Peter Stigter, fotograaf over de modeshows:
'Een keiharde business, waar geld verdiend moet worden'
Ze gaan naar modeshows in Parijs, Milaan en New York. Ze zien shows van Armani, Gucci en Yves Saint Laurent. En staan in Elle, Elegance en Avantgarde. Peter Stigter
als fotograaf en Jetty Ferwerda als modejournaliste. Samen runnen ze het bedrijf Fashiontalk in Tilburg en beschrijven de nieuwste trends op de catwalks.
Fotograaf Peter Stigter en modejournaliste Jetty Ferwerda staan voor een schap met tijdschriften.
Ze bewaren alle bladen waar ze iets in hebben gepubliceerd.
Een entreebewijs voor een modeshow krijg je niet zomaar. Eerst moet de krant of het tijdschrift waarvoor je werkt, je
officieel als modejournalist of fotograaf inschrijven bij de organisatie. Maar met zo'n inschrijving ben je nog niet
binnen. Jetty Ferwerda (38 jaar): "Het exclusieve merk Louis Vuitton heeft soms maar drie uitnodigingen per land te
verdelen. Of je een kaart krijgt, hangt af van het medium waar je voor werkt, of de oplage wel groot genoeg is, of het
tijdschrift of de krant wel toonaangevend genoeg is en of het merk er veel in adverteert. Soms is het gewoon een kwestie
van gunnen." Eerst werkte Jetty bij de krant die tegenwoordig Brabants Dagblad heet. Ze zat op de binnen- en
buitenlandredactie, werkte op de consumentenredactie en schreef wekelijks over mode. Vier keer per jaar bezocht ze de
modeshows in Parijs. Na veertien jaar maakte ze in 2000 de overstap naar een freelance bestaan als modejournaliste. Haar
eerste opdrachtgever was NRC Handelsblad. Jetty: "Ik vond het in het begin doodeng. Peter was al freelancer en kon op mij
terugvallen als hij niet veel werk had. Ik had immers elke maand een vast salaris. Nu werkten we allebei als zelfstandige."
Mariah Carey
Ferwerda: "Mijn eerste show zag ik in Parijs. Het was een haute coutureshow van Christian Lacroix. Ik was zo onder de indruk,
dat ik tegen Peter zei dat hij hier ook een keer naar toe zou moeten. Hier zou hij mooie foto's kunnen maken. Een half jaar
later gingen we samen." Peter Stigter (40 jaar) is geboren in Australië. Zijn ouders zijn Nederlanders, maar waren geëmigreerd.
Toen Peter twee was, is de familie terug naar Nederland gekomen. Misschien is dit de reden dat hij ook graag voor buitenlandse
kranten en tijdschriften werkt. Zijn foto's hebben al in diverse Canadese, Duitse en Amerikaanse media gestaan. Voor een fotograaf
is het belangrijk een goede plaats te hebben om de modellen op de catwalk te fotograferen.
Meestal hebben de modehuizen een afgebakende plaats waar de fotografen mogen staan. Je moet dan echt vechten voor een plaatsje, want
je wilt niet achter een ander staan. Maar hier is een oplossing voor. Stigter: "Soms moet ik op een dag naar tien shows in verschillende
uithoeken van de stad. Dan vraag ik iemand vooraf naar alle locaties te gaan om daar op de vloer alvast mijn plaats met tape te markeren.
Deze markering wordt gerespecteerd door andere fotografen."Die plek vasthouden valt niet altijd mee. Stigter: "Laatst was ik op de show
van Versace in Milaan.Ik had de perfecte plaats veroverd. Toen kwam de chef mode van het tijdschrift ELLE, één van mijn opdrachtgevers,
naar me toe. Ze vertelde dat ze een foto van de eerste rij toeschouwers wilde. Ze had gezien dat zangeres Mariah Carey daar ook zat. Ik
moest mijn goede plek verlaten en foto's van de zangeres maken. Jammer, maar belangrijke opdrachtgevers spreek je niet tegen. Een collega
heeft mijn plek toen vastgehouden." De shows fotograferen is slopend. Als hij na een lange dag in zijn hotel aankomt, moet hij de foto's
nog bewerken en naar enkele opdrachtgevers, waaronder kranten, doormailen. Peter: "De druk is hoog en dat zorgt ook wel eens voor spanningen
met een opdrachtgever. Aan de buitenkant zie je met zulke dagen veel glamour, maar in feite is het een keiharde business, waar geld verdiend
moet worden. Kledingontwerpers kunnen dit beamen. Verkopen de collecties die ze maken niet of nauwelijks dan staan ze na enkele seizoenen op
straat."
Trendpresentaties
Een fotograaf levert een half product, een journalist ook. Samen kunnen Ferwerda en Stigter een totaalproduct bieden: tekst en beeld. De ideale
combinatie. Ze hebben voor een VOF als bedrijfsvorm gekozen. Peter doet meer aan acquisitie dan Jetty. Daar staat tegenover dat Jetty de boekhouding
voor haar rekening neemt. Naast de modeshows doen ze nog meer. Ze maken interviews, fotoreportages en nieuwsverslagen over mode. Daarnaast fotografeert
Peter nog in opdracht van modeontwerpers zoals het duo Victor & Rolf. Samen maken Ferwerda en Stigter ook trendpresentaties.
Peter: "Hierbij destilleren we bij de trends die we op de shows hebben gezien. Daar voeg ik een aantal relevante foto's bij en Jetty schrijft de
teksten. Daarna maken we een presentatie en een boek, die we verkopen aan stylingafdelingen van warenhuizen, modelabels of tijdschriften.
Onze informatie gebruiken ze om inzicht in de trends te krijgen en om te beslissen welke kleuren en stylen ze in hun collectie willen gebruiken."
Jetty loopt niet te koop met het werk dat ze doet. "Maar ik vind het wel leuk als een moeder op school zegt als ik onze kinderen ophaal, 'Goh, ik
zag jouw artikel in ELLE met Peter's foto's erbij. Dan ben ik wel trots."
|