt
'Een keiharde business, waar geld verdiend moet worden'

...kleedt
Trends voor de man en de vrouw

...leeft
Rondo leeft bij ondernemers

...bezegelt
Exclusieve samenwerking in het licht van de Contacta

...rijdt
Een overzicht van nieuwe bedrijfswagens
The big boyzzz...
Chrysler, Citroën
Fiat - Mitsubishi
Nissan - Santana
Seat - Volkswagen

...presenteert
Tot 2020 vraag naar 300 m2 bedrijventerrein

...beperkt
Shell beperkt fakkeloverlast in Moerdijk

...stimuleert
Proefprojecten om samenwerking gemeenten bij uitvoering van bouwregelgeving te stimuleren

...selecteert
Breda potentiële regio voor GLS