In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Maart 2004













advertenties
bees-delivery.be
www.storimansenpartners.nl




Bedrijfswagens...
Een heel spectrum aan mogelijkheden...

Voor vrijwel iedere ondernemer is vervoer, op welke wijze dan ook, van groot belang voor het laten welslagen van zijn/haar onderneming. De een heeft behoefte aan simpel vervoer van zichzelf (en soms eventueel zijn naasten), de ander heeft ruimte, volume en/of draaglast nodig. In een aantal gevallen speelt representatie hierbij ook nog een rol. En dat alles tegen zo gering mogelijke kosten, anders bestaat je zaak misschien ook niet lang. Het gros van de ondernemers die niet werkzaam is in het zware goederenvervoer heeft voldoende aan een bedrijfsauto(park) met een laadvermogen tot 3500 kilogram. In dat geval wordt gesproken van lichte bedrijfswagens. In deze special laten we een aantal voorbeelden de revue passeren.

Nederland neemt in dit geheel in Europees verband een bijzondere plaats in omdat wij als enige land de vermaeldijde Bijzondere Verbruiksbelasting (BVB) kennen, een belasting die voor bedrijfsauto's niet hoeft te worden afgedragen. Dat maakt het voor ons land soms aantrekkelijk een stationwagon of MPV zodanig te laten ombouwen dat de auto voldoet aan de eisen die aan een bedrijfsauto worden gesteld. Hierdoor wordt de BVB-plicht ontweken en is de houderschapsbelasting lager, ongeacht de gekozen brandstofsoort. Veel Nederlandse importeurs weten de wegen die naar dit belastingwalhalla leiden goed te vinden en hebben hierop ingespeeld met modellen die uiterlijk vrijwel gelijk zijn aan de personenautovarianten, maar die toch wettelijk als bedrijfsauto mogen worden aangemerkt.

De Nederlandse markt zal dit jaar naar verwachting een afzet kennen van 73.500 lichte bedrijfsvoertuigen. Wanneer dit aantal gerealiseerd wordt is hierin ten opzichte van 2003 (77.045 exemplaren) een lichte neergang te zien van zo'n 3500 exemplaren op jaarbasis. De belangrijkste reden voor dit afnemende aantal is de terughoudendheid van bedrijven ten aanzien van ­ grote ­ investeringen waaronder bedrijfsauto's. Hoewel naar verwachting de economie dit jaar licht zal aantrekken is hierin een vertraagd effect te zien voor wat betreft de aanschaf van een nieuwe bedrijfsauto. De vertaalslag betere economie ­ dus investering, wordt immers doorgaans niet direct gemaakt wanneer de eerste tekenen van herstel zich aandienen. Traditioneel is het wel zo dat de meeste bedrijfsauto's worden verkocht gedurende de eerste zes maanden van het jaar. (Bron: NDA-RAI-Vereniging)

Tussen de automerken die een of meer bedrijfswagens in het programma hebben zitten dit jaar wat wijzigingen ten aanzien van voorgaande jaren. Bijzonder in dit kader is de introductie van een nieuw merk op de Nederlandse markt: Santana. Een Spaanse fabriek die sinds eind jaren vijftig auto's maakt en zich nu ook in Nederland tracht te bewijzen. Chevrolet heeft zijn mega MPV Trans Sport Van van het programma gehaald. Onderstaand een keuze van het overzicht aan merken en modellen bedrijfsauto's op de Nederlandse markt. Ook hier vindt u, net als bij de personenwagenmarkt, een spectrum aan mogelijkheden...

Merken die in Nederland een lichte bedrijfsauto in het programma hebben zijn onder meer: Chrysler/Dodge, Citroën, Fiat, Ford, Hyundai, Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Santana, Seat, Ssang Yong, Toyota en Volkswagen.

Chrysler/Dodge
Een van de weinige Amerikaanse merkenconglomeraten die in ons land nog actief is op de markt van lichte bedrijfsauto's. Als onderdeel van het machtige DaimlerChrysler is met name het laatstgenoemde merk bezig aan een bombardement van nieuwe (en kwalitatief steeds beter wordende) auto's. Op de markt van lichte bedrijfsvoertuigen speelt het merk toch maar een bescheiden rol. DaimlerChrysler voert in ons land drie afzonderlijke merknamen: Dodge ­ met maar een model in het programma: de Ram Van ­ Jeep die stoere types als Cherokee en Grand Cherokee in Van-jas levert, en Chrysler met de geinige PT Cruiser Custom Van en de Voyager en Grand Voyager als exponenten van chic en ruim vervoer. Omdat Dodge met zijn Ram Van en Chrysler met zijn Voyager en Grand Voyager nagenoeg dezelfde auto's in het programma hebben zullen we die gezamenlijk behandelen. Jeep vindt u verderop in dit overzicht terug.



