In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Maart 2004













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Bedrijfswagens...
Een heel spectrum aan mogelijkheden...

Voor vrijwel iedere ondernemer is vervoer, op welke wijze dan ook, van groot belang voor het laten welslagen van zijn/haar onderneming. De een heeft behoefte aan simpel vervoer van zichzelf (en soms eventueel zijn naasten), de ander heeft ruimte, volume en/of draaglast nodig. In een aantal gevallen speelt representatie hierbij ook nog een rol. En dat alles tegen zo gering mogelijke kosten, anders bestaat je zaak misschien ook niet lang. Het gros van de ondernemers die niet werkzaam is in het zware goederenvervoer heeft voldoende aan een bedrijfsauto(park) met een laadvermogen tot 3500 kilogram. In dat geval wordt gesproken van lichte bedrijfswagens. In deze special laten we een aantal voorbeelden de revue passeren.

Nissan Kubistar
Nissan
Veel Japanse merken hebben het de afgelopen jaren moeilijk gehad op de Nederlandse markt. Voor zover dat al voor Nissan zou gelden, het afgelopen jaar maakte het merk in ieder geval een ware revolutie door met zijn aantallen verkochte bedrijfsauto's. Nissan pluste op dat vlak maar liefst meer dan 55 procent ten opzichte van 2002. Een gigantische prestatie. Ook hier luidt het beproefde recept: nieuwe en spraakmakender modellen en binnen de personenautobranche was Nissan hier zeker al mee bezig. Ongetwijfeld heeft de Créateur d'Automobiles Renault (tegenwoordig eigenaar van Nissan) hierin een forse vinger in de pap, want dat merk weet bepaald wel hoe het met revolutionaire modellen moet omgaan. Binnen de personenautobranche vallen bij Nissan met name de guitige Micra op (in Italië een regelrechte verhoophit die hier nog wat uitblijft) en de spraakmakende vileine 350Z. Deze laatste sportwagen is echter veel mensen te kostbaar en te onpraktisch. Op het gebied van bestelauto's en minibussen heeft Nissan drie modellen: Kubistar, Primastar en Interstar. Daarnaast bestaan de X-Trail, Terrano (drie- en vijfdeurs) en de Partol GR (drie- en vijfdeurs) in bedrijfswagenuitvoering. Wie behoefte heeft aan een pickup kan onder die naam ook bij het merk terecht.

Kubistar
Eigenaar Renault heeft in deze klasse zijn Kangoo en wie goed kijkt ziet vast wat overeenkomsten met deze Kubistar. Deze compacte bestelwagen is in diverse uitvoeringen leverbaar, al naar gelang de vrachthonger van de geachte cliëntèle. Er zijn twee lengtevarianten mogelijk, en de achterklep is leverbaar als een geheel of met twee deuren. Ook zijn er twee varianten mogelijk met betrekking tot het laadvermogen. Er kan worden gekozen voor een drietal uitvoeringspakketten: Visia (alleen mogelijk in combinatie met de benzinemotor met een cilinderinhoud van 1.2 liter en 1.5 dCi dieselmotor), Tekna en Acenta. Het laadvolume van de Kubistar bedraagt vanaf 2,75 kunieke meter. Prijzen vanaf 8458 euro, ex. BTW.

Opel Vivaro

Opel
Nederlands lieveling Opel presteert het al dik drie decennia lang om het best verkochte merk van ons land te blijven. Toegegeven, de voornaamste merites hiervoor ligt op het vlak van personenwagens, maar ook in het bedrijfsautosegment blaast het merk zijn deun volop mee. Iedereen die een beetje 'into the market' is kan waarschijnlijk zo een aantal Opel bedrijfsauto's noemen. Heel bekend is natuurlijk de Combo, gebaseerd op de populaire Corsa. Van de Astra stationwagon bestaat uiteraard ook een bestelautovariant. Wie behoefte heeft aan meer ruimte is er de Vivaro, onlangs uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar 2004. Naar boven toe wordt het programma afgerond met de forse Movano, eveneens in tal van uitvoeringen en specificaties.

Vivaro
Jaarlijks wordt door het vakblad Automobiel Management de prestigieuze titel Bestelauto van het Jaar uitgereikt. Voor 2004 wist Opel hiermee de blits (niet te verwarren met de stokoude Opel Blitz uit de jaren zestig) te maken. Voorwerp van lauwering en wierook was de Vivaro die zich een vol jaar met deze kwalificaties mag tooien. En de ambities van Opel liegen er niet om: binnen vijf jaar ook in dit segment (lichte bedrijfsauto's) marktleider zijn. Beoordeeld op zes categorieën wist Opel zich met zijn Vivaro drie keer op de eerste plaats te nestelen, een keer op een tweede, een keer op een derde en een keer op een vierde, tesamen goed voor hoogste plek op het schavotje. Dat de Vivaro een populaire verschijning is op de vaderlandse wegen blijkt wel uit het feit dat al in oktober vorig jaar de tienduizendste Vivaro-order werd geschreven. De Vivaro is leverbaar in twee lengtevariëteiten met een keuze uit vier motoren waarvan een benzine-exemplaar. De inhoud van de laadruimte bedraagt voor de Vivaro tenminste vijf kubieke meter, oplopend tot 8360 liter voor de verlengde uitvoeringen. Prijzen via
www.opel.nl.