Ram Van/Voyager/Grand Voyager
De verschillen tussen de Dodge Ram Van en Chrysler Voyager zijn ogenschijnlijk minimaal. Chrysler biedt voor zijn Voyager, naast de benzinemotor met een vierpits cilinderinhoud van 2.4 liter nog een extra krachtige versie met een cilinderinhoud van 3.3 liter, verdeeld over zes potten. De Ram Van is meer het echte werkpaard van de familie mist de zespitter maar heeft weer de beschikking over een nieuwe moderne turbodieselmotor met een cilinderinhoud van 2.5 liter. De Voyager is ook als personenautovariant verkrijgbaar, voor de Dodge blijft deze voorbehouden aan de Verenigde Staten. Zowel de Ram Van als de Voyager en Grand Voyager (die een verlengde carrosserie heeft en dus over nog meer laadruimte beschikt) kunnen worden uitgerust met een licht verhoogd dak ten opzichte van de personenwagenvariant. Deze varianten bieden een inhoudscapaciteit van bijna drie kubieke meter. De Dodge Ram Van heeft een basisprijs van 17.995 euro, ex. BTW.



PT Cruiser Custom Van
Het gamma PT Cruiser modellen krijgt met de introductie van de lang verwachte convertible eindelijk wat meer body. Ook binnen de bedrijfswagenwereld blijft de PT Cruiser Custom van een bijzondere eend in de bijt, hetgeen met name te danken is aan zijn opvallende carrosserie met een typische jaren vijftig uitstraling. Speciaal bedoeld voor die ondernemers die zich durven onderscheiden, of voor wie dat onderscheiden zelfs een must is. De PT Cruiser Custom Van is verkrijgbaar in drie motorvarianten: 1.6 en 2.0 liter, die beide benzine lusten en een turbodieselversie van 2.2 liter. Het laadruim heeft een capaciteit van 1,2 kubieke meter. De PT Cruiser Custom Van heeft een vanafprijs van 15.555 euro, ex. BTW.



Citroën
Het Franse comfortmerk maakt als sinds jaar en dag onderdeel uit van het grote PSA concern waartoe ook Peugeot behoort. De voordelen hiervan zijn duidelijk, synergie bij de ontwikkeling van nieuwe modellen. De nadelen zijn eigenlijk dezelfde, de auto's lijken dermate op elkaar dat ze voor leken eigenlijk niet uit elkaar te houden zijn. Franse bedrijfsauto's doen het overigens 'van nature' goed in Nederland. Het aanbod is dan ook sterk. Citroën brengt drie modellen bedrijfsauto op de markt: Berlingo, Jumpy en Jumper. De Jumpy staat vanaf deze maand opgefrist bij de dealer.

Jumpy
In oervorm al in 1995 op de markt gebracht en gemeenschappelijk ontwikkeld met Peugeot en Fiat. De basis hiervoor vormde de, eveneens gezamenlijk ontwikkelde, MPV-vorm Evasion, 806, Ulysse. Nu enigszins doorontwikkeld tot vernieuwde Jumpy. Door beter zitmeubilair moet meer comfort gegenereerd worden, de geluidsisolatie werd verder verbeterd en de snuit van de auto werd aangepast. Ook hier vinden we, net als bij de andere twee afgeleide types van Peugeot en Fiat een personenautoversie voor maximaal negen personen. Er geldt een motorkeuze van een tweeliter benzineaggrgaat en vier diesels met een vermogen dat varieert van 70 tot 110 paardenkrachten. Het laadvolume bedraagt rond vier kubieke meter. Prijzen via
www.citroen.nl


...informeert
Steeds belangrijker rol West-Brabantse "linking pin"

...start
"De grootste problemen met personeel ontstaan door onduidelijkheid"

...concurreert
Aalsmeer krijgt er een nieuwe concurrent bij

...helpt
Ondernemers krijgen hulp bij innovatie

...vraagt
Vraagbaak voor ondernemers

...bereikt
Met een goed functionerings- gesprek bereik je meer

...verzamelt
Hergebruik laptops door hemodialyse- patiënten

...organiseert
Aansprekend congres over de arbeidsmarkt in 2010

...vertelt
'Een keiharde business, waar geld verdiend moet worden'

...kleedt
Trends voor de man en de vrouw

...leeft
Rondo leeft bij ondernemers

...bezegelt
Exclusieve samenwerking in het licht van de Contacta

...rijdt
Een overzicht van nieuwe bedrijfswagens
The big boyzzz...
Chrysler, Citroën
Fiat - Mitsubishi
Nissan - Santana
Seat - Volkswagen

...presenteert
Tot 2020 vraag naar 300 m2 bedrijventerrein

...beperkt
Shell beperkt fakkeloverlast in Moerdijk

...stimuleert
Proefprojecten om samenwerking gemeenten bij uitvoering van bouwregelgeving te stimuleren

...selecteert
Breda potentiële regio voor GLS