Peugeot Expert

Peugeot
Peugeot doet het relatief goed in Nederland. Niet alleen de personenwagens bestaan nog immer uit 'sterke nummers' (met als uitschieters de populaire 307 en 206), ook de bedrijfsauto's van de Franse leeuw scoren goed. Vier types heeft het merk in zijn prijslijsten staan te beginnen met de 307 Commercial. Daarop volgen échte bedrijfsautovarianten als Partner, Expert en Boxer, respectievelijk oplopend in formaat. Als onderdeel van het trio Jumpy, Scudo en Expert werd deze laatste onlangs onder handen genomen.

Expert
Een middelgrote bedrijfsauto op de technische basis van de 806 die inmiddels is vervangen door de 807. De Expert werd niet in zijn geheel vervangen maar kreeg een opfrisbeurt bij zowel de kapper als de schoonheidsspecialist. Het resultaat is de vernieuwde Expert, met een nieuw smoeltje en tal van onderhuidse verbeteringen. Dat het oude model al mateloos populair was getuigen de 230.000 exemplaren die hiervan inmiddels zijn geproduceerd. Belangrijk voor gebruikers van een Expert met een nieuwe Hdi-motor is de verlenging van de serviceintervallen met 10.000 kilometer (van 20.000 naar 30.000 km). Het geluidsniveau werd teruggebracht en de auto kreeg net als zijn twee nagenoeg gelijkvormige opponenten, nieuwe stoelen. Er is een keuze uit drie dieselmotoren, waarvan twee alom toegejuichte Hdi-versies met een cilinderinhoud van twee liter. Een Peugeot Expert heeft een laadvolume vanaf vier kubieke meter. Prijzen vanaf 13.350 euro, ex. BTW.

Renault Master

Renault
Renault bedeelde zichzelf een aantal jaren geleden met de titel Créateur d'Automobiles en in het Frans bekt dat altijd nog wel lekker. Maar ere wie ere toekomt, Renault is een van de weinige autofabrikanten die het toch van volumes moeten hebben, die zich een markante vormgeving van haar modellen veroorlooft. Dat zoiets niet altijd goed gaat, (de productie van de Avantime werd al na enige duizenden exemplaren stilgelegd en ze zijn in Nederland nog niet eens allemaal verkocht) mag duidelijk zijn, maar het hoort bij het risico apart en vooruitstrevend te zijn. Soms schiet de naald daarvan kennelijk wat door, maar het merk creeërt er in ieder geval klassiekers mee. Op het gebied van bedrijfsauto's blaast Renault ook fors in de bus, soms met bijzondere ontwerpen als Mégane Van die onlangs het levenslicht zag. Renault heeft zowel compacte (Kangoo) typen in het programma als auto's van groter formaat (Trafic die net naast de titel Bestelauto van het Jaar 2004 greep) en Master.

Master
In november 2003 verscheen de vernieuwde Master op de Nederlandse wegen. Als grootste lichte bedrijfswagen van Renault rondde hij het programma van recente vernieuwingen af. Een enorme variatie aan mogelijkheden en uitvoeringsspecificaties is ook bij deze grootse besteller mogelijk. De Master is leverbaar met een keuze uit vier hypermoderne dieselmotoren, variërend in grootte van 1.9 tot 3.0 liter. Veel volume is in ieder geval gegarandeerd. Prijzen via
www.renault.nl.

Santana PS 10

Santana
Het gebeurt niet iedere dag dat een nieuw merk de Nederlandse bedrijfswagenmarkt betreedt. Welnu, het merk is niet nieuw, in Spanje bestaat het al 46 jaar, maar in ons land was het tot dusverre betrekkelijk onbekend. Of onbekend ook onbemind blijft zal de toekomst uit moeten wijzen. Feit is dat een piepkleine fabriek met weinig mogelijkheden voor reclame het niet makkelijk zal krijgen in het toch al felbevochten segment. Wie er al een koopt zal waarschijnlijk rekening moeten houden met een torenhoge afschrijving zolang het merk zo onbekend blijft... Niet iets waar ondernemers erg op lijken te wachten.

PS 10
Slechts een type wordt door Santana geleverd: de PS 10 Station Wagon Commercial, voorwaar een hele mond vol voor een auto die qua uiterlijk toch wel sterk aan een Land Rover Defender doet denken, maar dan net iets lelijker. Stoer is-ie in ieder geval wel en de Iveco dieselmotor met een cilinderinhoud van 2.8 liter zal zijn mannetje ook wel staan. Het laadvolume van deze nieuweling bedraagt 2.6 kubieke meter. Prijzen via
www.santana4x4.com.


...informeert
Steeds belangrijker rol West-Brabantse "linking pin"

...start
"De grootste problemen met personeel ontstaan door onduidelijkheid"

...concurreert
Aalsmeer krijgt er een nieuwe concurrent bij

...helpt
Ondernemers krijgen hulp bij innovatie

...vraagt
Vraagbaak voor ondernemers

...bereikt
Met een goed functionerings- gesprek bereik je meer

...verzamelt
Hergebruik laptops door hemodialyse- patiënten

...organiseert
Aansprekend congres over de arbeidsmarkt in 2010

...vertelt
'Een keiharde business, waar geld verdiend moet worden'

...kleedt
Trends voor de man en de vrouw

...leeft
Rondo leeft bij ondernemers

...bezegelt
Exclusieve samenwerking in het licht van de Contacta

...rijdt
Een overzicht van nieuwe bedrijfswagens
The big boyzzz...
Chrysler, Citroën
Fiat - Mitsubishi
Nissan - Santana
Seat - Volkswagen

...presenteert
Tot 2020 vraag naar 300 m2 bedrijventerrein

...beperkt
Shell beperkt fakkeloverlast in Moerdijk

...stimuleert
Proefprojecten om samenwerking gemeenten bij uitvoering van bouwregelgeving te stimuleren

...selecteert
Breda potentiële regio voor GLS